واکسن آسترازنکا

جمع‌ آوری واکسن کووید-19 آسترازنکا

شرکت آسترازنکا، واکسن کووید-19 را در سراسر جهان به دلیل وجود واکسن‌های جدیدتر جمع‌آوری می‌کند.

این شرکت جمع‌آوری جهانی واکسن کووید-19 خود را به دلیل «وجود مازاد واکسن‌های به روز شده» که انواع جدیدی از ویروس را هدف قرار می‌دهند، آغاز کرده است.

این اعلامیه پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت داروسازی در اسفند ماه سال میلادی به طور داوطلبانه مجوز بازاریابی اتحادیه اروپا را که شامل اجازه بازاریابی یک دارو در کشورهای عضو این اتحادیه است را پس گرفت.

در هفت اردیبهشت ماه سال میلادی جاری، آژانس دارویی اروپا اطلاعیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه این واکسن دیگر مجاز به استفاده نیست.

در بیانیه‌ای، این شرکت گفت که این تصمیم به این دلیل گرفته شد که در حال حاضر واکسن‌های جدیدتری در دسترس هستند که برای هدف قرار دادن انواع کووید-19 سازگار شده‌اند. این امر منجر به کاهش تقاضا برای واکسن آسترازنکا شده بود که دیگر تولید یا عرضه نمی‌شود.

در بیانیه آمده است: «طبق برآوردهای اولیه، جان بیش از 6.5 میلیون نفر تنها در سال اول استفاده نجات یافت. بیش از 3 میلیارد دوز در سراسر جهان عرضه شد. دولت‌ها، تلاش‌های ما را در سراسر جهان به رسمیت شناخته‌اند. تلاش‌های ما به طور گسترده به عنوان یکی از اجزای حیاتی پایان دادن به همه‌گیری جهانی در نظر گرفته می‌شود. ما اکنون با تنظیم‌کننده‌ها و شرکای خود کار خواهیم کرد تا در مسیری روشن و رو به جلو برای پایان دادن به فصل همه‌گیری کووید-19 همسو شویم.»

 

توقف عرضه واکسن در کشورها

اکثرکشورها قبلاً عرضه واکسن را متوقف کرده‌اند. واکسن کووید-19 از اسفند 2023 برای استفاده در بعضی از کشورها از جمله استرالیا در دسترس نیست. اگرچه استفاده از آن از دی ماه 2021 به دلیل در دسترس بودن واکسن‌های جدیدتر متوقف شده بود.

شرکت آسترازنکا نام واکسن کووید خود را در سال 2021 به وکس-زوریا (Vaxzevria) تغییر داد. این واکسن برای استفاده در افراد 18 ساله و بالاتر به صورت دو تزریق، معمولاً در عضله بازو، با فاصله حدود سه ماه از هم مجاز بود. همچنین توسط برخی کشورها به عنوان یک شات تقویت کننده استفاده می‌شد.

 

جمع‌ آوری واکسن کووید 19

عوارض نادر واکسن کووید-19

اگرچه مشخص شد که واکسن به طور کلی ایمن و مؤثر است، اما خطر یک عوارض جانبی نادر را به همراه داشته است. این عارضه نادر و جدی به نام ترومبوز با همراه ترومبوسیتوپنی است. این سندرم نادر در حدود دو تا سه نفر از هر 100000 نفر که با واکسن وکس-زوریا واکسینه شده بودند رخ داد.

پروفسور کاترین بنت، رئیس اپیدمیولوژی دانشگاه دیکین در استرالیا، گفت که این واکسن نقش مهمی در مبارزه جهانی علیه ویروس داشته است، به ویژه در روزهای اولیه همه‌گیری که واکسن‌های محدودی در دسترس بود.

او گفت: «واکسن جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است و این نباید فراموش شود. این واکسن واقعاً نقش مهمی در پاسخ اولیه به همه‌گیری جهانی کووید-19 داشت و انواع اجداد اولیه این ویروس را هدف قرار داد. ما اکنون به یک زنجیره واکسن دست یافته‌ایم و به مواردی دسترسی داریم که در حال تعقیب انواع ویروس در حال ظهور هستند. حتی اگر هنوز کووید باعث مرگ و میر ‌شود، ما در مجموع در برابر این بیماری کمتر آسیب‌پذیر هستیم.»

آخرین توصیه واکسن کووید-19  توسط سازمان بهداشت جهانی در ماه فروردین صادر شد. این سازمان توصیه کرد که فرمولاسیون واکسن‌های کووید-19 باید ریشه‌ی ویروس ان جِی 1 (JN.1) را هدف قرار دهد، که جایگزین سویه ایکس بی بی XBB موجود هستند.

 

برای مطالعه مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش