ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

چوب فروش
23 دی, 1402
بدون دیدگاه
6 دقیقه زمان مطالعه
ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

پارتیشن چیست؟

پارتیشن یکی از کاربردی ترین ملزومات در دکواسیون داخلی است. پارتیشن‌ها دیوار کاذب نیستند. اما دقیقا کار آن را انجام داده و در مدل های بازشو که امکان تغیر شکل و حذف آن به صورت موقتی وجود دارد. وظیفه اصلی پارتیشن ها تفکیک فضا و در نتیجه نظم دادن به محیط می باشد. دنیای پارتیشن ها بسیار گسترده است. پارتیشن ها در مدل ها، طرح ها و رنگ های گوناگون موجود هستند. بسته به سبک دکوراسیون داخلی محیط و نیازهای کلیدی می توان پارتیشن مناسبی انتخاب نمود. در این مقاله قصد داریم تا برخی از مهم ترین ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا را با هم بررسی کنیم.

مهم ترین ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

به طور کلی، پارتیشن‌بندی فضاها برای تفکیک و نظم دادن به یک محیط اداری یا مسکونی می‌تواند به شکل‌ها و طرح‌ های خلاقانه ‌ای انجام شود. در ادامه برخی از ایده ها برای خلق یک پارتیشن‌ بندی خلاقانه را بررسی خواهیم کرد.

از پارتیشن های بازشو استفاده کنید

این نوع پارتیشن ها به پارتیشن های موقت و یا پارتیشن های متحرک شهرت دارند. این نوع بارتیشن ها بسیار محبوب و پرفروش هستند. مزایا این نوع پارتیشن: علت محبوبیت این پارتیشن ها نصب و جمع آوری آسان و سریع و قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه ی آن می باشد. به عنوان مثال اگر یک اتاق بزرگ دارید و می خواهید که به طور موقت آن را تبدیل به دو اتاق کوچکتر کنید این نوع پارتیشن ها بسیار مفید هستند.

انواع پارتیشن های بازشو: پارتیشن های بازشو به صورت مکانیکی و الکتریکی در بازار موجود و قابل اجرا هستند. در انواع الکتریکی شما می توانید به کمک ریموت پارتیشن را کوچکتر، نیمه باز و یا به صورت کامل جمع کنید. در انواع مکانیکی شما قادرید فرآیند باز و بسته نمودن پارتیشن را به صورت دستی انجام دهید.

معایب پارتیشن های بازشو: پارتیشن های متحرک نسبت به انواع دیگر پارتیشن کمتر عایق صدا و… هستند. امکان نصب تجهیزات جانبی مانند مانیتور بزرگ در آنها وجود ندارد. و معمولا درج پنجره بر روی آنها دشوارتر می باشد.

تماس با کارشناسان چوب فروش

از پرده استفاده کنید

برای تفکیک سریع محیط از پرده سقفی بلند استفاده کنید. پرده ها در رنگ ها و سبک های مختلف موجود هستند و با هر نوع دکوراسیون داخلی سازگار می شوند. قیمت مناسبی دارند و در صورت عدم نیاز به راحتی حذف و جمع آوری می شوند. از معایب این نوع پارتیشن می توان به عایق نبودن صدا اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با انواع پرده مطالعه مقاله “پرده در دکوراسیون داخلی” می تواند برای شما مفید باشد.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

استفاده از تقسیم کننده های چوبی

در بازار انواع تقسیم کننده چوبی در طرح ها و سبک های متنوع موجود هستند. این تقسیم کننده ها در سبک های مدرن و کلاسیک موجود هستند. این نوع جداکننده بیشتر جنبه دکوری دارد. چرا که سوی دیگر آن به راحتی دیده می شود. و فاقد خواص عایق صدا می باشد. این نوع پارتیشن ها برای ایجاد فضای نیمه خصوصی خیلی مناسب می باشد.

از بنر و تابلو های بزرگ استفاده کنید

استفاده از تابلو های هنری بزرگ و سراسری، علاوه بر پارتیشن بندی و تفکیک محیط مسکونی یا اداری شما به زیبا سازی آن نیز کمک می کند. این روش برای ایجاد یک فضای کاملا خصوصی بسیار مناسب است. این روش پارتیشن بندی بسته به نوع و ضخامت تابلو ها تا حد زیادی عایق بوده و از آلودگی های صوتی جلوگیری می کند.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

ایجاد پارتیشن به کمک گیاهان

می‌توانید با کمی ایده و خلاقیت و البته با صرف هزینه کم، فضای خانه‌تان را با گلدان‌ های سرسبز و شاداب، پارتیشن‌بندی کنید که علاوه بر زیبایی به محیط منزلتان حال و هوای خاصی می‌دهد. با استفاده از در کنار هم قرار دادن چندین فلاور باکس و کاشت گیاهان بلندی همچون سانسوریا به راحتی می توانید دیواری ساخته و محیط را تفکیک کنید. یا برعکس گیاهانی همچون پیتوس را از سقف آویزان کنید تا به زمین برسند و دیواری سبز و زیبا بسازند.

این روش علاوه بر ایجاد روحیه مثبت و آرامش در افراد حاضر در محیط به تفکیک محیط و ایجاد فضاهای جداگانه و خصوصی کمک می کند.

می توانید از قفسه ها و استند هایی که مخصوص گیاهان طراحی شده اند نیز استفاده کنید و فضاهی خالی طبقات را با استفاده از گیاهان و ترکیب آنها با لوازم دکوری زیبا پر کنید.

نکته مهم: حتما برای گیاهان از گلدان های زیبا و رنگی استفاده کنید چرا که علاوه بر زیباتر شدن فضای شما را بزرگتر نشان می دهند

استفاده از کتابخانه برای پارتیشن بندی فضا

استفاده از قفسه‌های کتابخانه روشی کاربردی و شیک برای پارتیشن‌بندی اتاق هستند. با استفاده از کتابخانه می‌توانید اتاق را به دو بخش تقسیم کنید و در عین حال از خود کتابخانه هم به عنوان فضایی برای نگهداری کتاب یا وسایل تزئینی استفاده کنید.  استفاده از کتابخانه برای تفکیک، ایده ای خلاقانه و کاربردی است. با اینکار هم فضای خصوصی و جداگانه از فضاهای عمومی محیط ایجاد می کنید و هم ظاهری خاص و مجلل به محیط می بخشید.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

ترکیب پارتیشن های متحرک و تقسیم کننده ها

یکی از مزایای تقسیم کننده ها این است که علاوه بر ایجاد فضای نیمه خصوصی، نور و جریان هوا را به خوبی از خود عبور می دهند. اما مشکل اینجاست که عایق خوبی برای صدا نیستند. با ترکیب پارتیشن های متحرک و تقسیم کننده در کنار هم می توانید بسته به نیاز در مواقع لزوم از هریک استفاده کنید.

توجه به نورپردازی

نورپردازی یکی از آیتم های ساده اما بسیار پراهمیت در تزئین و اجرای پارتیشن ها می باشد. در طراحی و اجرای پارتیشن ها مخصوصا در پارتیشن های طبقه ای که در داخل آنها گیاهان و لوازم دکوری وجود دارد حتما از نورپردازی استفاده کنید. استفاده از پارتیشن‌های شفاف یا نیمه‌شفاف که به وسیله‌ی نورپردازی خاص و مدرن به شکل‌ ها و الگوهای مختلف روشن شوند ظاهر دکوراسیون داخلی شما را متفاوت می کند.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

استفاده از پارتیشن تک جداره

این نوع پارتیشن‌ها معمولاً برای تقسیم فضاهای داخلی در محیط‌ های مسکونی اداری استفاده می شوند.

مزایای پارتیشن تک جداره شامل سهولت نصب، هزینه کمتر نسبت به پارتیشن‌های چند لایه، و تفکیک اولیه آسان تر در فضاهای اداری می‌باشد.

این نوع پارتیشن‌ها معمولاً از موادی مانند MDF ، چوب، یا مواد دیگری که به راحتی قابل استفاده  هستند، تولید می‌شوند.

به عنوان یک راه حل سریع و آسان برای ایجاد فضاهای مجزا در یک محیط، پارتیشن‌ تک جداره می ‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال، باید توجه داشت که این نوع پارتیشن‌ها معمولاً قابلیت عایق‌ سازی و جلوگیری از صدا و نور را به میزان کمتری نسبت به پارتیشن‌های چند لایه دارند.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

با مبلمان پارتیشن بندی کنید

می‌توانیم از مبل ها به عنوان وسیله ای برای تفکیک و پارتیشن بندی منزل یا محل کار استفاده کنیم. از روش های معمول چیدمان مبلمان پرهیز کرده و به جای اینکه مبل ها را در گوشه های خانه قرار دهید از آنها به عنوان یک دیواربرای پارتیشن بندی محیط استفاده کنید. بدین شکل یک پارتیشن زیبا و کاربردی خواهید داشت.

همچنین مقاله “تفاوت مبلمان اداری مدرن با سنتی” می تواند برای شما مفید باشد.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

از پارتیشن دو جداره استفاده کنید

پارتیشن دوجداره به پارتیشن هایی گفته می شود که از دو لایه یا جدار جداگانه تشکیل شده‌اند. این نوع پارتیشن‌ها معمولاً برای ایجاد تقسیمات میانی در فضاهای مسکونی، اداری، تجاری یا صنعتی استفاده می‌شوند. دوجداره بودن به این معنی است که پارتیشن از دو سطح جدا از یکدیگر تشکیل شده است.

عایق‌ سازی بهتر، طراحی زیبا،  انعطاف‌ پذیری بیشتر در طراحی و کنترل دمای محیط، از جمله ویژگی‌ها و مزایای پارتیشن دوجداره هستند.

عایق‌ سازی بهتر: از آنجا که این نوع پارتیشن ها دو لایه دارند، پارتیشن‌های دوجداره معمولاً عملکرد بهتری در عایق ‌سازی صدا، حرارت، و نور نسبت به پارتیشن های تک جداره هستند.

طراحی زیبا: به دلیل داشتن دو لایه، معمولاً این نوع پارتیشن ‌ها امکانات طراحی بیشتری دارند و به عنوان یک عنصر دکوراتیو در فضاهای اداری مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

انعطاف‌ پذیری بیشتر در طراحی: پارتیشن های دوجداره به دلیل دو لایه بودن، در طراحی انعطاف ‌پذیرتر هستند و می‌توانند به شکل‌ها و اندازه‌ های مختلف ساخته شوند.

کنترل دمای محیط: پارتیشن دوجداره به دلیل وجود لایه‌ های میانی می ‌توانند در حفظ و کنترل دمای محیط در درجه ای مشخص بهتر عمل کنند، که در نتیجه در افزایش کارایی انرژی فضاهای اداری بسیار مؤثر هستند.

هرچند که پارتیشن دوجداره بسیار کاربردی هستند، اما باید توجه داشت که هزینه آنها ممکن است نسبت به پارتیشن‌های تک جداره بیشتر باشد.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

از میز ناهارخوری استفاده کنید

آشپزخانه یکی نقاط کلیدی و مهم هر خانه ای می باشد. یکی از راه های بخش بندی کردن آشپزخانه پارتیشن بندی به کمک میزناهار خوری است. به کمک میز ناهارخوری به راحتی می توانید فضای آشپزخانه را به چند بخش تقسیم کنید.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

استفاده از پارتیشن هایگلاس را فراموش نکنید

پارتیشن هایگلاس یکی از انواع پارتیشن اداری و مسکونی است. در فرایند تولید این پارتیشن از صفحات ام دی اف براق استفاده می شود. این ورق های ام دی اف به هایگلاس شهرت دارند و به همین دلیل به این نوع پارتیشن ها، پارتیشن هایگلاس گفته می شود. چون تمام انواع پارتیشن در دو سمت نما دارند حتما باید از صفحات ام دی اف دوجداره مانند صفحات ام دی اف هایگلاس استفاده نمود. پارتیشن های هایگلاس از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و از دید مردم بسیار شیک و جذاب هستند و مورد استقبال بیشتری نسبت به سایر انواع پارتیشن ها قرار می گیرند. این نوع پارتیشن در مقایسه با دیگر انواع پارتیشن که از متریال های متفاوتی ساخته می شوند، از تنوع رنگی بیشتری برخوردار بوده که این رنگ ها خاص و منحصر به فرد هستند.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

پارتیشن بندی با قالیچه و فرش

می توانید با استفاده از قالی و قالیچه هایی با رنگ و یا حتی طرح های مختلف و متفاوت اتاق خود را پارتیشن بندی کنید. به عنوان مثال در قسمت نشیمن از یک طرح قالیچه و در قسمت مطالعه و زیر میز کامپیوتر از قالیچه ای با طرح دیگری استفاده نمود. استفاده از رنگ های مختلف و شاد برای قالیچه ها شور و انرژی خاصی را در محیط پخش می کند. علاوه بر این شما می توانید هرگاه که خواستید به راحتی جای هر یک را تغییر دهید.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

پارتیشن شیشه ای انتخابی عالی

پارتیشن شیشه ای گزینه ای مناسب برای محیط های اداری و داخل خانه هستند. این مدل پارتیشن تماما شیشه است و فقط فریم های دور دربها فلزی می باشد. ساختاراین پارتیشن تک جداره می باشد و معمولا از یک لایه شیشه نشکن تشکیل می شود. این پارتیشن به دلیل ساختار و نوع طراحی از تنوع کمتری نسبت به دیگر مدل های پارتیشن برخورداراست.

ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا

کلام پایانی

پارتیشن ها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی منزل و محل کار شما دارند. به کمک پارتیشن ها دکوراسیون داخلی نظم بیشتری به خود گرفته و سبب تفکیک و بخش بندی محیط می شود. در این مقاله با تعداد زیادی از ایده های خلاقانه برای پارتیشن بندی فضا آشنا شدیم و هر یک را برای شما کامل شرح دادیم. پیش از پیاده سازی و پارتیشن بندی فضای اداری یا مسکونی خود اول شرایط محیطی و نیاز های درخواستی را بررسی کرده و سپس اقدام به پارتیشن بندی محیط کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.