هفت عنصر طراحی داخلی خلاقانه

چوب فروش
6 شهریور, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هفت-عنصر-طراحی-داخلی

هفت عنصر طراحی داخلی

هفت اغلب یک عدد جادویی به نظر می رسد و در مورد طراحی داخلی هم همینگونه است. اگر در  طراحی یک دکوراسیون خانه گیر کرده اید، برای الهام گیری خلاقانه به هفت عنصر و اصل طراحی داخلی توجه کنید. شاید تعجب کنید که با بازگشت به اصول اولیه چقدر می توانید یاد بگیرید. فقط بخوانید تا خودتان متوجه شوید!

 

هفت-عنصر-اصلی-در-طراحی-داخلی-],f-tv,a

7 عنصر اساسی طراحی داخلی چیست؟

 

یک ضرب المثل غربی می گوید: “کل بیش از مجموع اجزای آن است.”

 

همین امر در مورد طراحی داخلی نیز صادق است، که در واقع فقط یک توهم است که با ایجاد موازنه موثر در عناصر مختلف ایجاد شده است.

بطور مثال  یادگیری مواد غذایی و دستور العمل های آن به چه میزان بر روی تسلط شما در آشپزی کمک می‌کند و شما را در تهیه انواع غذا توانمند می‌سازد ، به همین ترتیب یادگیری عناصر طراحی که در سبک های مورد علاقه شما قرار می گیرند به شما در تسلط بر دکوراسیون داخلی کمک می‌کند.

هفت عنصر طراحی داخلی عبارتند از:

رنگ ، فرم ، نور ، خط ، الگو ، بافت و فضا هفت عنصر اصلی طراحی داخلی هستند که در این مقاله بطور اجمال در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

رنگ

رنگ چیزی فراتر از یک انتخاب برای زیبایی است و می تواند بر کل روحیه و احساس یک فضا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اکثر مردم رنگ قرمز را به عنوان یک رنگ “پرشور” یا “شدید” تصور می کنند، رنگ آبی و سبز معمولاً به عنوان “آرام” یا “آرامش بخش” تلقی می شود و رنگ زرد اغلب با کلماتی مانند “شاد” و “خوش بین” همراه است. نه تنها به ترجیحات بصری خود بلکه به نوع انرژی یا نگرشی که سعی می کنید هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ بندی اتاق خود ایجاد کنید فکر کنید و سپس آنها را بکار بگیرید.

 

نکات چیدمان منزل

 

 

10 نکته طراحی دکوراسیون خانه مدرن با الهام از فضای شرقی

 

فرم

“فرم” اصطلاحی دیگر برای “شکل” است که خطوط هر اثر هنری، مبلمان یا هر شی سه بعدی دیگری را که می توانید تصور کنید بیان می کند و یکی از هفت عنصر طراحی داخلی که اهمیت ویژه‌ای دارد. مبلمان، مجسمه  و حتی اتاق ها می توانند دو نوع شکل داشته باشند: فرم های ارگانیک (که طبیعی و نامنظم هستند ، با اشکال منحنی یا انتزاعی) و اشکال هندسی (که دارای خطوط و لبه های تیز و ساخت بشر هستند  مانند مربع یا مثلثها).

نور

آیا تا به حال با عکسی که در نور نامناسب گرفته شده است برخورد کرده‌اید؟ پس می دانید که نور چه تاثیری بر ادراک ما دارد!

نورپردازی با کیفیت برای هر فضایی ضروری است، چه منابع آن طبیعی باشد، چه ساخته دست بشر و چه ترکیبی از هر دو. هنگام انتخاب نور برای اتاق خود، به عواملی مانند رنگ نور (آبی و یا سفید خنک یا زرد گرم) ، شدت نور (مثلا برای آشپزی روشن ، یا برای مطالعه ملایم) و اینکه آیا نور باید کم باشد یا زیاد فکر کنید.

 

هفت-عنصر-طراحی-داخلی-خانه

خط

خط، نکته چهارم از هفت عنصر طراحی داخلی است. خط را به عنوان محیط پیرامون یک فرم یا شکل در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قرار باشد هر جسمی را در اتاق بکشید ، احتمالاً با طرح کلی آن شروع می کنید.

خطوط می توانند “عمودی” (بالا و پایین) ، “افقی” (پهلو به پهلو) یا “پویا” (خطوطی که حرکت را بیان می کنند ، مانند زیگزاگ یا خطوط کورلیکوس) باشد. کارشناسان طراحی می گویند که خطوط افقی احساس امنیت ایجاد می کنند، در حالی که خطوط عمودی بیانگر و جسورانه هستند. خطوط پویا که از قوانین خاص خود پیروی می کنند  می توانند در صورت استفاده از استراتژیک مناسب، به هر فضایی حس سرگرم کننده و هیجان انگیز اضافه کنند.

 

رنگ-در-چیدمان-داخلی

الگو

الگو تکرار عمدی فرم ها، خطوط یا سایر عناصر طراحی است. الگوها معمولاً روی کاغذ دیواری یا پارچه ها ظاهر می شوند، اما می توانند در هر نقطه از خانه ظاهر شوند، حتی در استفاده از نور یا سایر عناصر طراحی. در حالی که الگوها می توانند زندگی و حرکت را به یک فضا اضافه کنند، بسیاری از الگوهای متضاد می توانند بی نظم به نظر برسند، بنابراین هنگام انتخاب چاپهای مورد علاقه خود، سبک و ساده عمل کنید زیرا الگو تنها یکی از هفت عنصر طراحی داخلی بشمار می‌رود.

قصد بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید؟ این مطلب را حتما بخوانید :

 

ترفند های بازسازی دکوراسیون منزل 

بافت

با الگو اشتباه گرفته نشود، بافت حسی است که یک شیء ایجاد می کند. این می تواند به معنای احساس واقعی شیء در لمس، یا حسی باشد که هنگام مشاهده ساده جسم ایجاد می کند. به عنوان مثال، ممکن است بگویید که سطحی به لطف استفاده خلاقانه از بافت، قدیمی و نوستالژیک به نظر می رسد بدون اینکه واقعاً آن را لمس کنید.

توجه دقیق به بافت به ویژه در قسمتهایی از خانه که مکرراً با آنها تماس می گیرید ، مانند کفپوش ، بسیار مهم است و حس کلیه فضا را بوجود می‌آورد. توجه داشته باشید که هفت عنصر طراحی داخلی در کنار یکدیگر یک الگوی استاندارد ایجاد می‌کنند.

 

ایده دکوراسیون مینیمال

فضا

فضا آخرین نکته از هفت عنصر طراحی داخلی بشمار می‌رود. فضا تقریباً در قلب هر تصمیم طراحی است. دو نوع فضا وجود دارد که باید در نظر بگیرید: فضای دو بعدی (که طول و عرض یک اتاق را شامل می شود) و فضای سه بعدی (که ارتفاع را پوشش می دهد). به عنوان مثال، هنگام فکر کردن روی فرش فقط فضای دو بعدی مهم است؛ اما قبل از افزودن قفسه یا مبلمان جدید باید به فضای سه بعدی فکر کنید. همچنین مهم است که به اندازه کافی فضای خالی بگذارید تا بتوانید جهت یابی روان و آسان را انجام دهید (و اتاق را از نظر بصری تجزیه کنید).

 

در آخر سعی کنید این اشتباهات را در طراحی دکوراسیون داخلی خود انجام ندهید:

 

اشتباهاتی که در دکوراسیون خانه انجام می دهیم!

 

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.