انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

چوب فروش
2 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
انتخاب رنگ

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی (Color selection in interior decoration) در حقیقت هنر ترکیب رنگهاست. طراحی دکوراسیون داخلی یک فعالیت هنری و جذاب است که اجرای صحیح آن باعث بهبود زندگی و تحول در درون خانه و محل کار شما می‌شود. انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها، فرش‌ ها و ملزومات دیگر یکی از اقدامات اساسی و مهم در ایجاد یک فضای زیبا و آرام  است. انتخاب رنگ مناسب نه تنها در ظاهر محیط مد نظر شما، بلکه بر جسم و روح افراد نیز تغییرات مثبتی ایجاد می‌کند. از نظر روانشناسان رنگ ها تاثیر مستقیمی بر روی رفتار و احساسات دارند. در ادامه با هم اهمیت انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی را بررسی کرده و به شرح نکات کلیدی انتخاب رنگ می‌پردازیم.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

اهمیت انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی منزل و محل کار از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ ها به شما امکان شخصی سازی محیط را می‌دهند. شما می‌توانید به کمک رنگ آمیزی یک محیط منحصر به فرد و خاص ایجاد کنید. هر رنگ تاثیری متفاوت بر روحیات و خلق و خوی افراد می‌گذارد. شما قادرید بر اساس تاثیر و حسی که قصد دریافت آن را از محیط دارید، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب رنگ باید با ظرافت و دقت بالایی انجام شود. انتخاب غیر اصولی و استباه رنگ رکوراسیون می‌تواند تاثیرات منفی بر روی روحیات شما و دیگران داشته باشد. پس ابتدا نکاتی که در ادامه عنوان می‌شود را بکار بسته و سپس پالت رنگی مناسب را انتخاب کنید. یکی از راهکارهای دکوراسیون برای آپارتمان های کوچک استفاده از رنگ مناسب است.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

نکات کلیدی در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین رنگ برای دکوراسیون داخلی، ابتدا سلیقه شخصی خود و دیگران را در نظر بگیرد. همچنین به نیازمندی های محیط توجه کنید. به عنوان مثال اگر قصد انتخاب رنگ برای یک محیط اداری مدرن و جذاب را دارید، باید از رنگ های روشن و پرانرژی استفاده کنید. جدای از موارد فوق پیش از انتخاب رنگ حتما باید به نکات و اصولی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید. این نکات کلیدی به شما در خلق محیطی چند برابر پویاتر و کاربردی کمک خواهند کرد.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ بر احساسات خلق وخو و رفتار

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی باید طبق اصول و قوانین رنگ شناسی انجام شود. تمام رنگ ها زیبا هستند، اما گاهی استفاده غیر اصولی از این رنگ های زیبا می‌تواند سبب ناهماهنگی در دکوراسیون داخلی شود. هر رنگ برای خود فلسفه ای دارد. هر رنگ برای خود دنیایی پر از رمز و راز است. هرکدام از رنگ ها تداعی کننده حس و حالی خاص بوده و اثری متفاوت بر روی احساسات و خلق و خوی اشخاص می‌گذارند.

رنگ قرمز: رنگ شور، هیجان و آدرنالین است. این رنگ نشان دهنده ی قدرت، جاه طلبی، اعتماد به نفس و رهبری می‌باشد. این رنگ در افراد پیرامون خود ابجاد هیجان نموده و آنها را به فعالیت تشویق می کند.

رنگ نارنجی: این رنگ نماینده فصل پاییز است. این رنگ حسی گرم و دلنشین به مخاطب منتقل می‌کند. این رنگ افراد را به مثبت گرا بودن، آزاد و با انگیزه بودن تشویق می کند.

رنگ سبز:  از ویژگی‌ های رنگ سبز می توان به تعادل، رشد، امنیت و شفافیت اشاره کرد. این رنگ نماد زندگی و طبیعت بوده و در مخاطب حس سرزندگی ایجاد می‌کند.

رنگ بنفش: اگر می خواد تحرک و خلاقیت خود را افزایش دهید حتما از رنگ بنفش استفاده کنید. این رنگ از رنگ‌ های محبوب در دکوراسیون داخلی می باشد. بنفش نشان دهنده ی قابلیت اعتماد، عمیق بودن، تحرک و خلاقیت می باشد.

رنگ آبی: اگر قصد افزایش حس خونسردی و آرامش را در مخاطبان خود دارید باید از این رنگ در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنید. این رنگ تداعی‌ کننده ی دریا و آسمان است این رنگ نماد خونسردی، خرسندی، جاه طلبی و سلطه گری است.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ گرم یا سرد

از لحاظ حس گرمی و سردی، رنگها به دو دسته اصلی گرم و سرد تقسیم می شوند. رنگهای سرد، مانند آبی و سبز، احساس خنکی و آرامش را در درون مخاطب خود شکوفا می کنند. در مقابل رنگهای گرم، مانند قرمز و نارنجی، احساس گرما و انرژی را انتقال می دهند. ترکیب صحیح رنگ های سرد و گرم و تلفیق این دو دسته رنگی، تعادل و هماهنگی شگفت انگیزی را در محیط ایجاد می کند.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

ساخت پالت رنگی

اینکه در این پالت رنگی شما چه رنگ هایی وجود دارد ، وابسته به رنگ قسمت های اصلی خانه می باشد. چرا که رنگ آنها غیر قابل تغییر است. و یا تغیر رنگ آن قسمت ها منجر به هزینه ی زیادی می‌شود. مانند رنگ سرامیک یا پارکت کف محیط، شومینه، کمد یا کابینت ها. رنگ های انتخابی برای پالت بهتره که هماهنگی لازم را با این قسمت ها داشته باشد. چرا که رنگ های غالب پالت رنگی ما همین رنگ های قسمت های غیرقابل تغییر می ‌باشند. برای طراحی دکوراسیون داخلی باید در ابتدا پالت رنگی خود، که شامل سه الی شش رنگ می‌باشد را بسازید.

برای ایجاد هارمونی و هماهنگی می‌توانید از این رنگ های قالب در سایر بخش های خانه استفاده کنید اما توجه به چرخه رنگی که در ادامه توضیح داده می شود بسیار حائز اهمیت است. چرا که عدم توجه به چرخه ی رنگی سبب ایجاد تضاد و ناهماهنگی در دکوراسیون داخلی شما می شود.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

الگو و سیکل رنگی

شما برای استفاده از این چرخه ی رنگی می توانید از الگوهای زیادی کمک بگیرید. و رنگ های مورد نظر خود را بر اساس آن الگو انتخاب کنید. در این چرخه‌ رنگ‌ های گرم در یک سو و رنگ‌ های سرد در سوی دیگر قرار دارند. الگوی رنگ مکمل یکی از پرکاربرد ترین این الگوها می باشد. در این چرخه رنگ های مکمل دقیقا روبروی یکدیگر قرار دارند، مثلا رنگ های آبی، نارنجی، قرمز و سبز مکمل یکدیگر هستند. الگوی تگ رنگ یکی دیگر از الگوهای محبوب و پر استفاده می باشد، به این شکل که شما یک تک رنگ را انتخاب می کنید و سپس از تنالیته های همان طیف رنگ برای پر کردن پالت رنگی خود استفاده می کنید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

تاثیر ترکیب نور و رنگ

میزان نورگیر بودن خانه و همچنین توانایی نورپردازی با انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی رابطه ی مستقیم دارد، به عنوان مثال اگر محیطی که قصد انتخاب رنگ برای آن را دارید نورگیر است، رنگ های گرم می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. چرا که تابش نور زیاد، تندی این رنگ ها را کاهش داده و آنها را به تعادل می رساند. در مقابل اگر برای محیط های نورگیر و با نور زیاد از رنگ های سرد استفاده کنیم، شدت نور سردی این رنگ ها را افزایش خواهد داد و دکوراسیون داخلی ما به لحاظ زیبایی شناسی دچار ناهماهنگی خواهد شد. در نظر داشته باشید که نور طبیعی در طراحی داخلی یک فضا چه تأثیری دارد و چگونه رنگها را به طور متوازن نمایش می دهد. نور محیط می‌تواند رنگها را تا حد زیادی تغییر دهد. نورپردازی نقش حیاتی در اظهار رنگها دارد.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

بازی با احساسات

استفاده ی صحیح از رنگ ها در دکوراسیون داخلی موجب افزایش شادمانی و نشاط می شود. بکارگیری اصولی  رنگ ها منجر به  کاهش افسردگی و انرژی های منفی می شود. برای مثال، رنگ آبی به طراوت و آرامش، قرمز به انرژی و شور، زرد به پویایی و خوشحالی اشاره دارد. بنابراین، قبل از هر چیز، باید احساسات و مزایایی که می‌خواهید در فضای خود ایجاد کنید را مشخص کنید.

رنگ‌ های پیرامون ما که هر روز نظاره گر آنها هستیم، به شکلی باورنکردنی بر روی ذهن و حالات روحی ما تاثیرگذار هستند. رنگ ها در ذهن، جسم و روح افراد تاثیر می گذارند و تغییرات مثبتی ایجاد می کنند. رنگ ها استرس های ناشی از محیط کاری را کاهش داده و سبب ارتقاع مهارت های ارتباطی افراد می شوند.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

تأثیر مستقیم اندازه فضا در انتخاب رنگ

رنگ ها تأثیر مستقیم بر کوچک یا بزرگ دیده شدن محیط دارند. اندازه فضا نیز بر انتخاب رنگ تأثیر می گذارد. استفاده از گل و گلدان های رنگی و کوچک می تواند محیط را بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. در فضاهای کوچک، رنگهای روشن و سبزهای مایل به سفید می توانند فضا را بزرگ ‌تر به نظر بیاورند. در فضاهای بزرگ، انتخاب رنگهای تاریکتر مناسب تر است و می‌تواند موجب افزایش احساس گرما و صمیمیت در محیط شود.

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ غالب و خنثی در دکوراسیون داخلی

رنگ های کرم، طوسی و آبی های کمرنگ خنثی هستند. اگر لوازم خانه یا محل کار خود را غالبا از بین این رنگها انتخاب کرده باشیم، در انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی آزادی عمل بیشتری داریم. به عنوان مثال اگر رنگ مبلمان شما بنفش باشد، در این حالت شما به سختی می‌توانید رنگ سایر لوازم را تغییر دهید. در حالی که اگر رنگ مبلمانتان کرم یا طوسی بود، این تغییر به آسانی انجام می‌شد. پیش از انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی باید به زنگ لوازم و ملزومات موجود در محیط مانند میز آرایش ، میز اداری ، میز تلویزیون ، پارتیشن اداری و غیره نیز توجه نمود. چرا که در صورت عدم امکان تعویض این لوازم، رنگ آنها جزو رنگ های اصلی پالت رنگی شما قرار خواهند گرفت.

جهت مشاهده جدید ترین محصولات فروشگاه چوب فروش و اطلاع از تخفیف های ویژه ما را در صفحه ی اینستاگرام چوب فروش دنبال کنید.

کلام پایانی

با درک اهمیت رنگها، تأثیرات آنها بر احساسات، روحیات و انرژی های درونی، می‌توانید یک فضای منحصر به فرد و شگفت‌ انگیز ایجاد کنید. انتخاب رنگ برای دکوراسیون داخلی یک چالش هیجان انگیز و یک فعالیت هنری است. با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله و با آگاهی از سلیقه و نیازهای خود، می توانید بهترین انتخاب رنگ را برای دکوراسیون داخلی خود داشته باشید که هم با شخصیت و ذوق شما همخوانی داشته باشد، و هم سبب افزایش کارایی، نشاط، سلامتی و آرامش در محیط شوید.

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.