راه های ایجاد انگیزه در کارکنان

چوب فروش
16 مرداد, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

افزایش انگیزه=افزایش بهره‌وری

راه های ایجاد انگیزه در کارکنان چه تاثیری در میزان بهره‌وری و رشد کسب و کار ما دارد؟ سوالی که قبل از یرسی راه های ایجاد انگیزه در کارکنان باید به آن جواب بدهیم.

دانستن اینکه اصلا چرا باید در کارکنان و کارمندان خود انگیزه ایجاد کنیم بسیار مهمتر از این است که چگونه باید این انگیزه را ایجاد کنیم.

همه می دانیم که انگیزه همان نیروی محرک بهره وری است. انگیزه همان چیزی است که باعث می شود کارکنان شما با لبخند از خواب بیدار شوند به محیط کار بیایند. با انرژی و تمرکز کار کنند و در نتیجه عملکرد بهتری در کار خود داشته باشند.

اگر انگیزه نباشد و کارمند شما از سر اجبار، روزمرگی و … به محیط کار بیاید باعث افت کیفیت و رشد کار می شود. روش های زیادی برای افزایش انگیزه در کارمندان وجود دارد که به 10 مورد از موثرترین آن‌ها اشاره می کنیم.

بخش زیادی از ایجاد انگیزه به مدیران و مسئولان مرتبط است و بخش دیگر به خود کارمند. در این مقاله فقط به بخشی که به مدیران و مسئولان مربوط می شود می پردازیم.

6 روش موثر ایجاد انگیزه در کارکنان

 

کارمندان-با--انگیزه

 

قدم اول: بررسی عملکرد فعلی کارکنان و ایجاد مبنا

همانطور که گفتیم بهره وری بیشتر یا همان productivity در واقع خروجی یا نتیجه ی افزایش انگیزه است. پس قبل از انجام هر کاری ما به عنوان یه مدیر یا مسئول باید عملکرد فعلی کارکنان را اندازه گیری کنیم. برای بررسی اینکه آیا استراتژی هایی که در این راه پیش می گیریم موثر واقع می شوند یا نه، یا اینکه با چه سرعتی تاثیر می گذارند باید یک پایه یا مبنایی برای بررسی خود در نظر بگیریم.

به همین منظور، عملکرد فعلی کارتان را از هر لحاظ بررسی کنید. از لحاظ میزان تولید، میزان درآمد، میزان سرعت انجام کار کیفیت انجام کار و …

برای این کار می توانید از سیستم های مدیریت وظیفه یا نرم افزارهای مدیریت پروژه مانند پریم اورا،مایکروسافت پراجکت ،آسانا یا نرم افزارهای ایرانی مانند همتیک، تسکولو و … استفاده کنید.

حتی می توانید این بهره‌وری را در سطح گروهی و فردی بررسی کنید.

بعد از آن شما یک نقطه و یک مبنا برای شروع و پیاده کردن استراتژی های افزایش انگیزه کارکنان خود دارید. حال می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

1-پاداش دادن

اولین و موثرترین روشی که همیشه برای ایجاد انگیزه در کارکنان جواب می دهد در نظر گرفتن پاداش برای کارکنان است. البته اگر درست و اصولی انجام شود. این یک روش برای نشان دادن قدردانی و رضایت شماست.

این پاداش می تواند افزایش میزان حقوق باشد، دادن یک کارت اعتباری هدیه باشد، انواع بن های تخفیف یا کمک هزینه ها باشد. یا حتی یک یا دو روز مرخصی برای استراحت.

برای این که بدانید کدام پاداش بهتر و موثر تر است می توانید بین کارکنان نظرسنجی کنید.

 

انگیزه-در-محل-کار-و-روش-های-افزایش-آن

2-آموزش و تاکید بر توسعه فردی

شما نباید به کارمندان خود به چشم یک منبع ثابت نگاه کنید. بلکه باید به عنوان یک منبع درحال تغییر که نیاز به رشد و پرورش مدام در سطح فکری و عملکرد دارد نگاه کنید.

شما می توانید برای آن‌ها دوره های آموزش رایگان یا کم هزینه و مرتبط با کارشان در نظر بگیرید. این آموزش‌ها نه تنها مهارت های فعلی آنها را افزایش می دهد بلکه می تواند آنها را برای یادگیری و استفاده از مهارت های جدید نیز ترغیب کند.

این یک روش بسیار تاثیر گذار در روند بهبود و سرعت پیشرفت کسب و کار و همچنین افزایش انگیزه کارکنان برای بهبود افزایش عملکرد است.

3-اجتناب از ریز مدیریت ها

اگر واقعا قصد شما از ایجاد انگیزه در کارکنان افزایش بهره‌وری و کارایی است پس باید هر گونه ریز مدیریت ها را قطع کنید. منظور از ریز مدیریت ها این است که برای هر بخشی یک مدیریت جداگانه در نظر بگیرید. اینکه کارکنان مجبور باشند برای انجام کوچکترین وظایف خود با مدیران مختلف در ارتباط باشند باعث کاهش باورهای آنها نسبت به توانایی های خود و در نتیجه دلسردی آنها از کار می شود.

به علاوه اینکه این مدل کسب و کار واقعا وقت گیر است و  از بهره‌وری کل مجموعه می کاهد.

در عوض تفویض وظایف و واگذاری نقش به هر یک از کارکنان آنها را ترغیب می کند تا پروژه های خود را به بهترین نحو انجام داده و ارزش خود را به مجموعه نشان دهند.

این کار نه تنها یکی از راه های ایجاد انگیزه در کارکنان است بلکه ارتباط و وفاداری کارمندان با شرکت را نیز افزایش می دهد.

 

نحوه-ایجاد-انگیزه-در-کارکنان

4-اجازه برای دور کاری

شاید کمتر به این موضوع اشاره شود اما دور کاری یکی از مواردی است که در کنار ایجاد انگیزه برای کار بهتر، کیفیت کار را در خیلی از مواقع افزایش می دهد.

مخصوصا با شرایط دو سال اخیر و وجود بیماری کرونا بسیاری از کارها به دور کاری تبدیل شدند.

تحقیقات  hubstaff  نشان می دهد که بین کار از راه دور و بهره‌وری ارتباط قوی وجود دارد. استفاده کمتر از مرخصی، حذف شدن هزینه حمل و نقل، لوازم اداری، خورد و خوراک و … بهره‌وری و کارایی را به طرز چشم گیری افزایش می دهد.

پس اگر کار طوری است که امکان دور کاری وجود دارد می توانید به کارکنان اجازه دهید که چند روزی را در ماه از راه دور کار کنند. و در این مدت می توانید آنها را ارزیابی کنید.

5-دکوراسیون محیط کار

هرچه کارکنان احساس راحتی و آرامش بیشتری در محیط کار داشته باشند، به همان اندازه صبح‌ها برای بیدار شدن و شروع کار انگیزه دارند. بخشی زیادی از این آرامش و راحتی توسط محیط و دکوراسیون فضای کاری فراهم می شود.

یک محیط تمیز و مناسب شرایط کار، میز و صندلی های مناسب و استاندارد، استفاده از گل و گیاه، مکان مناسب برای غذاخوری و استراحت، فضای کاری شخصی و … می توانند در افزایش انگیزه کارکنان تاثیر گذار باشند.

 

چگونه-انگیزه-کارمندان-را-افزایش-دهیم

 

 

 

 اگر می خواهید محصولات و مبلمان داخلی با کیفیت و استاندارد و مناسب با هر محیط کاری تهیه کنید، اینجا کلیک کنید.

 

 

6-احترام در محیط کار

قطعا هیچ فردی دوست ندارد 8 ساعت یا حتی بیشتر، از ساعات روز خود را در محیطی کار کند که نه به او گوش می شود و نه دیده می شود.

مهمترین استراتژی که می توانید به عنوان یکی از راه های ایجاد انگیزه در کارکنان خود استفاده کنید این است که به او نشان دهید او با هر عنوان شغلی که دارد، یک عضو مهم از مجموعه شماست. به او گوش می دهید، انتقادات و پیشنهادات او برایتان مهم است و …

این احترام نه تنها محیطی آرام و بدون تنش را برای شما و کارکنان فراهم می کند بلکه انگیزه ای می شود برای کارایی بهتر آنها.

 

روش-های-ایجاد-انگیزه-در-کارکنان-سازمان

ایجاد انگیزه بیشتر در کارکنان با چند راهکار ساده

  • نصب صندوق انتقادات و پیشنهاد و اهمیت دادن به آن
  • ارسال پیام یا ایمیل تشکر به کارکنان بعد از انجام یک کار یا پروژه
  • یادآوری جشن تولد کارکنان و دادن حتی یک هدیه کوچک به آنها
  • برگزاری جلسات غیر رسمی برای برسی وضعیت کارکنان
  • توزیع کالاهای شرکت در بین کارکنان
  • جوایز ماهانه یا سالانه
  • انجام کارها به صورت تیمی و گروهی
  • مرخصی های اجباری به منظور استراحت و وقفه بین کار
  • عدم تنبیه یا سرزنش یرای اشتباهات و خطاهای کوچک
  • عدم حرف زدن به حالت دستوری
  • ایجاد محیط مثبت در محیط کار
  • فراهم کردن وسایل استاندارد و مورد نیاز هر کارمند

 

روش-های-افزایش-انگیزه-در-کارمندان

نتیجه

کارمندان بزرگترین دارایی شما هستند. نحوه‌ی برخورد شما با آنها موفقیت و رشد مجموعه شما را تعیین می کند. تمام این‌ها بستگی به شما دارد که با برخورد درست و استفاده از استراتژی های درست انگیزه‌ی آنها را افزایش دهید و از آن ها حمایت کنید.

اگر پیشنهاد یا استراتژی بهتری برای افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.

 

یکی از استراتژی های موثری که در چند سال اخیر خیلی از آن استفاده شده انجام کارها به صورت تیمی است. به این منظور استفاده از میزهای گروهی می تواند به شما کند.

می توانید میزهای گروهی پر فروش را با قیمت آنها مشاهده کنید.

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.