آرامش ذهنی در محیط کار

آرامش-ذهنی-در-محیط-کار-اداری

راه های افزایش آرامش در محیط کار

آرامش ذهنی در محیط کار اولویت بسیار مهمی برای حفظ سلامتی و افزایش راندمان در زمان کار است . زندگی کاری مملو از چالش هایی است که می تواند استرس ایجاد کند  و سلامتی را تهدید کند. تارا هیلی استاد دانشگاه هاروارد چهار روش پیشنهاد می کند تا کارهای روزمره با آرامش ذهنی انجام گردد.

 

سیاست دفتر. کارفرمایان دیکتاتور. عواطف همکاران . ابزارهای فناوری پیشرفته که مدام در حال تغییر هستند. افزایش سطح انتظارات. خواب ناکافی و … و … از جمله مواردی هستند که آرامش ذهنی ما را در زمان کار به چالش می‌کشند.

این که آیا شما در یک محیط سنتی یا مترقی کار می کنید ، و یا به تنهایی در یک اتاق هستید یا در دریای همکاران غرق هستید

تفاوت چندانی در این نکته ندارد که زندگی کاری پر از چالش است.

دوری از کار و بیکاری مطلق هیچگاه انتخاب ما نیست پس ما با انتخاب شغل خود را به چالش آرامش ذهنی دعوت میکنیم. در واقع هر آنچه در کار برای ما اتفاق می‌افتد به ذهن ما بستگی دارد. اینکه ما چگونه آرامش ذهنی خود را بطور مستمر در یک بازه مناسب قرار دهیم یک سوال مهم است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

آرامش-در-محیط-کار

 

از خود بپرسید: کیفیت ذهن من در محل کار چگونه است؟

 

ذهن شامل منابع و امکانات غیر قابل توصیف است – برای خلاقیت ، مهربانی ، دلسوزی ، بینش و خرد.

این یک انبار انرژی و درایو فوق العاده است.

و در عین حال می تواند یک دلهره دلخراش ، یک حیوان بی پناه یا یک سنگ آسیایی باشد که ما را به سمت پایین می کشاند. بعضی اوقات دوست داریم فقط آن را خاموش کنیم تا بتوانیم کارهایی را انجام دهیم تا تنها یک لحظه آرامش ذهنی داشته باشیم.

با این حال باید بدانیم که ذهن را نمی‌توانیم خاموش کنیم.

پس چرا در عوض از آن استفاده بیشتری نکنیم؟ از طریق آگاهی ذهنی می‌توانیم خود را آموزش دهیم تا به آرامش ذهنی در محیط کار دست پیدا کنیم.

چهار راه برای ایجاد آرامش ذهنی

 

یک ذهن باز داشته باشید

 

آیا آنچه را که می‌بینیم و تصور می‌کنیم ، از طریق افکار و پیش تصورات خودمان فیلتر شده است؟

شاید قبل از اینکه سعی کنیم آنچه را که می بینیم تغییر دهیم باید بررسی کنیم که چگونه می بینیم.

ابتدا باید مطمئن شویم که لنز ما در جای درست و دقیق قرار دارد.

ذهن-باز

 

بخش عمده ای از رنج ها و ناراحتی هایی که در محل کار تجربه می کنیم ،

و البته در جاهای دیگر،از دیدگاه ها ، نظرات و ایده های ما بوجود آمده است

که به لنزهایی تبدیل می شوند که از طریق آنها حوادث زندگی خود را درک می کنیم ،

در واقع تصمیم می‌گیریم آرامش ذهنی داشته باشیم و یا نداشته باشیم. بدون شک ماشین ادراک که هر یک از ما توسعه داده ایم، در بیشتر موارد و در نقاط حساس ما را راهنمایی می‌کند. اما اگر ادراک ما به درستی شکل نگرفته باشد  شاید راهی به بدبختی باشد…

رنج نکشیم

وقتی متقاعد شویم که موارد مختلف به روش ما سازگار نیستند ،

وقتی چیزی را که می خواهیم در زمان مورد نظر دریافت نمی کنیم ،

رنج می‌بریم. محل کار مملو از ریز مشکلات و یا چالش‌هایی است که ما را به سمت رنج هدایت می‌کند.

ولی آن چیزی که ما را به سمت رنج یا آرامش ذهنی در محیط کار می‌برد خود ما هستیم ،

این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم آزرده شویم یا مدیریت کنیم.

این مدیریت ادراک است که منجر به آرامش ذهنی می‌شود.

خاطره

سالها پیش همکاری داشتم که به گونه‌ای رفتار می‌کرد که دلخواه من نبود و همیشه فکر میکردم اگر او چنین رفتار میکرد چقدر محیط کاری شاد و پویایی داشتیم، و همواره از رفتار او ناراحت می‌شدم و مدت زیادی با این عذاب دست و پنجه نرم می‌کردم تا به مرحله‌ای رسیدم که علارغم آن که کارم را بسیار دوست داشتم تصمیم به ترک شغلم بگیرم.

اما کمی قبل از اجرای تصمیم خود از مشاوره یک دوست محقق بهره گرفتم و او آرامش ذهنی در زمان کار را مستقیما متوجه رویکرد ادراک من دانست و تازه آن موقع فهمیدم که اشکال از خود من است. وقتی شروع به تغییر و آموزش خود نمودم کم کم متوجه شدم نه تنها محیط کار بسیار خوبی دارم بلکه اطرافیان من هم انسانهای بسیار خوبی هستند که مدت طولانی از آنها غافل بودم.

آرامش ذهنی، نگاه به درون است و تنظیم شهود بر اساس واکنشهای مناسب.

آرامش ذهنی در زمان کار مستلزم آموزش است، این کار زمان بر خواهد بود و به حوصله زیادی احتیاج دارد.

گام اول کشف واکنشهای ذهنی به موارد خلاف توقعمان خواهد بود.

کشف بیشتر این موارد به ما کمک می‌کند تا خود را در برابر واکنشهای نا متناسب مقاوم کنیم.

 

یاد بگیرید که پاسخ دهید ، نه اینکه واکنش نشان دهید

الگوهای انعطاف ناپذیر، واکنشهای پیش ساخته تولید می‌کنند. آنها ما را مدام به خشم،

حسادت و نفرت هدایت می‌کنند. سناریوهای از پیش نوشته ذهن، که هیچ احتمال دیگری را در نظر نمی‌گیرد.

واکنشهایی نشان می‌دهیم که مجبورمان می‌کنند عذرخواهی کنیم.

وقتی متوقف می شویم که راهی برای پاسخ خلاقانه‌تر پیدا کنیم و انعطاف پذیر باشیم.

وقتی ذهن را عادت دهیم که لحظه به لحظه پاسخهای خود را بررسی کند دیگر در حالت پیش فرض تنظیم نشده‌ایم و به آرامش ذهنی در محیط کار دست می‌یابیم.

الگوهای-انعطاف-پذیر

 

 

بیایید مثالی بزنیم که امیدوارم خیلی آشنا نباشد.

شما با یک همکار بر روی یک پروژه کاری سنگین کار کرده اید ، اما وقتی زمان دریافت جوایز

برای موفقیت پروژه فرا رسید ، شریک شما موفق به گرفتن تمام اعتبار می شود.

اکنون در آن لحظه تعیین کننده چه واکنشی نشان خواهید داد؟

سراسر زندگی کاری و روزمره پر از این مثالهای اینچنینی است.. به راستی چه واکنشی باید داشته باشیم ؟ تجربه سالیان دراز زندگی ما می‌گوید خشمگین باشیم .. به همکارمان حسادت کنیم و در نهایت از او متنفر باشیم . آیا او مقصر است؟ مگر او به خود جایزه داده ؟ تیمی که جایزه را برای او تعیین کرده مقصر است ؟ نه !!! شاید هم آره !!! چه فرقی می‌کند مهم این است که حسود نباسیم ، متنفر نباشیم و خشمگین نشویم ….

