ظهور برنامههای مربوط به کمد لباس و مقدار استفاده از لباسها
ظهور برنامههای کاربردی مربوط به بررسی مقدار استفاده از لباسها و بکارگیری این برنامهها در میان افراد رو به افزایش است.
بررسی کمد لباس، شامل تهیه فهرست موجودی لباسهای داخل کمد و محاسبه هزینه هر بار پوشیدن لباس است.
ما عادت کردهایم که تعداد قدمهای روزانه، چرخههای خواب و مدت زمانی را که بر روی صفحه نمایش تلفن صرف میشود بررسی کنیم. اکنون ترندی جدید برای کمد لباسهای ما نیز در راه است.
در رسانههای اجتماعی، طرفداران مد از ایدهِ بررسی لباسهای که هر روز در 12 ماه سال میپوشند حمایت میکنند تا دریابند که هر لباس خود را چقدر میپوشند تا به نوبهی خود باعث کاهش مصرف و صرفهجویی در هزینهها شوند.
برخی از آنها از خود عکسهای روزانه میگیرند، آنها را در رسانههای اجتماعی بارگزاری کرده و هر تکه از لباسی را که میپوشند فهرست میکنند. بعضی دیگر در حال فهرست برداری از موجودی کمد لباس خود هستند و لیستی با جزئیات تهیه کردهاند و قیمت هر لباس را به تعداد دفعاتی که از آن لباس استفاده میکنند تقسیم کرده تا هزینهی پوشش خود را در یک روز بدست آورند.
برنامهها و اپلیکیشنهای جدیدی در حال ورود به این ترند هستند که کاربران با بارگذاری عکس لباسها، لوازم زینتی و اکسسوریهای موجود در کمد خود، یک کمد لباس مجازی ایجاد میکنند. سخنگوی اپلیکیشن ورینگ (Whering) میگوید که تنها در چهار روز اول ژانویه بیش از 600000 عکس از سوی کاربران بارگذاری شده است که نسبت به سال گذشته در همین موقع 34 درصد افزایش یافته است.
ترند بررسی کمد لباس توسط طرفداران پایداری مانند آژا باربر، نویسنده، (Aja Barber) هدایت میگردد. او میگوید: « استفاده از این ترند باعث میشود که من تمام لباسهای موجود در کمدم را بپوشم.
«این کار من را تشویق میکند تا تمام لباسهایم را امتحان و موجودی کمدم را فهرستبندی کنم و همچنین با این روند متوجه میشوم که چقدر بعضی لباسها و لوازم زینتی را استفاده کردهام.»
هفته گذشته، لورا ریلی، بنیانگذار خبرنامه خرید مگزین (Magasin)، فهرستی از همهی لباسها و کالاهایی را که در سال 2023 خریده بود، همراه با تجزیه و تحلیل هزینهها به ازای هر بار استفاده منتشر کرد.
یک کیف بوتگا ونتا (Bottega Veneta) که در ابتدا به قیمت بیش از 1000 پوند خریداری شده بود، تقریباً 14 پوند برای هر بار استفاده برای او هزینه داشته، در حالی که یک زیرپوش رکابی از برند گپ نیز به طور متوسط حدود 14 پوند در هر بار پوشیدن برای او هزینه داشته است.
در تیکتاک ، چالشی به نام «چالش مد 75 روزه » با هشتگی بیش از 390,000 بازدید در پنج روز اول، در فضای مجازی منتشر شده است. این چالش توسط مندی لی، یک تحلیلگر مد مستقر در نیویورک ابداع شده است. در یک چالش محبوب تناسب اندام چالش تغییر مد گنجانده شده است. لی از شرکتکنندگان خواسته است که به جای اینکه برای 75 روز متوالی تمرین و یا ورزش کند، درهر روز آنچه را که میپوشند ثبت کرده و چیز جدیدی نخرند.
این نوع ترندها، تغییرات رفتاری و عادات مصرفکنندگان بین 12 تا 27 ساله را که به دنبال جایگزین و لباسی برای هر روز خود هستند را نیز نشان میدهند. بسیاری از این عادات شامل خرید آگاهانه از مغازههای دست دوم فروشی است تا خریدِکالا از خردهفروشانی مانند شین Shein، که بهطور متوسط روزانه 10000 کالا را در سایت خود بارگزاری میکنند.
در عوض، ترند های دیگری مثل چالشهای پایداری مانند « خرید در ژانویه ممنوع» و «۳۰ بار پوشیدن » نیز به وجود آمدهاند، که پیشنهاد میکنند یک لباس حداقل ۳۰ بار پوشیده شود تا تأثیر زیستمحیطی آن توجیه گردد.
هانا روچل، بنیانگذار اِسلوت(slowette.com)- اِسلوت یک وب سایت سبکِ پایدار مُد است- که قبلاً هم در کمپین « خرید در یک سال ممنوع» را شرکت کرده بود، بیان میکند بررسی روزانه لباسها و پوشیدن دوباره آنها راهی برای اطمینان از عدم ظهور مجدد عادات قدیمی است.
« ترند و روند بررسی کمد لباس به من کمک میکند تا متوجه شوم چه نوع لباسهای را میپوشم و از آن به عنوان راهی برای کنترل خود استفاده و به خود یادآوری میکنم که در حال حاضر لباس کافی دارم.»
در چالش لی، از نوجوانان تا بازنشستگان در آن شرکت کردهاند. لی میگوید: « برای بسیاری از مردم، کلیک کردن برروی گزینهی «افزودن به سبد خرید» به یک عادت تبدیل شده است. این گونه چالشها به شکستن این چرخه کمک میکند و در عوض افراد تمرکز خود را بر روی لباسهای که دارند میگذارند و قدر آنها را می دانند.»