منو
حالت مطالعه

پرگولا چیست و چه کاربردی دارد؟

چوب فروش
10 تیر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پرگولا چیست

پرگولا یا Pergola فضایی مناسب برای استراحت در محیط‌های باز مثل باغ، ویلا یا خانه‌ها است. این سازه شباهت زیادی به آلاچیق دارد و خیلی‌ها این دو را شبیه هم می‌دانند. پرگولا در انواع مختلفی طراحی می‌شود و محیطی دنج و آرامش‌بخش برای استراحت، دورهمی، برگزار جلسات رسمی و دوستانه و … به‌وجود می‌آورد.

با ساخت پرگولا در محیط باغ یا منزل خود می‌توانید محیطی دنج و زیبا برای برگزاری مهمانی‌ها و ضیافت‌هایتان به‌وجود بیاورید. این سازه‌ها انواع مختلفی دارند که متناسب با شرایط آب‌و‌هوایی، سلیقه‌ها و فاکتورهای دیگر برای محیط طراحی می‌شوند.

اما آیا انواع پرگولا را می‌شناسید و می‌دانید که چه تفاوت‌هایی با آلاچیق‌ها دارند؟ برای اینکه این سازه را در محیط مورد نظرتان پیاده‌سازی کنید، نیاز است از قبل در مورد آن بیشتر بدانید.

پرگولا چه کاربردی دارد؟

پرگولاها با ایجاد یک فضای آرام و مناسب، حریم خصوصی بیشتری در محیط به‌وجود می‌آورند. این سازه‌ها از دوران رنسانس ایتالیا تا به امروز طرفداران زیادی دارند و در بسیاری از باغ‌ها یا خانه‌ها طراحی و ساخته می‌شوند.

سازنده‌ها در ساخت Pergola از ستون‌ها و سقف‌های مشبک استفاده می‌کنند. هر چند این سازه‌ها دارای سقف هستند، اما معمولا نور خورشید از سقفشان عبور می‌کند و به محیط می‌تابد. همچنین اگر باران یا برف ببارد، آب به‌راحتی از سقف این سازه عبور می‌کند.

پرگولا نوعی سازه مستقل است و به‌صورت جدا از خانه ساخته می‌شود؛ اما با‌این‌حال برخی طراحان این سازه‌ها را متصل به خانه می‌سازند. آنها از فایبرگلاس، چوب، پی‌وی‌سی، فلز و … برای ساخت پرگولا استفاده می‌کنند.

انواع پرگولا

پرگولاها انواع مختلفی دارند و شما باید با توجه به نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه انواع این سازه را معرفی می‌کنیم تا در تصمیم‌گیری عملکرد بهتری داشته باشید:

پرگولا مدرن

در پرگولاهای مدرن سعی می‌شود از طرح‌های مینیمال و بسیار ساده استفاده شود. این سازه‌ها هیچ خطوط و طراحی خاصی ندارند و تمام المان‌های غیر‌ضروری آنها حذف شده است.

در این پرگولاها برخلاف مدل‌های کلاسیک، طرح‌های پیچیده استفاده نمی‌شود و طراح سعی می‌کند با استفاده از خطوط مستقیم و ساده، سازه‌ای مدرن و زیبا طراحی کند.

طراح‌ها معمولا سقف پرگولاهای مدرن را به‌صورت مستطیلی طراحی می‌کنند. بهترین رنگ‌ها نیز برای ساخت این سازه‌ها، رنگ‌های خنثی هستند.

پرگولا متصل

پرگولاهای متصل معمولا به دیوارخانه‌ها وصل می‌شوند و قسمت‌هایی از فضای بیرونی خانه را مثل پاسیو می‌پوشانند. وقتی وارد این سازه‌ها می‌شوید، حس می‌کنید هنوز داخل خانه هستید.

پرگولا قوسی

اگر به‌دنبال مدل خاصی از پرگولاها می‌گردید تا فضا ودکوراسیون بیرونی خانه‌تان شیک و زیباتر شود، پیشنهاد می‌دهیم مدل‌های قوسی Pergola را در محیط خانه بسازید. این سازه‌ها با سقف کمانی شکل خود جذابیت ظاهری زیادی دارند و جزو متفاوت‌ترین و خاص‌ترین نوع پرگولا شناخته می‌شوند.

پرگولا پی وی سی

پرگولاهای پی‌وی‌سی مقاومت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند، اما با این حال قیمت ساختشان بیشتر است. در واقع به‌دلیل نیاز به لوازم تخصصی برای ساخت پرگولای pvc باید هزینه بیشتری بپردازید.

پرگولاهای پی‌وی‌سی می‌توانند تا مدت‌ها دوام و ماندگاری داشته باشند و هیچ آسیبی نبینند. همچنین چون معمولا نیاز به تعمیر ندارند، در طولانی‌مدت مشکلی برایتان به‌وجود نخواهند آورد.

پرگولا آلومینیومی

مدل‌های آلومینیومی پرگولاها مناسب دکوراسیون‌های امروزی هستند. بنابراین اگر خانه‌تان را به‌سبک مدرن طراحی کرده‌اید، می‌توانید از پرگولاهای آلومینیومی برای ساخت فضای استراحت در محیط حیاط خانه استفاده کنید.

این سازه‌ها مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارند و خیلی کم آسیب می‌بینند. همچنین به‌دلیل ظاهر ساده و زیبای‌شان به جذابیت محیط می‌افزایند و آنجا را شیک‌تر خواهند کرد.

پرگولا فلزی

انواع پرگولاهای فلزی مثل پرگولاهای فولادی وزن بسیار زیادی نسبت به مدل‌های آلومینیومی دارند، اما با این حال از مقاومت بیشتری برخوردارند. در واقع استحکام و دوام این سازه‌ها زیاد است و خیلی زود آسیب نمی‌بینند.

پیشنهاد می‌دهیم در صورت تمایل به نصب مدل‌های فلزی Pergola، حتما اقداماتی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آن انجام دهید. چو ن مدل‌های فولادی در صورت بارندگی مداوم، زنگ می‌زنند.

اگر در محیطی صنعتی قصد ساخت Pergola را دارید، پیشنهاد می‌دهیم از مدل‌های فلزی این سازه استفاده کنید، چون ظاهرشان صنعتی است.

پرگولا فایبرگلاس

برای ساخت پرگولای فایبرگلاس باید هزینه زیادی بپردازید، اما مطمئن باشید که با انتخاب فایبرگلاس انتخاب اشتباهی نکرده‌اید. یکی از ویژگی‌های خیلی خوب این سازه‌ها امکان رنگ‌آمیزی‌شان است؛ در واقع چون رنگ به‌خوبی روی فایبرگلاس می‌نشیند، می‌توانید سفارش ساخت پرگولاهایی با رنگ مورد نظرتان را بدهید.

پرگولا فایبرگلاس در طول زمان زنگ نمی‌زند، بنابراین نیاز به هیچ محافظی برای آن در برابر بارندگی ندارید. همچنین این سازه‌ها در برابر تغییرات مختلف جوی مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند و آسیبی نمی‌بینند.

هزینه و تعمیر فایبرگلاس نیز بسیار کم است. شما با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید پرگولای فایبرگلاس را تعمیر و دوباره تا مدت‌ها از این سازه استفاده کنید.

پرگولا چوبی

پرگولاهای چوبی زیبایی و جذابیت ظاهری بالایی دارند و فضایی خاص و منحصر‌به‌فرد در محیط به‌وجود می‌آورند. این سازه‌ها از نظر قیمت نیز نسبت به انواع دیگر Pergola مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. اما نباید از هزینه‌های تعمیر و نگهداری پرگولاهای چوبی در طولانی مدت چشم‌پوشی کنید؛ چون با گذر زمان آفات و عوامل محیطی به بافت و جنس چوب آسیب می‌رسانند.

انواع سقف پرگولا

سقف یکی از عوامل مهم در حفظ دوام و ماندگاری پرگولا است؛ بنابراین در انتخاب نوع و مدل آن باید دقت داشته باشید. اینکه چه سقی برای Pergola انتخاب می‌شود، به شرایط جوی و عوامل دیگر بستگی دارد. در ادامه انواع سقف پرگولا را معرفی می‌کنیم تا در بهترین سقف را برای این سازه انتخاب کنید:

سقف کرکره ای

یکی از انواع سقف‌های مقاوم در برابر نور خورشید، سقف آلومینیومی است که در برابر باد نیز مقاومت خیلی خوبی دارد. سقف‌های آلومینومی غیر‌قابل جمع‌شدن هستند، اما می‌توانید آنها را به‌صورت دستی یا مکانیزه تنظیم کنید.

سقف استاتیک

سقف‌های استاتیک معمولا از موادی مثل اکریلیک یا پلکسی‌گلاس ساخته می‌شوند و جذابیت ظاهری زیادی دارند.

سقف پارچه ای

سقف‌های پارچه‌ای روی تیرهای پرگولاها نصب می‌شونند و مدل‌های مختلفی دارند. پیشنهاد می‌کنیم فقط از سقف‌های پارچه‌ای با مواد مقاوم استفاده کنید تا پرگولا در برابر آب، هوای آفتابی، باران و …. مقاومت خوبی داشته باشد. پارچه‌های معمولی دوام و مقاومت زیادی ندارند و فقط ظاهر Pergola را زیباتر می‌کنند.

سقف جمع شونده

سقف‌های جمع‌شونده امکان جمع‌کردن سقف از روی پرگولا را به شما می‌دهند. اگر دوست دارید پرگولا گاهی اوقات سقف‌دار و گاهی بدون‌سقف باشد، از این نوع سقف‌ها استفاده کنید.

تفاوت آلاچیق و پرگولا چیست؟

آلاچیق و پرگولا از لحاظ سقف با هم تفاوت دارند. سقف پرگولاها را معمولا شبکه‌های افقی از جنس‌های مختلف تشکیل می‌دهد که باعث ایجاد سایه در فضای داخلی سازه نیز می‌شوند.

سقف‌های آلاچیق‌ها پوشش کامل ندارند و به‌صورت بسته و شیب‌دار طراحی می‌شوند. آلاچیق‌ها کفی جداگانه‌ای از زمین نیز دارند و از سطح زمین بلندتر هستند.

پرگولا یا آلاچیق، کدام را انتخاب کنم؟

آلاچیق‌ها و پرگولاها نسبتا شبیه یکدیگر هستند، اما در سقف تفاوت‌هایی دارند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از نصب آلاچیق یا پرگولا، حتما از یک کارشناس و طراح حرفه‌ای دکوراسیون اداری و خانگی کمک بگیرید. طراح باید ابتدا شرایط آب‌و‌هوایی و محیط زندگی‌تان را بررسی کند و بر اساس فاکتورهای مختلف تصمیم بگیرید که کدام سازه برای خانه یا باغ شما مناسبتر است.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مدل‌های مختلف پرگولا و آلاچیق را در اینترنت جستجو کنید و انواع آنها را ببینید تا در تصمیم‌گیری عملکرد بهتری داشته باشید. شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون خانه‌تان تصمیم بگیرید که از آلاچیق یا Pergola برای آنجا استفاده کنید.

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
طراح و سازنده دکوراسیون اداری و مسکونی
چوب فروش
طراح و سازنده دکوراسیون اداری و مسکونی

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

بازدیدهای اخیر شما
فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش