وقوع طوفان خورشیدی

وقوع شدیدترین طوفان خورشیدی 20 سال اخیر

قوی‌ ترین طوفان خورشیدی 20 سال اخیر به وقوع پیوست و نمایش نوری چشمگیری را اجرا کرد.

شدیدترین طوفان خورشیدی و یا طوفان ژئومغناطیسی در بیش از دو دهه اخیر روز جمعه زمین را درنوردید و شفق‌های قطبی دیدنی را در سراسر جهان به راه انداخت.

به گفته‌ی اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا (NOAA)، اولین انفجار خورشیدی اندکی پس از ساعت 1600 به وقت گرینویچ رخ داد.

سپس به یک طوفان ژئومغناطیسی قوی و شدید ارتقا یافت. این اولین طوفان از زمان توفان هالووین در اکتبر 2003 بود که باعث خاموشی در سوئد و آسیب به زیرساخت‌های برق در آفریقای جنوبی شد.

نورهای سبز و آبی – که انتظار می‌رود برای چند روز ادامه داشته باشند. این نورها از بریتانیا تا تاسمانی دیده می‌شوند. مقامات در ایالات متحده می‌گویند که مشاهدات ممکن است تا جنوب آلاباما و کالیفرنیای شمالی امکان‌پذیر باشد.

در همین حال، مردم از سراسر آلمان عکس‌هایی از شفق قطبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

 

سی ام ای (CME) چیست  

هر فورانی و انفجار که به عنوان سی ام ای CME شناخته می‌شود، می‌تواند حاوی میلیاردها تن پلاسما و میدان مغناطیسی از جو بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی باشد. انتظار می‌رود سی ام ای‌های بیشتری در روزهای آینده به سیاره ما وارد شوند.

برخلاف شراره‌های خورشیدی که با سرعت نور حرکت و حدود هشت دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسند، سی ام ای‌ها با سرعت آرام‌تری حرکت می‌کنند. مقامات می‌گویند میانگین فعلی 800 کیلومتر در ثانیه است.

سی ام ای‌ها از یک خوشه لکه‌های خورشیدی عظیم می‌آیند که 16 برابر بزرگتر از سیاره ما است. خورشید در حال نزدیک شدن به اوج چرخه 11 ساله است که با خود سطوح بالاتری از فعالیت را به همراه دارد.

مقامات به اپراتورهای ماهواره‌ای، خطوط هوایی و شبکه برق هشدار دادند تا برای اختلالات احتمالی ناشی از تغییرات میدان مغناطیسی زمین، آماده و اقدامات احتیاطی را برای طوفان خورشیدی انجام دهند.

 

برای آگاهی از اخبار داغ بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش