ام دی اف چیست؟

چوب فروش
19 اسفند, 1396
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

 

 ام دی اف (MDF) جز فراورده های چوبی است که به روش خشک تولید می گردد. این جمله مختصرترین تعریفی است که می توان از ام دی اف ارائه داد . بطور کلی MDF  تحول بزرگی در صنعت چوب به حساب می آید که تولید آن بر اساس نیازهای روز افزون این صنعت شکل گرفت و توسعه آن همچنان با سرعت بالایی ادامه دارد.

از بارزترین خصوصیات ام دی اف مقاومت آن در برابر رطوبت است که تا حدودی صحیح است. تولید این محصول با استفاده از براده های چوب و ترکیب آن با چسب و سپس عملیات فشرده سازی انجام می گیرد. همانطور که پیداست مغز محصول همان چوب است که با نفوذ رطوبت حتما آسیب پذیر خواهد بود ولی نکته مهم اینجاست که روکش آن کاملا در برابر رطوبت مقاوم است پس می توان گفت تا زمانی که رطوبت به مغز اصلی نفوذ نکند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

یکی از نکات مهم در کیفیت ام دی اف، روکش آن است که یکی از عمده تفاوت ها در قیمت  آن نیز می باشد و هر چه توجه تولید کنندگان در این بخش بیشتر باشد کیفیت نهایی و در نهایت رضایت مشتریان افزایش می یابد. عمده ام دی اف مصرفی در ایران وارداتی است که از کشورهای مختلفی مثل ترکیه ، تایلند ، اندونزی و … وارد می شود، که به دلیل کیفیت و قیمت تولیدات این کشورها با استقبال خوبی روبروست.

تنوع بسیار بالای ام دی اف در رنگ از مهمترین مزیت های آن می باشد که این دلیل باعث شده که در دکوراسیون داخلی اداری و مسکونی به شکل بی سابقه ای از آن استفاده گردد. یکی از تحولات مهم استفاده از روکشهای براق بوده است که با توجه به قیمت بالاتر سهم نسبتا خوبی از بازاررا بدست آورده است که عمده واردات آن در این بخش از کشور ترکیه است که دارای کیفیت بسیار مطلوبی نیز می باشد.

در خرید این ورق ها باید توجه داشت که روکش براق ام دی اف فقط از یک سمت می باشد و طرف دیگر معمولا رنگ سفید مات ساده می باشد این امر به دو دلیل صورت میگیرد:

  • به دلیل عدم آسیب دیدگی در حین حمل و نقل
  • کاهش قیمت تمام شده محصول برای تولید کنندگان

همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از مراحل تولید ام دی اف فشرده سازی است که تعیین کننده ضخامت آن می باشد. بیشترین ضخامت مصرفی در ایران ۱۶ میلیمتر می باشد، که به نوعی استاندارد ایران به شمار می رود. از دیگر ابعاد می توان به ام دی اف های ۱۸ و ۲۵ میلیمتر نیز اشاره کرد. بدیهی است هرچقدر ضخامت بیشتر باشد مقاوت وزنی ام دی اف بیشتر می شود. باید به این نکته توجه داشت که ضخامت روکش در بین ابعاد مختلف تغییر نمی کند .

ورق های ام دی اف در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می گردد که عمده سایزهای مصرفی آن درایران ۳۶۶*۱۸۳ و ۲۴۴*۱۲۲ و ۲۸۰*۱۲۲می باشد . یکی دیگر از مزیتهای ام دی اف انعطاف پذیری و ابزار پذیری آن است که در محیط های کارگاهی نیز می توان این کار را انجام داد که این امردست طراحان را برای استفاده از آن در شکل های مختلف باز گذاشته است. صنعت ام دی اف رو به توسعه در ابعاد مختلف است و هر روز سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

 

به post امتیاز دهید:

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.