نهنگ منقاردار

رفتارهای شگفت‌انگیز نهنگ‌های منقاری

دانشمندان رفتارهای شگفت‌انگیزی را در نهنگ‌های منقاری، مشاهده کردند.

تاکنون بر روی نهنگ‌های منقاری مطالعات کمی صورت گرفته است. مطالعه‌ای جدید اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد گونه نهنگ‌های منقاری فاش می‌کند.

برخی از حیوانات در چنان مناطق دور افتاده‌ و غیرقابل دسترس کره زمین زندگی می‌کنند که مطالعه بر روی آنها و در زیستگاه طبیعیشان تقریبا غیر ممکن است. از جمله این حیوانات نهنگ‌های منقاری هستند. آنها دور از خشکی و در آب‌های عمیق اقیانوسی زندگی می‌کنند. نهنگ‌های منقاری جایی در عمق 500 متری دریاها به دنبال غذا می‌گردند.

در حال حاضر دانشمندان اطلاعات جدیدی از دنیای نهنگ‌های منقاری مناطق دوردست دارند. این اطلاعات از طریق مطالعه‌ای علمی روی جمعیتی از نهنگ‌های منقاری بیرد (Baird) به دست آمده است. جمعیت این نهنگ‌ها به طور غیر منتظره‌ای در نزدیکی ساحل و در آب‌های کم عمق‌ مشاهده شد.

دانشمندان دریافتند که جمعیت نهنگ‌های منقاردار مورد مطالعه به ساحل نزدیک شدند. آنها حدود چهار کیلومتر از ساحل فاصله داشتند. این دسته از نهنگ‌ها در آب‌های کم عمق و کم‌تر از 300 متر مشاهده شدند.

رفتار غیر معمول نهنگ‌های منقاری

سرپرست تحقیقات اولگا فیلاتووا گفت: که این رفتار برای این دسته از نهنگ‌ها غیر معمول است، او همچنین اشاره کرد که احتمالا جمعیت با این زیستگاه خاص سازگار شده است.

نتیجه‌ای که از این رفتار می‌توان گرفت این است که نمی‌توان انتظار داشت که همه‌ی حیوانات یک گونه خاص رفتار یکسانی داشته باشند. این مسئله نتیجه‌گیری برای گونه‌ها را دشوار می‌کند. به طور مثال نمی‌توان نتیجه گرفت که نهنگ‌های منقاری فقط در آب‌های عمیق زندگی می‌کند. مطالعه انجام شده نشان داد که نهنگ‌های منقاری می‌توانند در آب‌های کم عمق و ساحلی نیز زندگی کنند. البته ممکن است که این دسته از نهنگ‌ها زیستگاه‌های متفاوتی نیز داشته باشند که ما از آنها بی‌خبر هستیم.

البته در میان گونه‌های مختلف نهنگ‌ها تعدادی نهنگ‌ نیز وجود دارند که مانند نهنگ‌های گونه‌ی خود رفتار نمی‌کنند. آنها به دنبال غذاها و طعمه‌های متفاوتی هستند، به گونه‌ای متفاوت ارتباط برقرار می‌کنند و دوست ندارند با گونه‌های دیگر در گروه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

برخی از نهنگ‌های قاتل فقط پستانداران دریایی مانند فوک و گراز دریایی و برخی دیگر فقط شاه‌ماهی را شکار می‌کنند. بعضی از نهنگ‌های گوژپشت بین مناطق استوایی و قطب شمال در رفت و آمدند، برخی دیگر ساکن مناطق خاصی هستند.

یادگیری اجتماعی در میان حیوانات  

به گفته دانشمندان، زمانی که گروه‌ها ترجیحاتی را برای زیستگاه‌ و شکار دارند، یادگیری اجتماعی مطرح می‌شود.

اشکال مختلفی از یادگیری‌های اجتماعی در بین حیوانات وجود دارد. تقلید پیچیده‌ترین شکل یادگیری است. حیوان کارهای که دیگر حیوانات انجام می‌دهند را می بیند، انگیزه و استدلال پشت آن را درک می‌کند. سپس حیوانات دیگر را «مشایعت محلی» می‌کند. سپس حیوان می‌آموزد که آن مکان دارای ارزش است. تقلید در بسیاری از حیوانات از جمله ماهی‌ها نیز مشاهده شده است.

دانشمندان معتقد هستند که جمعیت نهنگ‌های منقاری در جزایر کامندر از طریق مشایعت محلی یاد می‌گیرند. آنها می‌بینند که برخی از همتایان خود به آب‌های کم عمق نزدیک ساحل می‌روند. آنها، نهنگ‌های منقاری دیگر را دنبال می‌کنند و درمی‌یابند که این محل، احتمالا به دلیل وجود ماهی و طعمه مکان خوبی است.

به تدریج این رفتار تبدیل به یک عرف فرهنگی می‌شد. البته این اولین باری است که یک عرف فرهنگی در میان نهنگ‌های منقاری دیده می‌شود.

نمونه‌های دیگری از این عرف‌های فرهنگی در نهنگ‌ها عبارتند از توسعه روش‌های شکار: بعضی از آنها با دم خود به ماهی‌های دیگر و طعمه خود ضربه می‌زنند. بعضی دیگر نیز ماهی‌ها و شکار خود را به سمت ساحل تعقیب می‌کنند.

در این تحقیق، محققان در مجموع 186 نهنگ منقاری را از سال 2008 تا 2019 در جزایر کامندر بررسی کردند. از این تعداد 107 نهنگ فقط یک بار مشاهد شده‌اند. بنابراین آنها را جز نهنگ‌های گذری ارزیابی کردند. تعداد 79 نهنگ بیش از یک سال در آن محل مشاهد شدند و آنها را ساکن این منطقه در نظر گرفتند.

دانشمندان 61 نهنگ گذری را در حال تعامل و 7 نهنگ گذری را در آب‌های کم عمق مشاهده کردند. نهنگ‌های گذری به اندازه نهنگ‌های محلی با شرایط منطقه آشنا نبودند اما آنها در حال تعامل و تقلید از نهنگ‌های جزایر کامندر بودند.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش