منو
حالت مطالعه

تفاوت ام دی اف با نئوپان چیست؟ چه تفاوتی در محصول دارد؟

چوب فروش
10 تیر, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت ام دی اف با نئوپان چیست

تخته‌های نئوپان و ام دی اف جزو پرکاربردترین فرآورده‌های چوبی در صنایع کابینت‌سازی، مبلمان اداری یا خانگی و انواع سرویس چوب هستند. این تخته‌ها از ترکیب خرده‌چوب، الیاف و … به‌وسیله مواد شیمیایی تولید می‌شوند و مزیت‌های مختلفی دارند.

تخته‌های نئوپان و ام دی اف تقریبا به‌روشی مشابه تولید می‌شوند، اما ویژگی‌های خاصشان آنها را به دو نوع فرآورده کاملا متفاوت تبدیل می‌کند.

قبل از خرید محصولات چوبی باید به جنس آن توجه داشته باشید. با شناخت ویژگی‌های ام دی اف و نئوپان و تفاوت این دو با یکدیگر، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه محصولی با چه جنس چوبی بخرید.

تخته نئوپان چیست؟

به تخته‌های نئوپان تخته خرده‌چوب نیز می‌گویند. دلیل این نامگذاری به فرآیند تولید این تخته‌ها مربوط است. در واقع تخته‌های نئوپان از ترکیب تراشه‌های چوب، خرده‌چوب‌هایی که به‌کار نمی‌آیند، خاک‌اره و … تولید می‌شوند.

در فرآیند تولید تخته‌های نئوپان، چوب‌های زائد جمع‌آوری و رطوبت‌گیری می‌شوند. تولیدکنندگان با ترکیب چسب، وکس، رنگ و … به این خرده‌چوب‌ها و تحت حرارت قرار‌دادن تخته‌های نئوپان را می‌سازند.

نئوپان نام اولین شرکتی است که این مدل از تخته‌ها را وارد ایران کرد.

مزیت‌های تخته نئوپان

در ادامه مهمترین مزیت‌هایی که تخته‌های نئوپان دارند و مشتری‌ها به‌دلیل این مزیت‌ها ترغیب می‌شوند این تخته‌ها را بخرند، لیست می‌کنیم:

  • قیمت مناسب نسبت به دیگر فرآورده چوبی
  • وزن بسیار کم
  • قابلیت تزئین با ورقه‌ای ملامینه

عیب‌های تخته‌های نئوپان

با شناخت عیب‌های تخته‌های نئوپان بهتر می‌تواند تصمیم بگیرید که آیا این تخته‌ها گزینه مناسبی برای شما هستند یا خیر؛ در ادامه مهمترین عیب‌های این تخته‌ها را می‌آوریم:

  • مقاومت پایین در برابر بار و فشار
  • عدم سازگاری با محیط‌زیست به‌دلیل داشتن مواد شیمیایی
  • عدم مقاومت در برابر رطوبت و پوسته‌پوسته‌شدن
  • نداشتن زیبایی ظاهری

تخته ام دی اف چیست؟

تولیدکنندگان برای تولید ام دی اف از فیبرهای چوبی با ترکیب چسب استفاده می‌کنند. آنها به این چوب‌ها گرما می‌دهند تا استحکام و دوامشان بیشتر شود.

نوع چوب در ساخت تخته‌های MDF اهمیتی ندارند، تولیدکنندگان می‌توانند از چوب‌های نرم یا سخت برای تولید این محصولات استفاده کنند.

خمیر ام دی اف طی ۶۳ مرحله مختلف تولید می‌شود، بنابراین برای تولید آن باید پروسه پیچیده‌ای را طی کرد.

مزیت‌های تخته ام دی اف

تخته‌های ام دی اف مزیت‌های بی‌شماری دارند که آنها را تبدیل به انتخاب اول بسیاری از مشتری‌ها می‌کنند. اما آیا مزیت‌های این تخته را می‌دانید:

  • رنگ‌کردن بسیار راحت.
  • نداشتن تراشه و صاف
  • مشخص‌نبودن بافت چوب
  • برش راحت و ساده

عیب‌های تخته‌های ام دی اف

با وجود مزیت‌های زیاد تخته‌های MDF نمی‌توان از عیب‌ها و ویژگی‌های منفی آنها چشم‌پوشی کرد: در ادامه عیب‌های این تخته‌ها را می‌گوییم:

  • عدم مقاومت در برابر رطوبت و متورم‌شدن
  • ضعیف‌تر نسبت به چوب معمولی
  • مستعد ترک‌خوردگی یا شکاف
  • وزن بالا

فرق بین ام دی اف و نئوپان چیست؟

با شناخت کامل تخته‌های MDF و نئوپان اکنون می‌خواهیم درباره تفاوت این فرآورده‌های چوبی با هم صحبت کنیم:

دوام و ماندگاری

دوام و ماندگاری تخته‌های MDF نسبت به نئوپان در برابر ضربه یا ترک بسیار بیشتر است. بنابراین بیشتر تولیدکنندگان برای ساخت درب، کابینت و … از تخته‌های ام دی اف استفاده می‌کنند.

اندازه الیاف چوب

الیاف و ذرات تشکیل‌دهنده چوب‌های ام دی اف نسبت به نئوپان بسیار کوچکتر و ریزتر هستند. در نتیجه به‌وسیله ام دی اف می‌توان محصول‌هایی متراکم‌تر ساخت.

پیچ‌خوری

پیچ‌خوری چوب‌های ام دی اف به‌مراتب نسبت به چوب‌های نئوپان راحت‌تر است. تخته‌های نئوپان از خرده‌چوب و ذرات تولید می‌شوند، بنابراین حین فرآیند پیچ‌خوری مقاومت بیشتری خواهند داشت.

برش‌خوری

در چوب‌های ام دی اف از الیاف بسیار ریزی استفاده می‌شود، بنابراین بعد از برش، این چوب‌ها ظاهر زیباتری نسبت به تخته‌های نئوپان خواهند داشت.

رنگ‌پذیری

سطح چوب‌های ام دی اف قابلیت رنگ‌پذیری دارند و به‌راحتی می‌توانید آنها را رنگ کنید. اما چوب‌های نئوپان به‌دلیل داشتن لبه‌های زبر، به‌سختی رنگ می‌شوند.

روکش‌پذیری

با کمی بررسی ویژگی‌ها و جنس چوب نئوپان و ام دی اف به‌راحتی می توان متوجه شد که به‌دلیل سطح صاف چوب‌های MDF امکان نصب انواع روکش روی آنها وجود دارد.

تولیدکنندگان در انتخاب روکش برای چوب‌های نئوپان به‌دلیل سطح خشن این فرآورده چوبی گزینه‌های محدودتری دارند و معمولا روکش‌های پلاستیکی را انتخاب می‌کنند.

وزن چوب

چوبه‌ای نئوپان به‌دلیل ذرات تشکیل‌دهنده‌شان وزن بسیار کمتری نسبت به چوب‌های ام دی اف دارند. بنابراین اگر نیاز به ساخت محصول چوبی کم وزنی داشتید، بهتر است چوب‌های نئوپان را انتخاب کنید.

قیمت گذاری

فرآیند ساخت چوب‌های ام دی اف بسیار طولانی‌تر از چوب‌های نئوپان است، همچنین این فرآورده‌ها استحکام بیشتری دارند. همین ویژگی‌ها باعث افزایش قیمت MDF نسبت به نئوپان می‌شود.

نئوپان یا ام دی اف، کدام یک بهتر است؟

با یک بررسی ساده به‌راحتی متوجه می‌شوید که MDF مزیت‌های بیشتری نسبت به نئوپان دارد. البته هر کدام از این فراورده‌های چوبی در محصولات مختلفی استفاده می‌شوند و کاربردهای متنوعی نیز دارند؛ بنابراین نمی‌توان در همه زمینه‌ها ام دی اف را نسبت به نئوپان گزینه بهتری دانست.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه بخواهید محصول‌های چوبی مثل میز اداری یا خانگی، مبلمان، کمد و … بخرید، به نیازتان دقت کنید. اگر مقاومت چوب، قابلیت روکش‌خوری، پیچ‌خوری، برش‌پذیری، رنگ‌پذیری و … برایتان مهم است، تخته‌های ام دی اف را پیشنهاد می‌کنیم؛ اما اگر به قیمت مناسب محصول یا وزن کمتر آن اهمیت می‌دهید، پیشنهاد ما به شما تخته‌های نئوپان هستند که وزن بسیار کمی دارند.

چوب فروش تمام محصولات خود را با چوب MDF تولید میکند، برای ادامه مقالات ما را دنبال کنید

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
طراح و سازنده دکوراسیون اداری و مسکونی
چوب فروش
طراح و سازنده دکوراسیون اداری و مسکونی

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

بازدیدهای اخیر شما
فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش