9 ترفند طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری
چرا باید در طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری دقت کنیم !!
طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری !! اینکه کجا کار میکنید بر روی عملکرد شما بسیار تاثیر گذار است. – توانایی شما برای ارائه یک خروجی و محصول مناسب بر تمرکز و عدم تمرکز استوار است.. این بدان معنی است که طراحی دفتر کار شما، چه در خانه باشد و چه در یک شرکت بزرگ از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بر اساس مطالعات انجام شده در مورد رابطه محل کار و بهره وری، نشان دهنده تاثیر فوقالعاده محیط فیزیکی بر توانایی افراد است. در واقع، گفته شده است که یک طراحی دفتر کار مناسب، می تواند بهره وری شما را حدود 20 درصد افزایش دهد. با این حال، علیرغم مطالعات و آمار، تقریبا نیمی از کارفرمایان در این زمینه سرمایهگذاری انجام نمیدهند.
9 عامل اصلی در طراحی دفتر کار جهت افزایش بهره وری را در این مطلب بیان میکنیم:
روشنایی
نورپردازی یکی از مهمترین عوامل در تمرکز و عدم احساس خستگی در افراد است
که بسیار نادیده گرفته میشود و سرمایهگذاری کمی در آن صورت میگیرد.
روشنایی نا مناسب می تواند موجب خستگی، سردرد و تحریک پذیری عصبی شود.
فضای تاریک در واقع می تواند باعث افسردگی نیز شود.
روشنایی یکی از عوامل طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری است که بسیار از آن غفلت میشود. در صورت دسترسی به نور طبیعی حتما به شکلی کامل از آن بهره ببرید.
صندلی و میز اداری
صندلی و میز اداری تاج و تخت شما در محل کار محسوب میشود که ارتباط مستقیمی با تمرکز و سلامتی شما دارد. بسیاری از ما اغلب روز را بطور مداوم در پشت میز هستیم و اگر ارتباط صحیحی با بدن ما نداشته باشد موجب کاهش تمرکز و آسیب به سلامتی میشود.
طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری بطور بسیار زیادی با صندلی و میز در ارتباط است.
برای میز و صندلی اداری استانداردهای ارگونومیک را در نظر بگیرید.
نظافت
نظافت روزانه محل کار به افزایش بهرهوری بسیار کمک میکند.
اگر دفتر کار شما در خانه است این وظیفه شماست که پیرامون خود را منظم و تمیز نگه دارید
اما اگر در یک شرکت هستید به علت وسعت فضا نیاز است که از فردی متمرکز بهره بگیرید تا محیط را همواره تمیز و مرتب نگه دارد.
رنگ اتاق
رنگها بر روحیه و عملکرد مغز تاثیر میگذاردند.
همچنین حتی موجب پاسخ فیزیکی مثبت و منفی بدن ما هم میشوند.
طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری نیازمند انتخاب رنگ مناسب است تا توانایی افراد را در جهت مثبت تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از رنگ مناسب برای محیط و همچنین تابلوهای رنگی با عکسهای متفاوت نیز به جذابیت و هماهنگی مناسب کمک میکند.
دمای اتاق
در طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری باید به دمای اتاق توجه شود و موارد لازم برای تامین سرمایش و گرمایش در فصول مختلف پیش بینی گردد. دمای مناسب محیط بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است . استفاده از وسایل مناسب تامین کننده دمای مناسب محیط یکی از ملزومات طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری میباشد. علاوه بر تامین دمای مناسب محیط توجه به تهویه مداوم بر کاهش سنگینی هوای محیط نیز بسیار مهم است.
عطر اتاق
احساس بویایی انسان بر عملکردش تاثیر میگذارد.
اگر در طراحی دفتر کار به اضافه کردن بوهای طبیعی به محیط توجه کنید به افزایش بهرهوری پرسنل کمک کردهاید. استفاده از رایحه مناسب در فضای کار میتوان تمرکز را بالا برد. بطور نمونه:
کاج – هشدار را افزایش می دهد
دارچین – تمرکز را بهبود می بخشد
اسطوخدوس – کمک می کند تا یک روز کاری پر از استرس را آرام سپری کنید
سطح صدا
سطح صدا را در طراحی دفتر کار در نظر داشته باشید. سر و صدای زیاد موجب افزایش تنش میگردد و همچنین به شدت بر روی کاهش تمرکز تاثیر میگذارد. تفکیک مناسب واحدهای پر سر و صدا و حفظ فاصله با واحدهای متمرکز در طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری از بروز این مشکل بصورت ساختاری جلوگیری میکند.
کیفیت هوا
کیفیت هوا می تواند به شدت بر توانایی ما در تمرکز و فکر کردن به طور واضح تاثیر گذارد.
یک تحقیق نشان میدهد سالیانه کارفرمایان به دلیل کیفیت پایین هوا پانزده میلیارد دلار ضرر میدهند.
امروزه با دستگاههای مناسب و فیلترهای مناسب در مجاری ورودی هوا میتوان از این مشکل جلوگیری نمود.
طراحی دفتر کار باید به شکلی پیش بینی گردد تا از انتقال آلودگی هوا به محیط کار تا حد ممکن جلوگیری نماید. استفاده از گیاهان یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روشهای بهبود کیفیت هوای محیط ایت. با تحقیق در این زمینه میتوانید از گیاهانی که با محیط شما سازگار هستند، استفاده کنید.
نتیجه
طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری مستلزم توجه به نکات بسیار کوچک اما موثر است.
توقع کارفرمایان همواره از پرسنل افزایش بهرهوری و خلاقیت است اما رسیدن به این اهداف بدون تامین صحیح یک محیط کار مناسب امکان پذیر نیست.
شما با یک ماشین خراب نمیتوانید به مقصد برسید.
به همین دلیل امروزه طراحی دفتر کار برای افزایش بهره وری بسیار مورد توجه است.
آنچه در این مطلب بیان شد بخش مهمی از یک عملکرد مناسب در این بخش است.
محصول ” میز اداری ” را مشاهده نمایید