داروی ضد چاقی

کاهش مشکلات قلبی-عروقی با داروی ضد چاقی

مطالعات نشان می‌دهد که داروی ضد چاقی حاوی سماگلوتاید در کنار کاهش وزن، خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

محققان دریافتند تزریق آمپولهای ضد چاقی می‌تواند خطر حملات قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی را در افراد چاق کاهش دهد. این کاهش بدون توجه به میزان وزنی است که افراد حین مصرف دارو از دست می‌دهند.

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مطالعه روی داروی ضد چاقی ویگووی نشان داده است، افرادی که حداقل به مدت چهار سال وزن خود را با این دارو کاهش می‌دهند، با عوارض جانبی جدی کمتری در مقایسه با افرادی که تحت درمان ساختگی دارونما قرار می‌گیرند، مواجه هستند.

پزشکان می‌گویند این یافته برای مقامات بهداشتی بریتانیا که در حال حاضر درمان را تنها به دو سال محدود می‌کنند، چالش برانگیز خواهد بود.

افرادی که با این روش لاغر می‌شوند به طور متوسط ​​پس از چهار سال 10.2 درصد از وزن بدن و 7.7 سانتی‌متر از اندازه دور کمر خود را از دست دادند.

نتایج ارائه شده در کنگره اروپایی چاقی در ونیز در مجله نیچر مدیسن منتشر شد. مزایای قلبی-عروقی قابل توجه این دارو حتی در بیمارانی که فقط چاقی خفیف داشتند یا مقدار کمی وزن از دست دادند، مشاهده شده است.

به گفته محققان، تحقیق نشان می‌دهد که این درمان می‌تواند اثراتی فراتر از کاهش چربی‌های ناسالم بدن داشته باشد.

تیمی به سرپرستی پروفسور جان دینفیلد از دانشگاه کالج لندن، از داده‌های آزمایش سِلکت استفاده کردند.

سماگلوتاید، ماده فعال داروی ضد چاقی ویگووی، بخشی از گروه رو به رشد داروهای GLP-1 است که باعث می‌شود افراد احساس سیری کنند و کالری دریافتی آنها را کاهش دهد.

 

مطالعات انجام شده

در یک مطالعه پنج ساله به بررسی این مطلب پرداخته شد که آیا این دارو ضد چاقی که با نام‌های تجاری ویگووی، اوزمپیک و ریبلسوس فروخته می‌شود، می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را در افراد چاق بدون دیابت کاهش دهد یا خیر؟

او گفت: «سرویس بهداشتی بریتانیا استفاده از این دارو را به دو سال محدود کرد. زیرا این نهاد به این مهم مشکوک بود که این درمان فقط هزینه بردار است و کمک قابل توجهی به درمان نخواهد کرد.»

وی افزود: «حال با توجه به این که یافته ها نشان می‌دهند مشکلات قلبی-عروقی و متابولیک در طول چهار سال مصرف دارو کاهش می‌یابند، ممکن است تا حدودی استدلال این نهاد را نفی کند.»

این مطالعه همچنین به خوبی نشان می‌دهد که چاقی یک بیماری مادام العمر است. و تصمیم انستیتوی ملی سلامت و مراقبت برای محدود کردن درمان به دو سال برای بیمارانی که از چاقی رنج می‌برند می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

آزمایشات سماگلوتاید و پیامدهای قلبی-عروقی شامل 17604 بزرگسال مبتلا به چاقی یا دارای اضافه وزن از 41 کشور بود. هیچ یک از آنها دیابت نداشتند، اما همه قبلاً حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری شریان محیطی داشتند.

در طول دو سال اول مطالعه، نسبت افراد چاق در گروهی که ویگووی دریافت کردند، از 71 درصد به 43 درصد کاهش یافت.

کاهش وزن در افرادی که دارونما تزریق کردند، اندک بوده است. این میزان از 72 درصد به 68 درصد رسید.

 تحلیلی سال گذشته منتشر شد. شرکت‌کنندگان پس از سه سال درمان، 20 درصد کمتر در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ بر اثر بیماری قلبی-عروقی بودند.

 

کاهش وزن

یافته‌های تحقیق

پروفسور دونا رایان از مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون در نیواورلئان این مطالعه را رهبری کرد. او گفت که افراد بدون توجه به سن، جنسیت و قومیت کاهش وزن داشتند.

وی گفت: «این میزان کاهش وزن در چنین جمعیت بزرگ و متنوعی نشان می‌دهد که ممکن است این دارو سلامت افرادی که به دلیلی چاقی دچار بیماری‌های قلبی-عروقی شده‌اند را بهبود بخشد. آزمایش ما بر روی بیماری‌های قلبی-عروقی متمرکز بود. اما کاهش وزن، بر روی بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر از جمله انواع مختلفی از سرطان، آرتروز، اضطراب و افسردگی موثر خواهد بود.»

این مطالعه نشان داد که عوارض جانبی جدی در افرادی که دارو دریافت کرده بودند نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کمتر است.

البته افرادی که این دارو را مصرف می‌کردند بیشتر در معرض سنگ کیسه صفرا بودند و به دلیل مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال، درمان را قطع می‌کردند.

محققان بریتانیایی در این تحقیق نشان دادند افرادی که حتی چاقی خفیف داشتند یا مقدار کمی از وزن خود را از دست دادند، خطرات قلبی-عروقی در آنها نیز کاهش داشته است.

پروفسور رایان گفت: «تقریبا نیمی از بیماران که به علت مشکلات قلبی‌-عروقی به من مراجعه می‌کنند دارای وزنی معادل با بیمارانی هستند که در تحقیقات سِلکت بودند. این بیماران احتمالاً مانند افراد مورد آزمایش در کنار مراقبت معمول خود از مصرف سماگلوتاید سود خواهند برد.»

در نهایت یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان اثر درمانی سماگلوتاید مستقل از کاهش وزن است. این دارو اثرات دیگری دارد که خطرات قلبی-عروقی را فراتر از کاهش چربی‌های ناسالم بدن کاهش می‌دهد.

این مکانیسم‌ جایگزین ممکن است شامل تأثیرات مثبت بر قند خون، فشار خون و همچنین تأثیرات مستقیم بر عضله قلب و عروق خونی باشد.»

 

 

برای مطالعه مقالات علمی دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش