آموزش رگلاژ درب ام دی اف

چوب فروش
15 تیر, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
رگلاژ-درب-ام-دی-اف-کابینت

رگلاژ درب ام دی اف مشکلی مزمن است که کمتر کسی است که در محیط خانه، اداره و یا هر جای دیگری حداقل برای یکبار به آن بر نخورده باشد.

این مشکل بطور عمده در مورد درب‌های ام دی اف که بطور مداوم باز و بسته می‌شوند بوجود می‌آید اما این بدین معنی نیست که همواره چنین است.

تغییر در تنظیمات درب و عدم باز و بسته شدن صحیح و در نهایت بهم ریختگی کلی در تناسب ظاهری، از جمله مشکلاتی است که تنها با رگلاژ درب ام دی اف قابل حل است.

در این مقاله در مورد رگلاژ درب mdf نکاتی را بیان خواهیم کرد اما این یک فرمول کلی برای رگلاژ هر دربی است که از لولا ام دی اف در آن استفاده شده است.

توجه داشته باشید رگلاژ دربهای ریلی با آنکه شباهت‌هایی دارند ولی متفاوت است که در مطالب بعدی به آن نیز خواهیم پرداخت.

رگلاژ درب mdf از یک فرمول بسیار ساده و ثابت پیروی می‌کند و تنها یکبار آموزش کافیست تا برای همیشه بتوان از آن استفاده نمود.

اما قبل از آنکه به توضیح رگلاژ درب ام دی اف بپردازیم باید بدانیم این مشکل چرا بوجود می‌آید تا در وهله اول بتوانیم از ایجاد این مشکل جلوگیری کنیم.

 

رگلاژ-لولا-گازور

 

دلایل بهم ریختگی رگلاژ درب ام دی اف

بطور کلی سه عامل به بروز بهم ریختگی رگلاژ درب منجر می‌شود:

زمان

تمامی درب‌های ام دی اف به مرور زمان به رگلاژ درب احتیاج پیدا می‌کنند و دلیل آن اصطحلاک است.

باز و بسته شدن مداوم درب و وزن حاصل از خارج شدن محفظه اصلی به مرور زمان، رگلاژ ابتدایی درب را به هم می‌ریزد و در این زمان نیاز به تنظیم مجدد بوجود می‌آید.

 

کیفیت لولا

در بخش قبل اشاره کردیم که در هر صورت به مرور زمان، نیاز به رگلاژ درب ام دی اف بوجود خواهد آمد. اما اگر کیفیت بکار برده شده، مطلوب باشد این بازه زمانی افزایش می‌یابد. در واقع رابطه مستقیمی بین کیفیت لولا و رگلاژ مجدد درب وجود دارد. پس به هر میزان که لولا از کیفیت بیشتری برخوردار باشد نیاز به تنظیمات بعدی با بازه زمانی بیشتری اتفاق خواهد افتاد و این به معنای چالش کمتری در مرور زمان است.

بهتر است در زمان سفارش کالا حتما از فروشنده بخواهیم تا قیمت پیشنهادی خود را بر اساس برند مناسبی از لولا اعلام کند زیرا هزینه در این بخش بسیار به کیفیت کل محصول کمک می‌نماید.

 

نگهداری

هر یراق بکار برده شده، نیازمند توجه و نگهداری است تا مدت زمان بیشتری به راحتی بتوان از آن استفاده نمود که در مورد لولا نیز چنین است. برخی از یراق آلات به توجه و یا بکار بردن موادی مانند روغن و … در بازه‌های زمانی هستند تا بهترین کارکرد را داشته باشند اما در مورد لولا چنین توجهی مورد نیاز نیست.

برای نگهداری از درب ام دی اف تنها کافیست که به آن آسیبی وارد نکنیم. بطور مثال در مورد درب‌های ام دی اف که از لولا آرام بند در آنها استفاده شده است نباید در زمان بسته شدن درب را برای بسته شدن فشار دهیم چون این کار به پمپ آن آسیب وارد می‌کند.

در مورد لولا معمولی یا غیر آرام بند این قضیه بطور معکوس باید رعایت شود یعنی درب را نباید بگذاریم بدون نیروی نگهدارنده و با شدت بسته شود.

با نگهداری مناسب از یراق، میزان زمان استفاده بهینه  و بازه زمانی رگلاژ درب ام دی اف  افزایش می‌یابد.

 

نحوه نگهداری محصولات ام دی اف را مطالعه کنید

 

تنظیم-لولای-درب-ام-دی-اف copy

 

شروع رگلاژ درب ام دی اف

رگلاژ درب ام دی اف را با شناخت لولا آغاز میکنیم . هر لولا متشکل از بازوی باز و بسته شونده، پمپ داخلی، صفحه نگهدارنده بر روی درب و بدنه اصلی و دو عدد پیچ بر روی صفحه نگهدارنده بدنه اصلی است. برای رگلاژ درب mdf تنها به استفاده از این دو پیچ نیازمندیم.

پس گام اول در رگلاژ درب ام دی اف، عدم دست زدن به قسمت‌های دیگر است. زیرا آسیب و یا دستکاری بخش‌های دیگر لولا ممکن است به از بین رفتن کل یراق منجر شود.

گاهی ممکن است رگلاژ درب mdf و تنظیم آن به دلیل شل شدن صفحه نگهدارنده باشد که بطور معمول دارای 4 پیچ بر رویه بدنه اصلی و دو پیچ بر روی درب هستند که به بدنه داخلی ام دی اف پیچ شده‌اند. تمامی این پیچ‌ها از نوع 4سو هستند پس ابتدا بوسیله یک پیچ گوشتی مناسب با فشار متوازن هر پیچ را مجددا محکم نمایید. توجه داشته باشید که فشار بیش از حد ممکن است به هرز شدن پیچ منجر شود. فشار را تا جایی ادامه دهید که پیچ در جای خود ثابت و محکم شده باشد.

پس از آزمایش بر روی پیچ‌های نگهدارنده لولا در هر دو سمت، درب را ببندید اگر رگلاژ درب mdf به حالت اصلی بازگشته بود پس شما کار خود را به درستی انجام داده‌اید و البته خوش شانس هم بوده‌اید و ادامه مراحل بعد دیگر مورد نیاز نیست. ولی اگر با اطمینان از بستن درست پیچ‌ها نتیجه مطلوب حاصل نشد وارد مراحل بعدی می‌شویم.

امتحان کنید !!

دو پیچ بر روی صفحه نگهدارنده بدنه اصلی وجود دارد.

یک پیچ دقیقا در میان 4 پیچی است که بر روی صفحه اصلی قرار دارد و قطر بیشتری دارد و پیچ دیگر نزدیک به بازوی لولا است و از قطر کمتری برخوردار است.

برای رگلاژ درب هر کدام یک وظیفه به عهده دارند.

پیچ اصلی که قطر بیشتری دارد را از این به بعد با نام A و پیچ دیگر را با نام B معرفی می‌کنیم.

پیچ A

پیچ A در رگلاژ درب ام دی اف وظیفه عقب و جلو کردن درب از بدنه اصلی را بعهده دارد.

از A در زمانی استفاده می‌کنیم که درب بر روی بدنه اصلی نمی‌خوابد و در واقع بطور کامل بسته نمی‌شود.

با عقب و جلو کشیدن A به درب کمک می‌کنیم تا بطور کامل بسته شود. فقط باید توجه داشت این میزان باید کاملا متناسب باشد زیرا اگر بیش از میزان به جلو کشیده شود درز درب با بدنه اصلی از سمت لولا بیشتر می‌گردد به نحویکه از نمای بغل، شکل ظاهری نا مناسبی ایجاد می‌شود.

 

نکته:

پیچ A بصورت قطری عمل می‌کند یعنی وقتی شما لولای بالا را به جلو می‌کشید قسمت پایین درب به داخل هدایت می‌شود و بالعکس.

پیچ B

این پیچ درب را به جلو و عقب هدایت می‌کند و بر خلاف A بصورت همراستا عمل می‌کند.

رگلاژ درب ام دی اف در این مرحله بسیار آسان است.

اگر شما می‌خواهید قسمت بالای درب را به عقب بکشید کافیست پیچ B لولای همراستا را بر خلاف عقربه‌های ساعت برگردانید.

 

تنظیم-درب

 

حالا اگر می‌خواهید پایین درب را به جلو ببرید کافیست پیچ B را در راستای عقربه‌های ساعت بچرخانید تا میزانی که نتیجه مطلوب بدست آید.

 

رگلاژ درب ام دی اف ترکیبی از تنظیم پیچ‌های  A و B است و در بیشتر مواقع برای رگلاژ ار هر دو پیچ باید استفاده کرد.

ایجاد توازن در استفاده از هر پیچ به تمرکز نیاز دارد.

برای رگلاژ درب اصلا خود را نترسانید زیرا حالت بدتری وجود ندارد و با کمی آزمایش به تجربه کافی در آن می‌رسید. ‌

 

پیچ C

کارایی این پیچ در زمانی است که شما می‌خواهید ارتفاع دو درب کنار هم را با هم برابر کنید.

در بعضی مواقع دو درب کناری در کنار هم ، برابر نیستند و نیاز است که یک یا دو درب از نظر ارتفاعی جابجا شوند.

با این پیچ به راحتی می‌توانید رگلاژ درب ام دی اف را انجام دهید.

تنظیم-لولا

 


نکات کلیدی در خرید کمد لباس

 

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.