کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی

چوب فروش
12 تیر, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
ایده کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی

کابینت آشپزخانه کوچک، نیازمند راهکارهای موثری در طراحی و اجرا می‌باشد. فضاهای کوچک زندگی امروزی و متعاقب آن آشپزخانه کوچک به طراحی ویژه با رویکردهای نوین احتیاج دارد. علاوه بر رویکرد طراحی مینیمال که لازمه فضای کوچک است استفاده از یراق آلات مکمل نیز به ایجاد قسمتهایی با دسترسی بهتر و راحت کمک می‌نماید. در این مطلب می‌کوشیم تا راهکارهایی را برای کابینت آشپزخانه کوچک پیشنهاد دهیم .

نمونه کابینت برای آشپزخانه کوچک

ملزومات آشپزخانه

آشپزخانه شما چه به ابعاد یک زمین پینگ پنگ باشد یا به وسعت زمین بسیبال، نیازمند ملزوماتی است که باید در آن تعبیه شود. سه رکن اصلی در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد که طراحی کابینت آشپزخانه بر اساس آن شکل می‌گیرد. این سه رکن اصلی شامل یخچال، اجاق گاز و سینک می‌شود. در هر آشپزخانه‌ای این سه بخش وجود دارد و طراحان بر اساس تاسیسات موجود در هر بخش و الزامات قرارگیری، طراحی آشپزخانه را انجام می‌دهند. برای هر یک از این بخشها راهکارهایی وجود دارد که به افزایش فضای کابینت‌ها کمک می‌کند.

کابینت آشپزخانه کوچک و طراحی آن به تنهایی یک چالش بزرگ است و این نکته زمانی به یک مشکل تبدیل می‌شود که این تاسیسات نیز در جای مناسبی قرار نداشته باشند . برای رفع این مشکل دو راهکار پیشنهاد می‌شود. اول آنکه بهتر است قبل از تعبیه تاسیسات طراح کابینت خود را انتخاب کرده باشید تا با راهنمایی آن تاسیسات در جای مناسبی قرار بگیرد ولی اگر از این مرحله عبور کرده‌اید و تاسیسات شامل شیر آب، فاضلاب، لوله گاز و … وجود دارد و در طراحی به یک مشکل تبدیل شده است این اجازه را به طراح دهید تا مکان قرار گیری این تاسیسات را تغییر دهد. حتما این بخش یک هزینه جانبی اضافه خواهد کرد ولی میزان بازدهی آن به حدی قابل توجه است که تغییر در این قسمت در شرایط نامناسب پیشنهاد می‍گردد.

در طراحی آشپزخانه بطور کلی  سعی می‌شود یک اصل رعایت شود و آن ایجاد یک مثلث توسط اجاق گاز، یخچال و سینک است. در واقع طراحان تلاش می‌کنند از قرار دادن این سه قسمت بصورت خطی و در کنار هم پرهیز کنند و با استفاده از قرار دادن مناسب آنها یک مثلث فرضی در فضای آشپزخانه ایجاد نمایند. رعایت این موضوع به زیبایی بیشتر فضای آشپزخانه کمک می‌نمایند.

اجاق گاز

کابینت آشپزخانه کوچک، به یک اجاق گاز کوچک نیاز ندارد. ابعاد اجاق استاندارد 90 سانتیمتر است که بطور کلی از 5 شعله تشکیل می‌شود که در کشور ما بهترین گزینه محسوب می‌شود. استفاده از اجاق ساده و یا اصطلاحا مبله با اینکه از لحاظ ابعاد تفاوتی ندارد ولی برای کابینت آشپزخانه کوچک مناسب نیست. اجاق گاز رومیزی 5شعله این امکان را می‌دهد که شما بتوانید در زیر آن کابینت داشته باشید. یک فضای 90 سانتیمتری در دو طبقه، فضای بسیار مناسبی برای قرار دادن وسایل بوجود می‌آورد. یکی از گزینه های مناسب برای افزایش گنجایش کابینت اجاق گاز، استفاده از کشو در این یونیت است . کابینت زمینی این اجازه را می‌دهد که متناسب با نیاز کاربران از دو تا 4 کشو در آن قرار داد که ظرفیت بسیار مطلوبی بوجود می‌آورد.

 

نکته :در تهیه اجاق گاز رومیزی، به میزان فشار گاز بر روی شعله توجه داشته باشید.

 

توجه داشته باشید لوله گاز بطور مستقیم بر روی شعله قرار نداشته باشد .

نمونه اجاق گاز مناسب آشپزخانه مدرن و کوچک

سینک

کابیت آشپزخانه کوچک به یک سینک با فضای مناسب احتیاج دارد. توجه داشته باشید ابعاد سینک اگر بصورت متناسب با محیط قرار گیری انتخاب نشود هم به طراحی آشپزخانه ضربه می‌زند و هم ظرفیت ذخیره سازی را در بخش مهمی از میان می‌برد. بهتر است در زمان قرار دادن تاسیسات سینک بر روی دیوار، ابعاد به نحوی انتخاب شود که از سینک توکار بتوان استفاده نمود. سینک توکار در طراحی داخلی آشپزخانه از زیبایی بیشتری برخوردار است.

