مقالات

مشکل جدید اپل: چت جی پی تی در چین ممنوع شد

اپل بر روی ویژگی‌های هوش مصنوعی آینده خود سرمایه گذاری می‌کند تا فروش آیفون را افزایش دهد، به ویژه در چین، جایی که تقاضا برای محصولات این شرکت کم است. اما یک نکته وجود دارد چت جی پی تی در چین ممنوع شده است. در همین حال چت جی پی تی به زودی با دستیار صوتی سیری ادغام می‌شود.

در اوایل این ماه، اپل فناوری اختصاصی خود به نام اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) را برای تقویت هوش مصنوعی جدید خود به نمایش گذاشت و اعلام کرد که با اپن ای آی همکاری می‌کند تا از ابزار چت جی پی تی در ظرفیت محدود استفاده کند.

این حرکت نشان داد که چگونه اپل در تلاش است تا آخرین فناوری محبوب را در زمانی که رقبای فناوری مانند مایکروسافت، گوگل، متا و سامسونگ قبلاً هوش مصنوعی خود را ارائه داده‌اند، سرعت بخشد.  معامله با OpenAI می‌تواند به اپل کمک کند تا شکاف رقابتی را کاهش دهد.

اما چین یکی از اولین کشورهای جهان است که فناوری هوش مصنوعی مولد را تنظیم و این خدمات محبوب را تقویت می‌کند. در مرداد ماه گذشته، اداره فضای سایبری چین، برترین ناظر اینترنت این کشور، دستورالعمل‌های جدیدی را برای این صنعت منتشر کرد که از شرکت‌ها خواست قبل از توافق همکاری با اپل به دنبال تایید این نهاد باشند. این سازمان از اسفند ماه سال میلادی جدید بیش از 100 مدل هوش مصنوعی را تایید کرده است که همگی از شرکت های چینی هستند.

طبق گزارش روز پنجشنبه وال استریت ژورنال، اپل به دنبال یک شرکت هوش مصنوعی چینی است تا پیش از عرضه آیفون در شهریور ماه با آن شریک شود، اما هنوز به توافقی دست نیافته است.

اپل در این باره اظهار نظر نکرد.

 

کاهش فروش اپل در چین

به گفته شرکت تحقیقات بازار آی دی سی (IDC)، فروش گوشی‌های هوشمند اپل در سه ماهه اول سال جاری 10 درصد کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش شدید فروش آیفون در چین است. این شرکت در چین حرکت موفق خود را از دست داد. زیرا ناسیونالیسم، اقتصاد آشفته و رقابت فزاینده به فروش لطمه زده است. چین دومین بازار بزرگ این شرکت است.

محدودیت ابزارهای هوش مصنوعی جدید مختص چین نیست. اپل انگیزه زیادی برای ارائه این ویژگی‌ها به مشتریان در سراسر جهان دارد. اما در این بین با چالش‌های نظارتی در اتحادیه اروپا مواجه است.

این شرکت گفت که فکر نمی‌کند بتواند ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را در سال جاری در اروپا راه اندازی کند.

این شرکت گفت:«با توجه به عدم قطعیت‌های نظارتی ایجاد شده توسط قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، ما باور نداریم که بتوانیم سه مورد از این ویژگی‌ها را در سال جاری برای کاربران اتحادیه اروپا ارائه کنیم. این سه مورد اسکرین میرورینگ آیفون (iPhone Mirroring)، بهبود اشتراک‌گذاری صفحه نمایش (SharePlay) و هوش اپل (Apple Intelligence) می‌باشد.

به طور خاص، ما نگران الزامات همکاری با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا هستیم. این الزامات ما را مجبور می‌کند که یکپارچگی محصولات خود را به گونه‌ای به خطر بیاندازیم که حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربر به خطر بیفتد. ما متعهد به همکاری با کمیسیون اروپا برای یافتن راه‌حلی هستیم تا این ویژگی‌ها را بدون به خطر انداختن ایمنی مشتریان اتحادیه اروپا ارائه کنیم.»

 

رشد فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی

بر اساس تحقیقات کانترپوینت، در چین، با رشد 70 درصدی برند چینی گوشی‌های هوشمند هوآوی در سه ماهه اول، نگرانی‌ها در مورد فروش آیفون همچنان رو به افزایش است.

نبیلا پوپال، مدیر ارشد IDC Research گفت: «اپل به احتمال زیاد به جای OpenAI به دنبال یک شریک محلی در چین خواهد بود. «مصرف‌کنندگان چینی انتظار دارند تلفن‌های پریمیوم آن‌ها آخرین قابلیت‌های هوش مصنوعی را داشته باشند.»

پوپال گفت: «رشد واقعی اپل در چین در درازمدت رخ خواهد داد. زیرا هوش اپل برای ارائه موارد استفاده بیشتر، گسترش پشتیبانی زبانی فراتر از زبان انگلیسی و زمانی که دستیار صوتی سیری بتواند از سایر مدل‌های هوش مصنوعی محلی شبیه به ChatGPT چت جی پی تی استفاده کند، تکامل می‌یابد.

در همین حال، برخی از شرکت‌های چینی هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن مصرف‌کنندگان خود مناسب‌تر باشند. آنها به ارائه گویش‌های محلی بیشتر از آنچه در حال حاضر در مدل‌های هوش مصنوعی خارجی یافت می‌شود، خواهند پرداخت.

اپل اولین شرکت خارجی نخواهد بود که با اداره فضای سایبری چین در زمینه هوش مصنوعی و گوشی‌های هوشمند همکاری می‌کند. در دی ماه، سامسونگ با غول فناوری چینی بایدو (BIDU) همکاری کرد تا از مدل هوش مصنوعی خود برای تقویت سرویس ترجمه خود استفاده کند. برای ابزارهای ویرایش عکس با یکی دیگر از شرکت‌های هوش مصنوعی، میتو (Meitu) کار می‌کند. در سایر نقاط جهان، سامسونگ از فناوری هوش مصنوعی اختصاصی خود به همراه مدل جمینی استفاده می‌کند که در چین نیز ممنوع است.

با این حال، بر اساس تحقیقات شرکت کانتر پوینت، سامسونگ کمتر از یک درصد از کل بازار چین را به خود اختصاص داده است.

 

برای مطالعه مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *