رژیم غذایی محدود

رژیم غذایی محدود

دانستن این مهم ضروری است که رژیم‌های غذایی محدود می‌توانند بر زندگی اجتماعی، تغذیه و رابطه شما با غذا تأثیر بگذارند و سبب اختلالات خوردن غذا شوند.  متخصصان سلامت دلایل زیادی را بیان می‌کنند و از افراد می‌خواهند که از رژیم غذایی محدود استفاده نکنند.

رژیم‌ غذایی محدود راهی برای غذا خوردن و کاهش وزن است به طوری که کالری کمتری را نسبت به انرژی مورد نیاز فرد به او ارائه می‌دهد. در این رژیم درشت مغذی‌ها و یا گروه‌های غذایی مورد استفاده فرد محدود می‌شوند.

چنین رژیم‌هایی پایدار نیستند. فرد با رژیم‌های محدود نمی‌تواند کالری و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. این امر پس از مدتی، رفتارهای پرخوری را در فرد ایجاد کرده و منجر به روابط ناسالم بدن فرد با غذاها می‌شود.

اما چگونه می‌توان دانست که یک رژیم غذایی محدود‌کننده است. قوانین سرانگشتی خوبی در این زمینه وجود دارد. اگر در رژیم خود به امید کاهش وزن مواد مغذی و یا یک گروه مواد غذایی را حذف کنید، رژیم  محدودی دارید. برای دانستن اینکه آیا رژیم غذایی شما محدود است یا خیر باید سه ​​سوال در مورد رژیم غذایی‌تان از خود بپرسید.

رژیم غذایی محدود 1

چند وقت یکبار به غذا فکر می‌کنید

یکی از راه‌های ارزیابی رژیم غذایی این است که ببینید چقدر به غذا فکر می‌کنید. با یک سبک زندگی آگاهانه و سالم، می‌توانید آنچه را که بدن شما به آن نیاز دارد را دریافت کنید و کاهش وزن داشته باشید. ولی اگر تحت یک رژیم غذایی محدود قرار گیرد پس از خوردن غذا در مورد آنچه که خورده‌اید فکر کرده و از خوردن آن غذا دچار عذاب وجدان می‌شوید.

وجود محدودیت در رژیم باعث می‌شود که دور‌همی‌ها و مهمانی‌ها کمتر سرگرم‌کننده و وعده‌های غذایی کمتر رضایت‌بخش باشند.

محدودیت در رژیم غذایی مانع لذت بردن از غذا می‌شود و سبب ایجاد رفتارهای وسواس‌گونه می‌گردد.

رژیم غذایی شما چقدر انعطاف‌پذیر است

یکی دیگر از معیارهای خوب در رژیم غذایی، انعطاف‌پذیری سبک رژیمی است که دنبال می‌کنید.

میان ترجیحات در خوردن یا شیوه‌ای از غذا خوردن که احساس خوبی به کسی می‌دهد در مقابل مجموعه‌ای از قوانین سفت و سخت که باید رعایت شوند، تفاوت وجود دارد. قوانین انعطاف ناپذیر اغلب با احساس گناه و شرمساری فرد از صرف غذا همراه هستند.

برای حذف یک ماده غذایی شرایط بهداشتی خاصی وجود دارد. نمی‌توان یک ماده مغذی را از رژیم حذف نمود اما می‌توان برای محدود کردن آن اقداماتی را انجام داد.

به عنوان مثال، برای کاهش مصرف پنیر در رژیم می‌توان در کنار آن از میوه‌ها، سبزیجات و آجیل استفاده کرد.

به جای اینکه ماده غذایی را حذف کنید، فکر کنید که چه غذایی را می‌توانید به آن اضافه کنید.

رژیم غذایی سالم

آیا می‌توانید هنگام خوردن غذا، خود را کنترل کنید

بهتر است در خوردن مواد غذایی از قانون 80/20 استفاده کنید. در رژیم خود  80درصد از سبد غذایی خود را صرف استفاده از تمام گروه‌های غذایی مورد نیاز رژیم غذایی خود کنید و 20 درصد مواقع آسان‌گیری و نرمش بیشتری در غذاخوردن داشته باشید. این رویکرد به دور شدن از یک ذهنیت محدود کننده کمک می‌کند.

اگر برای استفاده بعضی از غذاها سخت‌گیری داشته باشید، تمایل بیشتری برای خوردن آن غذاها در شما ایجاد می‌شود. اینکه نمی‌توانید خود را در مورد بعضی غذاهای خاص کنترل کنید، ممکن است نشانه‌ای از محدودیت بیش از حد رژیم شما باشد. عدم استفاده از غذاها می‌تواند از نظر ذهنی سبب عذاب وجدان و  شرمساری فرد در حین خوردن غذا و پس از آن شود و از نظر جسمی و روحی برای فرد بسیار آزاردهنده باشد.

دور شدن از محدودیت

اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالم و به دور از هر محدودیتی داشته باشید، بهتر است که با کارشناسان تغذیه مشورت کنید.

برای کاهش وزن و تناسب اندام از دارو‌های موجود در بازار استفاده نکنید. این نوع داروها به سلامت افراد به عنوان یک کل نگاه می‌کنند و بر اندازه یا شاخص توده بدنی فرد به عنوان معیار اولیه سلامتی تمرکزی ندارند.

برخی از افراد در فضای مجازی یا در اطراف شما ادعا می‌کنند که رژیم خوبی را می‌توانند برای درمان بیماری‌ها ارائه دهند. بهتر است که در این زمینه با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه و یا یک درمانگر اختلالات خوردن مشورت کنید تا به کمک آنها دریابید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی بخشی از فرهنگ رژیم غذایی است.

برای خواندن مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش