غذاهای فوق فرآوری شده

از کدام غذاهای فوق فرآوری شده باید بیشتر اجتناب کرد

طبق یک مطالعه 30 ساله، باید از بعضی غذاهای فوق فرآوری شده بیشتر اجتناب کنید. طبق این مطالعه خوردن غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام مرتبط است. اما غذاهای مختلف تأثیرات متفاوتی دارند.

دکتر مینگ یانگ سونگ، سرپرست تیم تحقیق، استادیار اپیدمیولوژی بالینی و تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد است. او گفت که خطرات استفاده از گوشت‌های فرآوری شده، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین مثل خطرات استفاده از غلات کامل فوق فرآوری شده نیستند و اصولا مقدار خطر و آسیب این گروه‌ها شبیه به هم نیست.

در این مطالعه داده‌های بیش از 100000 متخصص بهداشت در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت. افراد مورد مطالعه بدون سابقه سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از سال 1986 تا 2018، شرکت کنندگان هر دو سال یک بار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارائه کردند. هر چهار سال یک بار، افراد یک پرسشنامه دقیق غذا را تکمیل کردند.

بررسی مطالعه انجام شده

طبق مطالعه ای که چهارشنبه در مجله بی ام جی (BMJ) منتشر شد، در این مطالعه افراد به گروه‌های تقسیم شدند از گروهی که کمترین غذای فوق فرآوری شده را -به طور متوسط ​​حدود سه وعده در روز- می خوردند، تا گروهی که بالاترین میانگین یعنی استفاده از هفت وعده در روز را داشتند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که بیشتر غذای فوق فرآوری شده می‌خورند، 4 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی هستند. به طور مثال خطر مرگ‌ ناشی از زوال عصبی یا تخریب سلول‌های عصبی در استفاده از این دسته غذاها نه درصد بیشتر خواهد بود.

سونگ اشاره کرد که میزان خطر این غذاها با هم یکسان نیست.

 

 غذاهای فوق فرآوری شده 2

آیا باید از شر تمام غذاهای فوق فرآوری شده خلاص شویم

دکتر نستله، استاد ممتاز تغذیه، گفت: «یافته‌های این مطالعه با صدها مورد دیگر در این زمینه مطابقت داشت، اما چیزی که این مطالعه را منحصربه‌فرد می‌کند، تجزیه و تحلیل غذاهای موجود در زیرگروه‌های مختلف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده است.»

او گفت که سونگ لزوماً توصیه به رد کامل همه غذاهای فوق فرآوری نمی‌کند، زیرا دسته‌بندی این غذا متنوع هستند.

دکتر نستله افزود: «به عنوان مثال برشتوک و غلات صبحانه، نان‌های سبوس‌دار کامل نیز به عنوان غذای فوق فرآوری شده در نظر گرفته می‌شوند، اما حاوی مواد مغذی مفید مختلفی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. از سوی دیگر، من فکر می‌کنم مردم باید سعی کنند از مصرف برخی از غذاهای فوق فرآوری شده مانند گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و همچنین نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی خودداری کنند یا آنها را محدود کنند.»

همچنین سوالات بیشتری در مورد غذاهای فوق فرآوری شده وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

اول، مطالعه اخیر به دلیل طولانی بودن زمان پژوهش، مطالعه‌ای قوی است، اما یک مطالعه مشاهده‌ای است. نقدی که بر آن است بیان می‌کند  در حالی که محققان می‌توانند ارتباط غذاها را با مرگ مشاهده کنند اما نمی‌توانند بگویند که غذاها علت مرگ و میر بوده است.

سونگ گفت، محققان همچنین باید بیشتر به اجزای مواد غذای فوق فرآوری شده که ممکن است بر سلامتی تأثیر بگذارند، توجه کنند.  این اجزا شامل افزودنی‌های غذایی، امولسیفایرها یا طعم‌دهنده‌ها هستند. آنها می‌توانند در مورد نحوه تولید غذاها به دولت‌ها و موسسات توصیه‌های لازم را کنند.

 

 غذاهای فوق فرآوری شده 3

اهمیت رژیم غذایی

سونگ گفت: محققان همچنین دریافتند که مهمترین عامل برای کاهش خطر مرگ، کیفیت رژیم غذایی افراد است.

او گفت: «اگر مردم یک رژیم غذایی سالمی داشته باشند، فکر نمی‌کنم نیازی به ترس یا وحشت داشته باشند. الگوی کلی رژیم غذایی همچنان عامل اصلی تعیین کننده نتایج سلامتی است. رژیم غذایی سالم متنوع است و شامل میوه‌‎ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل می‌باشد.

به طور کلی اگر نگران افزودنی‌های غذایی هستید، پس غذاهایی را انتخاب کنید که سطوح پایینی از مواد افزودنی دارند. فقط حواستان به محتوای غذایی (غذاهای فوق فرآوری شده) باشد که مصرف می‌کنید.

همچنین مهم است که بدانیم غذاها باید به طور متعادل خورده شوند. آب میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که باید در حد متعادل مصرف شود، اما مقدار بیش از حد آن سطوح بالایی از قند را به همراه خواهد داشت که ممکن است بر فواید آن غلبه کند.

یک غذای خاص خوب یا بد نیست، حاوی همه‌ی عناصر خواهد بود. ایجاد تعادل بین عناصر ممکن است به میزان خوردن شما بستگی داشته باشد.

 برای مطالعه مقاله دیگر درباره‌ی غذاهای فوق فرآوری شده بر روی آن کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش