نحوه چیدمان مبلمان اداری و افزایش بهرهوری
نحوه چیدمان مبلمان اداری در افزایش بهرهوری کارکنان موثر است. مانند بیشتر کارمندان اداری، احتمالاً شما هم زمان زیادی را پشت میز خود میگذرانید. نشستن طولانی مدت میتواند اثرات مضر بر سلامت و سیستم گردش خون شما داشته باشد. بسیاری از بیماریها ناشی از قرارگیری طولانی در یک وضعیت ثابت است.
تحقیقات نشان میدهد دفتری که با دقت طراحی و چیدمان شده باشد، بهبود کلی سلامت و تمرکز را به همراه دارد. در مقابل، یک دفتر شلوغ یا نامرتب میتواند عملکرد کاری را کاهش داده و موجب آشفتگی ذهنی شود.
چندین نکته برای افزایش بهرهوری در محیط کار وجود دارد که باید در هنگام چیدمان در نظر گرفته شود. بهتر است به همهی آنها توجه کنید. این نکات و ایدههای ساده ممکن است همان تغییرات کوچکی باشند که برای آماده کردن بدن خود برای کار به آنها نیاز دارید. وقت آن است که از طریق تنظیمات آگاهانه دفتر کار کنترل سلامتی خود را به دست بگیرید.
برخی از تنظیمات به راحتی در روال روزانه یا فضای کاری شما قابل اجرا هستند. برخی دیگر ممکن است هزینهبر باشند. بدون توجه به کاری که در محیط انجام میدهید، ضروری است که یک محیط کاری سالم را ایجاد کرده تا بهترین عملکرد را داشته باشید.
میز اداری را نزدیک پنجره قرار دهید
در اینجا اولین ایده برای چیدمان فضای اداری آورده شده و آن قراردهی میز اداری نزدیک پنجره است. تحقیقات زیادی در مورد نور طبیعی انجام شده، این تحقیقات نشان میدهند نور طبیعی خلق و خو را بهبود میبخشد، استرس را کاهش، هوشیاری و بهرهوری را افزایش میدهد. از سوی دیگر، نگاه کردن به بیرون از پنجره هر 15 دقیقه یک بار برای استراحت چشمان شما و عدم خیره شدن به صفحه کامپیوتر ایدهآل است.
اگر به پنجره دسترسی ندارید، میتوانید دفتر خود را با نور مصنوعی روشن نگه دارید. لامپهایی وجود دارند که مانند نور طبیعی هستند و حس راحتی و رضایت را به شما میدهند.
قراردهی میز به گونهای که بتوان تابش خیره کننده نور را از صفحه نمایش حذف کرد، بسیار مهم است. تابش خیره کننده نور میتواند باعث خستگی زیاد چشم شود و به همین دلیل است که استفاده از یک لامپ قابل تنظیم و یا قراردهی مناسب میز میتواند کل تجربه را برای شما دلپذیرتر کند.
وضعیت قرار گیری میز ایستاده را در نظر بگیرید
میز ایستاده در مرحله اول، با اثرات نامطلوب نشستنهای طولانی مدت مبارزه کرده و گردش خون را بهتر میکند. برخی از اثرات نامطلوب نشستن میتواند منجر به بیماریهای قلبی عروقی، سطح بالای کلسترول، افزایش فشار خون و بسیاری از مشکلات دیگر شود.
با میزهای ایستاده میتوان عوارض جانبی میزهای اداری معمولی را از بین ببرید. این میزها دارای قابلیت تنظیم کامل هستند و با فشار دادن چند دکمه میتوان آنها را تنظیم نمود.
روی مبلمان اداری ارگونومیک سرمایهگذاری کنید
چه یک میز ایستاده را انتخاب کنید یا یک میز معمولی، در نظر گرفتن ارگونومی اداری برای سالم ماندن بسیار مهم است. یکی از مهمترین مبلمان اداری، صندلی اداری باکیفیت است که دارای گزینههای قابل تنظیم برای راحتی است.
از یک موس و صفحه کلید برای افزایش ارگونومی استفاده کنید
فرقی نمیکند که از یک تبلت، لپتاپ و یا یک رایانه رومیزی استفاده میکنید. سرمایه گذاری روی صفحه کلید و ماوس برای راه اندازی میز اداری ضروری است. این موارد به کاهش فشار روی بازوها و مچها در حین کار در ایستگاه کاری ارگونومیک کمک میکند.
ایستگاه کاری غیر ارگونومیک، منجر به ایجاد محیط کاری غیر راحت میشود. تمرکز کارمندان حین کار کم خواهد شد. اگر بتوانید ناراحتی را از بین ببرید، عملکرد کاری روزانه شما افزایش و بهبود مییابد.
به دفتر کار خود گیاه اضافه کنید
گیاهان از نظر زیبایی دلپذیر هستند و اغلب اکسیژن مورد نیاز فضای اداری را نیز تامین میکنند. مطالعات نشان میدهد که داشتن یک گیاه در نزدیکی شما میتواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.
محل کار را بیش از حد با گیاهان شلوغ نکنید زیرا استفاده بیش از حد از گیاهان سبب بهم ریختگی ذهنی میشود. اگر استعدادی در زمینه نگهداری از گیاهان ندارید، باید از گیاهانی مانند ساکولنتها که نیاز به مراقبت کمتری دارند استفاده کنید.
به محیط اداری خود چند گیاه اضافه کنید تا با نزدیکتر کردن طبیعت به محل کار و میزتان محیط را زندهتر کنید.
برای جریان کاری منظم اکسسوریهای مناسب تهیه کنید
به حداقل رساندن بهمریختگی و شلوغی، روشی آزموده شده برای افزایش بهرهوری است. استفاده از ابزارهای خاص میتواند به بهینهسازی فضای کار شما کمک کند تا همه چیز مرتب بماند. کلید موفقیت سازماندهی محل کار، تعادل است. این تعادل شامل لوازم هوشمند اساسی دفتر کار است که به شما کمک میکند جریان کاری خود را موثر کنید و در عین حال سازماندهی آن را حفظ کنید. سینی مدیریت کابل، پریز بر روی میزها و… جزء لوازم جانبی هستند.
سینیهای مدیریت کابل میتوانند به راحتی همه سیمهای شما را در پشت یا جلوی میز نگه دارند. این ابزار میتواند برای کسی که طراح گرافیک است و لوازم جانبی زیادی دارد، بسیار مفید باشد.
در طول کار فعال باشید و هر گونه اقلام غیرضروری که در طول روز بر روی میز جمع میشوند را بردارید و در جای خود بگذارید. این کار به کاهش بههمریختگی کمک میکند تا تمرکز شما را بهبود بخشد. میتوانید از فایل، کمد و کتابخانه استفاده کنید تا اقلام خود را در آنها قرار دهید. به این ترتیب، وسایل مورد نیاز شما از نظرها دور اما همچنان قابل دسترسی هستند.
پشت میز فعال و با تحرک بنشینید
نشستن فعال یعنی اینکه در حین نشستن پشت میز، عضلات خود را درگیر کنید. هر 10 تا 15 دقیقه وضعیت خود را تغییر دهید تا بدن شما در حرکت و فعالیت باقی بماند. برخی از صندلیها میتوانند در این مورد کمک کنند.
فعال بودن در حین نشستن به این معنی نیست که باید دور میز بدوید. فعال بودن یعنی عضلاتی را که هنگام نشستن استفاده نمیکنید را حرکت دهید. یک تمرین عالی که هر 60 دقیقه میتوانید انجام دهید، کشش پا است. این تکنیک شامل کشیدن پاها و نوشتن حروف الفبا با انگشتان پا است. این کار را به طور متناوب با هر پا انجام دهید تا جریان خون به پاها و رانها بازگردد.
بیشتر کارکنان اداری حدود 90,000 ساعت از عمر خود را پشت میز میگذرانند، بنابراین ضروری است که در حین کار از خود مراقبت کنند. یک روش خوب این است که به طور منظم استراحت کنید و در دفتر قدم بزنید.
البته، هیچ چیز جایگزین ورزش منظم نمیشود، بنابراین افزودن حداقل 30 دقیقه ورزش به برنامه روزانه برای همه کارکنان اداری توصیه میشود. اگر بتوانید بیش از یک ساعت ورزش کنید، فواید آن بسیار بیشتر خواهد بود.