این تواناییست که موجب آرامش ذهنی در محیط کار می‌شود،

قدرت پاسخ صحیح به خود و دیگران… حتی اگر حقی از ما تضییع شده در نهایت آرامش

و بدون تشویش ذهنی می‌توانیم به آن بپردازیم.

آرامش ذهنی به هیچ وجه به معنای سکوت نیست بلکه پاسخ صحیح و متناسب در زمان مناسب بدون درگیری درونی… بسیار سخت است!!! می‌دانم اما شدنیست ….

داستان سازی

در اولین واکنش یک داستان می‌سازیم و بر پایه داستان خودساخته از صندوقچه ادراک خود واکنش ثبت شده را بیرون می‌کشیم و استفاده می‌کنیم … هر بار و هر بار برای سالیان طولانی و شاید دهه‌ها … نتیجه‌ای داشته است ؟؟؟ نه و نه و نه … پاسخ همین است.

فراموشی در محل کار

 

 

۳) به یاد داشته باشید ، افکار واقعیت نیستند

 

هرچه ذهن خود را بیشتر درک کنید ، می توانید ذهن دیگران را درک کنید و به آرامش ذهنی دست یابید.

اگر به درک زبان بدن خود رسیدید ، می توانید زبان بدن دیگران را بهتر بخوانید.

ذهن آگاهی به شما توپ کریستالی نمی دهد ، اما تمایل به افزایش همدلی، و اینکه با کفش دیگران راه بروید را تقویت می‌کند. این جمله کلیدی همه بزرگان علم و مذهب است که ما نقطه کانونی دنیا نیستیم که همه چیز مطابق میل ما شکل بگیرد. ما سراسر کاستی هستیم، شاید این ما نیستیم که دیگران آزرده می‌کنند شاید چندین برابر این حس را ما در دیگران ایجاد می‌کنیم.

از هر سو بنگریم به این نکته در آرامش ذهنی در محیط کار می‌رسیم که افکار واقعی نیستند و گاهی ما

در برابر یک دروغ و یا یک باور خودساخته ، واکنشی نا متناسب نشان می‌دهیم.

توانایی شما برای قرار دادن خود در کفش دیگران به درک دقیق و بیشتر کمک می‌کند و موجب ذهن آگاهی می‌گردد. بدون قضاوت ببینیم و بشنویم …..

۴) ایجاد عادات سالم

برای داشتن آرامش ذهنی در محل کار، یک تمرین رسمی از ذهن آگاهی را در زندگی روزمره گسترش دهید.

تمرین رسمی شامل یادگیری یک مراقبه اساسی ذهن آگاهی مانند پیروی از نفس و تمرین آن در یک برنامه منظم و ترجیحا روزانه است.

این تمرین می‌تواند هر ثانیه از روز رخ دهد.

در واقع ما یک نکته کوچک را به درستی جایگزین الگوهای قبلی می‌کنیم.

 

ذهن آگاهی به ما این قدرت را می‌دهد تا واکنش مناسب را در زمان مناسب داشته باشیم، فارغ از هیجان و با آرامش ذهنی کامل.

این دقیقا همان چیزیست که تمرینات کوچک به ما می‌دهند.

آموزش ذهن پلکانی و مداوم شکل می‌گیرد.

نتیجه گیری

با این تمرینات ما واکنشهای هیجانی را که در بیشتر اوقات از آنها سرافکنده می‌شویم را کنار می‌گذاریم.

پاسخهای ما در طی سالیان طولانی شرطی شده‌اند ،

به همین علت است که دستیابی به آرامش ذهنی در محیط کار راهی طولانی است.

ذهن آگاهی دریچه‌ای جدیدی را بوجود می‌آورد که پاسخ های شرطی را به پاسخهای صحیح تبدیل می‌کند.

آرامش ذهنی در زمان کار یک زندگی سالم روزمره برای ما بوجود خواهد آورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *