راه های مناسب جهت رفع خستگی در محیط کار

عوامل-افزایش-خستگی-در-محل-کار

خستگی در محیط کار چقدر رایج است؟ این مشکل خیلی بیشتر از تصور ما رایج و آسیب زا است به طوریکه سالیانه در سراسر دنیا شرکت های بسیاری به دلیل خستگی های ناشی از محیط کار بر روی کارمندان خود متضرر می شوند. همچنین کارکنان بسیاری به دلیل خستگی ناشی از کار مداوم دچار فرسایش شغلی می شوند در نتیجه بازدهی بسیار کمتری پیدا می کنند.

بخستگی در محل کار نه تنها برای کارفرمایان بلکه برای کارکنان نیز به معضلی جدی تبدیل شده است و نمی توان آن را نادیده گرفت.در نتیجه هر دو گروه بایستی با اجرای راهکارهایی به کاهش آسیب های خستگی در محیط کار کمک کنند.

در اینجا چند راهکار وجود دارد که می توان به کمک آنها به این هدف نزدیک شد.

 

عوامل-ایجاد-خستگی-در-محیط-کار

 

برای رفع خستگی در محیط کار از رایحه درمانی استفاده کنید

استرس یکی از عوامل اصلی احساس خستگی است و مقابله با آن می تواند به طور قابل توجهی سطح خستگی محل کار را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص شده است که رایحه ها و تهویه مناسب هوا بر عملکرد مغز و کاهش میزان استرس و خستگی بسیار تأثیر گذارند.

با نصب دستگاه هایی که به صورت زمان بندی شده و مداوم رایحه ای خوشایند و ملایم در محیط پخش می کنند و هوا را تهویه می کند، می توان به کاهش خستگی و استرس ناشی از کار کمک شایانی کرد.

 

رفع-خستگی-در-محیط-کار

 

روشنایی محیط کار را بهبود ببخشید

علی رغم اینکه پیش پا افتاده به نظر می رسد ، اما نور نقش بسیار مهمی در افزایش بهره وری در محل کار و کاهش خواب آلودگی اجرا می کند.

نور کم در بیشتر مواقع در محیط کار با احساس خستگی عمومی همراه است.

در تحقیقات مشخص شده است که نور کم در بسیاری موارد باعث ایجاد رخوت و خستگی مضاعف و خواب آلودگی می گردد. لذا با تنظیم مناسب نور در محیط کار می توان به افزایش بهره وری کارکنان و کاهش میزان خستگی در محیط کار کمک بزرگی کرد.

 

فرصت های بیشتری برای ایستادن در محل کار ایجاد کنید

یک سبک زندگی بی تحرک که به طور متوسط شامل  ۸ ساعت کار در روز در حالت نشسته است ،خستگی، اضطراب و حتی افسردگی را تشدید می کند.

باید توجه کرد هنگامی که بدن شروع به حرکت های متنوع و بیشتری می کند، گردش خون در بدن بهبود می یابد و در نتیجه انرژی بیشتری را به همراه دارد. در تحقیقات مشخص شده است که عمل ساده ایستادن به صورت دوره ای در محل کار ، در کاهش عوارض خستگی در محیط کار بسیار موثر است.

روش های بسیاری برای ایستادن بیشتر در محل کار وجود دارد، به طور مثال :

به عنوان کارفرما هر از گاهی جلسات را ایستاده را برگزار کنید.

چند میز ایستاده اضافه کنید تا کارمندان بتوانند به نوبت از آنها استفاده کنند.

روزانه ۱۵ دقیقه برنامه منظم برای استراحت و یا پیاده روی ایجاد کنید که کارمندان بتوانند در آن شرکت کنند.

به عنوان کارمند از برنامه های یادآور و زمان بندی شده بر روی سیستم یا تلفن همراهتان کمک بگیرید. این برنامه ها در طول روز با هشدارهای زمان بندی شده مثلا به صورت هر نیم ساعت یکبار به شما یادآوری می کنند که نرمش های سبک یا جا به جایی که برای بدن مفید هستند را انجام دهید.

 

درمان-خستگی-1

 

بهداشت خواب و خوراک را رعایت نمایید

واضح ترین دلایل خستگی در محیط کار کمبود خواب و تغذیه نامناسب است، لذا سعی کنید بهداشت خواب و اصول تغذیه مناسب را یاد بگیرید و به کارکنان خود نیز در این زمینه آموزش ها و آگاهی های لازم را بدهید.

پیش از خواب استفاده از کافئین و تلفن همراه را محدود کنید تا کیفیت خواب خود را بهبود بخشید و از عوارض بدخوابی در محل کار رنج نبرید.

برای یک الگوی خواب مناسب و تغذیه سالم برنامه ریزی کنید و به صورت منظم به آن عمل کنید.

به صورت روزانه در محل کار خود از مواد غذایی مقوی و انرژی زا استفاده کنید تا از خستگی و ضعف های ناشی از کار مداوم جلوگیری کنید.

شیفت های طولانی را تقسیم کنید

کار مداوم روزانه و یا شبانه در شیفت های طولانی آسیب های جبران ناپذیری در دراز مدت به بدن وارد می کند، لذا سعی کنید در برنامه کاری خود شیفت های طولانی را به چند شیفت کوتاه تبدیل کنید. در فواصل شیفت ها سعی کنید استراحت و وقفه ای کوتاه جهت بازگشت انرژی به بدنتان قرار بدهید.

چنانچه برای استراحت در مدت زمان کار، محلی در نظر گرفته شود به بهره وری و بازدهی بیشتری منجر خواهد شد.

 

به طور کلی خستگی در محل کار نیازمند انجام راهکارهای متعددی از سوی کارفرمایان و کارکنان است تا بتوان سطح سلامت جسم و روان جامعه و سطح بهره وری کاری را افزایش داد. خصوصا در مشاغلی که به ایمنی، خلاقیت ، نوآوری و تمرکز بالا نیازمند هستند.

 


درباره میز کار مناسب بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *