کار تیمی در حال حاضر جز اساسی و اصلی برای موفقیت هر سازمان است ، پس باید از منابع موجود استفاده صحیح صورت گیرد. برخی از مدیران توجه بیشتری به منابع مالی و دارایی های دیگر دارند و یک منبع مهم به نام کارمندان را فراموش میکنند. لازم است کارمندان مورد مراقبت قرار گیرند تا بتوانند بازدهی خود را افزایش دهند و در موفقیت سازمان سهیم باشند.
مدیران برای بهبود کار تیمی در محیط کار باید راه هایی را برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود ایجاد کنند.
روشهای مختلفی وجود دارد که می توان برای دستیابی به این هدف دنبال کرد.
در اینجا نکاتی وجود دارد که مدیران می توانند از آنها استفاده کنند ، از جمله چند نکته برای بهبود کار تیمی و اتحاد.
1. اهداف واضح و مشخص را تنظیم کنید
یک سازمان باید اهداف بلند مدت را به روشنی تعریف كند و اطمینان حاصل کند که همه كارمندان به درک درستی از آن رسیدهاند. این باعث می شود همه بتوانند با هماهنگی نسبت به همان هدف، کار کنند و احساس بیشتری برای کار تیمی داشته باشند.
اهداف را می توان در مواجهه با مشکلات تغییر داد ، اما با رسیدن به نقاط عطف ، تعهد و ارادت گروه شما به یکدیگر افزایش می یابد و منجر به افزایش کار تیمی میشود.
2. ترویج ارتباط خوب
باید به کارمندان اجازه برقراری ارتباط علنی با همسالان و مافوق خود داده شود.
به همه افراد سازمان باید فرصتی داده شود تا ایده های خود را بیان کنند و در مورد هرگونه چالش پیش روی خود صحبت کنند. ارتقاء ارتباطات رایگان باعث می شود همه احساس اهمیت داشته باشند و کار تیمی را در محیط کار بهبود می بخشند.
شما می توانید جلسات آشنایی بیشتر و رویدادهای غیر رسمی اجتماعی را ترتیب دهید که در آن پرسنل مجاز به ابراز نگرانی ها و پیشنهادات خود در مورد چگونگی پیشرفت شرکت باشند. این مسیری را برای مدیریت فراهم می کند تا از سیاستهای اساسی و نظرات در مورد موضوعات مهم آگاه شود.
مدیران برای بهبود کار گروهی در محیط کار باید راه هایی را برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود ایجاد کنند. روشهای مختلفی وجود دارد که می توان برای دستیابی به این هدف دنبال کرد. در اینجا نکاتی وجود دارد که مدیران می توانند از آنها استفاده کنند ، از جمله چند بازی برای بهبود کار تیمی و اتحاد.
3. نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنید
به طور واضح، تشریح وظایف و نقش های افراد مختلف از تضاد مسئولیت ها جلوگیری می كند و تایید می كند كه شركت درست عمل میكند و در مسیر درست قرار دارد. وقتی همه وظایف خود را درک کنند، زمان کمتری برای تفویض کار صرف می شود و منجر به افزایش تولید و موفقیت میشود.
کارمندان همچنین باید از نقش ها و مسئولیت های هریک از هم تیمی های خود نیز آگاه باشند
تا در صورت لزوم بتوانند به آنها کمک کنند. درک صحیح از نقش همه، احتمال اختلاف را کاهش میدهد.
تفویض اختیارات صحیح می تواند از سوءاستفاده ناعادلانه و کار بیش از حد برخی از اعضا که موجب نارضایتی و آسیب رساندن به کار تیمی میشود جلوگیری میکند.
4- میانجیگری سریع و کارآمد درگیری ها
حل مناقشات به صورت کارآمد و به موقع، به جلوگیری از تفرقه در گروه و تقویت هماهنگی کمک می کند و به بهبود کار تیمی منجر میشود. بدون مداخله غیر ضروری مدیریت، کارمندان می توانند مسائل نسبتاً کوچکی را در بین خود حل کنند.
اما باید درک کنید که چه زمانی خود را درگیر کنید و از افزایش مشکلات فراتر از کنترل جلوگیری کنید.
اگر یک درگیری به سرعت حل نشود ، ممکن است به خرابی ارتباط منجر شود و به روابط داخلی آسیب برساند. این ممکن است کار را کند کرده و بر بازده کلی تجارت و کسب و کار تأثیر منفی بگذارد.
5- به عنوان نمونه رهبری کنید
شما باید به روشی رفتار کنید که دوست دارید اعضای تیم رفتار کنند.
عمل کنید تا ببینند و به رویکرد شما خو بگیرند.
مثلا بسیار پیگیر امور باشید تا این روحیه را در آنها تقویت کند و خواسته شما را بطور دقیق درک کنند.
انتظارتان را از کار تیمی بطور واضح و عملیاتی نشان دهید.
6. لحظات سرگرم کننده ایجاد کنید
انجام بازی می تواند به بهبود کار تیمی در محیط کار کمک کند. شما می توانید برنامه هایی را تهیه کنید که کارمندان شانس پاسخ دادن به سوالات بی اهمیت اما با مهارت های فکری را داشته باشند. به اشتراک گذاشتن این لحظات سرگرم کننده در طول روز ، بی حوصلگی و استرس ناشی از کار را کاهش می دهد ، در عین حال باعث تقویت وحدت و بهبود کار تیمی در محیط کار می شود.
7. انجام یک مسابقه تایپ کردن
تایپ سریع مهارت مهمی در کسب و کار است که هر کارمند باید از آن برخوردار باشد.
مدیران می توانند برای تست سرعت تایپ کردن افراد ، مسابقه ای را برای این گروه ترتیب دهند.
برای کسانی که سرعت فوق العاده دارند.
این مسابقات غیر از اینکه به همه کمک می کنند مهارت مهمی را بهبود بخشند ، وحدت را تقویت می کند و فضایی آرام فراهم می کند که کارکنان بتوانند با یکدیگر آرامش و سرگرمی داشته باشند.
8- انجام تمرینات گروهی
انجام برخی از تمرینات تناسب اندام در کنار هم در محیط کار نه تنها باعث بهبود روحیه کارکنان می شود بلکه به تقویت سلامتی تیم شما نیز کمک می کند. مدیر باید گروههای مختلفی از افراد درون نیروی کار را در نظر بگیرد و تمرینات ساده ای را انجام دهد.
9- نوشیدنی ها را با هم بنوشید
یک دور همی ساده تنها با یک نوشیدنی در یک رستوران یا کافه نزدیک محل کار بعد از ساعات اداری به تقویت روحیه تیمی کمک میکند. این کار به شناخت بیشتر افراد از یکدیگر میانجامد که در نهایت به افزایش تقویت کار تیمی در محل کار میانجامد.
10. بازی عکس کودک
می توانید از کارمندان خود بخواهید که برخی از عکس های کودکی خود را آورده و از سایر اعضا بخواهید تا تصاویر را تشخیص و تطبیق دهند. این یک بازی ساده است که می تواند روحیه کار تیمی را تقویت کند، به افراد فرصت آرامش بخشیده و به افراد کمک می کند تا درباره دیگری اطلاعات بیشتری کسب کنند.
این مطلب هم را مطالعه کنید : آرامش ذهنی در محیط کار