شخصیسازی دفتر کار
گاهی اوقات کار کردن در محل کار میتواند کسلکننده و یکنواخت شود. در این مواقع بهتر است فضای کار را جذابتر و شخصیتر کنید. عکسهای عزیزان یا نقلقولهای انگیزشی از فیلمهای مورد علاقهتان میتوانند دفتر کار شما را الهامبخشتر کنند.
بهتر است از رنگهایی مثل قرمز، آبی یا زرد استفاده کنید تا بهرهوری در کار را افزایش دهید. ثابت شده که استفاده از این رنگها باعث افزایش احساس خوب، بهبود خلق و خو و تقویت عملکرد میشوند. با استفاده از این نکته ساده، میتوانید به طور ناخودآگاه جریان کاری خود را بهبود ببخشید.
روشهای دیگری برای شخصیسازی محل کار وجود دارد که شامل ایجاد یک فضای کاری راحت با ایدههای مینیمالیستی برای دفتر کار است. داشتن یک منطقه استراحت برای زمانی که پشت میز نیستید، بسیار مهم است. این کار به شما زمانی لازم برای دوری از صفحه نمایش و جمعآوری افکارتان میدهد.
بهینهسازی محل کار بر اساس معیارهای خاص به افراد کمک میکند تا کنترل جریان کاری خود را دوباره به دست آورید. با دانستن محل قرارگیری وسایل و داشتن یک چیدمان سازمانیافته، راه را برای موفقیت هموار میکنید.
چیز دیگری که میتوانید به تنظیمات میز کار خود اضافه کنید، یک تابلوی چشمانداز است که شامل رویاها و اهداف شما میشود. وقتی اهداف و مقاصد خود را در جلوی چشم دارید، به پروژههایی که روی آنها کار میکنید معنا میبخشید. استفاده از تابلوی چشمانداز کمک میکند تا در حالی که بر روی کارهای جاری تمرکز دارید، اهداف بلندمدت خود را نیز در نظر داشته باشید.
هر کسی متفاوت است. به همین دلیل شخصیسازی محل کار و دفتر به دلخواه خود بسیار مهم است. با استفاده از این نکته اساسی، میتوانید از زمانی که بیشتر در آنجا میگذرانید، لذت ببرید.
بدن خود را هیدراته نگه دارید
هیدارته نگه داشتن بدن موضوعی است که به ندرت درباره آن صحبت میشود، اما نکته مهمی است. نوشیدن آب برای سلامتی شما بسیار حیاتی است زیرا 70 درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است. عمل ساده نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت کافی است تا فعالیت مغزی را افزایش داده و متابولیسم را تقویت کند.
اینطور فکر کنید: اگر مغز شما دچار کمآبی شود، این بدان معنی است که اتصالات عصبی برای انتقال پالس الکتریکی دچار مشکل میشوند و عملکرد شناختی کاهش مییابد. آیا تا به حال و در زمانی که برای ساعات طولانی، پشت میز کامپیوتر نشستهاید، احساس خستگی و فرسودگی کردهاید؟ شاید وقت آن رسیده که بلند شوید و یک لیوان آب بنوشید. این کار شما را تازه میکند. آبی که بدن به آن نیاز دارد را تأمین کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
چیدمان محل کار شما را بسیار جلوتر از همکاران یا رقبا قرار میدهد. بهترین چیدمان به شما کمک میکند تا در عین حفظ یک فضای کار تمیز، بهرهور باشید. اگر از چندین صفحهنمایش استفاده میکنید، اضافه کردن یک پایه نگهدارنده دو مانیتوری میتواند فضای اضافی روی میز برای شما آزاد کند.
به خاطر داشته باشید که هر کسی متفاوت است، به این معنا که همه فضاهای اداری یکسان ساخته نمیشوند. هنگام برنامهریزی برای چیدمان مینیمالیستی دفتر کار خود، مطمئن شوید که ارگونومی و فضای کار را در نظر گرفتهاید.
در آینده از خود برای حذف بههمریختگی و افزودن ظرافت در نحوه چیدمان فضای کاریتان تشکر خواهد کرد.