انواع مختلفی از سینک آشپزخانه وجود دارد که در مدلهای بسیار متنوعی در بازار عرضه گردیده است. یکی از انواع این محصول که برای قسمتهای کوچک طراحی شده مدل کنجی و یا قائم است که در از آن در تلاقی در ضلع دیوار می‌توان استفاده نمود. مدلی بسیار خاص و زیبا که فضای بیشتری برای سینک دارد و مناسب کسلنی است که به ابعاد بزرگتری از سینک احتیاج دارند.

یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت آشپزخانه عدم استفاده از آبچکان است. آبچکان درست به میزان ابعاد طولی سینک، از قسمت دیواری فضا اشغال می‌کند که برای کابینت آشپزخانه کوچک مناسب نیست و گزینه مناسب استفاده از آبچکان رومیزی است.

 

 نکته :  میزان کیفیت استیل بر روی کارایی سینک تاثیر مستقیم دارد.

 

در زمان اجرای کابینت آشپزخانه، آب بندی دقیق سینک موجب افزایش کیفیت و طول عمر آن قسمت می‍گردد.

سینک مدرن

کابینت یخچال

یخچال بیشترین فضا را در آشپزخانه اشغال می‌کند که به طراحی با رویکرد مدرن احتیاج دارد. ساید بای ساید و دوقلو، دو نوع کلی انواع یخچال است که هر یک دارای ابعاد متفاوتی هستند. برای قراردادن ساید، حداقل به 95 سانتیمتر و دوقلو 125 سانتیمتر فضا نیاز است. همانطور که می‌بینید نوع ساید بای ساید برای آشپزخانه کوچک گزینه بهتری محسوب می‌شود.

ارتفاع یخچال به ندرت بیش از 190 سانتیمتر است و این در حالیست که مجموع ارتفاع یونیت‌های زمینی ، دیواری و فضای میانی آنها نزدیک به 240 سانتیمتر می‌شود . 50 سانتیمتر فضای مناسبی در بالای یخچال وجود دارد که می‌توان در طراحی، برای آن یونیت در نظر گرفت. بهتر است درب این قسمت بصورت بازشو به طرفین باشد هرچند که طراحان حتما استفاده از جک‌های بالا برنده را پیشنهاد می‌کنند. دلیل پیشنهاد دربهای بازشو آن است که پس از باز شدن دربهای جک دار، بعلت آنکه درب رو به بالا می‌رود، بستن آن دشوار می‌شود و گاهی متناسب با قد افراد غیر ممکن.

 

نکته : امروزه برای انواع یخچال احتیاج به شیر آب است که در زمان تعبیه تاسیسات باید به آن توجه شود.

 

کابینت یخچال مدرن

یراق آلات

یراق آلات، به نحو چشمگیری در استفاده مناسب از کابین‌ها تاثیر دارند. یکی از قسمتهای پرت، در هر کابینتی، محل تلاقی دو دیوار و یا کنج است. برای استفاده بهتر از این قسمتها دو راهکار بوسیله دو یراق متفاوت وجود دارد. استفاده از لولاهای بازویی، این امکان را فراهم می‌کنند که دو ضلع کابینت بصورت همزمان باز شوند و فضای داخلی بصورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار گیرد.

راهکار دیگری که به هزینه بیشتری احتیاج دارد استفاده از سبدهای ریلی در کنج است که بطور کامل از محفظه خارج می‌شوند و دسترسی بسیار مطلوبی را ایجاد می‌نمایند.  از این یراق باید بسیار دقیق در زمان اجرا استفاده شود، همچنین باید از کیفیتی بسیار خوبی برخوردار باشند تا در طولانی مدت دچار ضعف ساختاری نشوند.

استفاده از سبدهای سوپر مارکت در انواع مختلف نیز به افزایش ظرفیت ذخیره سازی کمک می‌کنند. کابینت آشپزخانه کوچک قطعا به چنین سبدهایی برای وسایل مختلف احتیاج دارد. توجه داشته باشید این یراق آلات در مدلهای مختلفی در بازار وجود دارند ولی نکته کلیدی در تهیه هر یک، کیفیت است. این یراق به دلیل تحمل وزن زیاد و خارج شدن از محفظه اصلی در معرض آسیب هستند که در صورت کیفیت پایین در مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شوند.

استفاده بهینه از کابینت در فضای کوچک

 

خلاصه :

کابینت آشپزخانه کوچک به طراحی مینیمال و ساده احتیاج دارد که در اجرا با یراق الات کاربردی تکمیل می‌شود. استفاده از رنگهای روشن، موجب افزایش ظرفیت دیداری در آشپزخانه می‌شود. استفاده از تیم‌های طراحی و اجرای با تجربه و با دانش مرتبط ، به زیبایی بیشتر و کیفیت بالای کابینت آشپزخانه می‌انجامد.


معمولا در ساخت کابینت های آشپزخانه از ام‌دی‌اف استفاده می شود. آشپزخانه از مکان‌هایی است که تمیز بودن و پاکیزگی آن بسیار مهم است. اما تمیز کردن کابینت های ام‌دی‌اف از هر روشی ممکن است دوام و عمر کابینت های شما را کاهش دهد.

آشنایی با روش های تمیز کردن کابینت ام دی اف

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.