دانشمندان خواستار بازنگری قانون 14 روزه تحقیقات جنین در بریتانیا هستند

دانشمندان خواستار بازنگری قانون 14 روزه تحقیقات جنین در بریتانیا هستند

دانشمندان خواستار بازنگری قانون 14 روزه تحقیقات جنین در بریتانیا هستند. کارشناسان می‌گویند تمدید این محدودیت می‌تواند به کشف علل سقط مکرر و شرایط مادرزادی کمک کند.

دانشمندان خواستار بررسی قانون 14 روزه در مورد تحقیقات جنین هستند و می گویند که افزایش این دوره می‌تواند به کشف علل سقط جنین مکرر و شرایط مادرزادی کمک کند.

دانشمندانی که در اولین مراحل زندگی جنین مطالعه می‌کنند، می‌توانند تا 14 روزگی جنین  بر روی آن کارکنند و تحقیقات خود را توسعه دهند.  سپس آنها می‌توانند مسیر تحقیقات خود را چندین هفته بعد، در اسکن‌های بارداری و یا در جنین‌های اهدایی که ختم بارداری شده است ادامه دهند.

اما یک دوره که از دو تا حدود چهار هفتگی رشد جنین است مانند «جعبه سیاه» باقی می‌ماند که هرگز به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است و دانشمندان می‌گویند که می تواند کلید بهبود درمان های ناباروری و درک انواع نقایص مادرزادی باشد.

با بازنگری کلی قوانین باروری در آینده‌، دانشمندان خواستار بازنگری قانون 14 روزه هستند تا پیشرفت‌های علمی سریع‌تر اتفاق افتد.

دکتر پیتر راگ گان، از مؤسسه بابراهام در کمبریج گفت: «دوره دو هفته تا چهار هفته به عنوان جعبه سیاه رشد جنین نامگذاری شده است. در حال حاضر هیچ روش عملی برای مطالعه بر روی این دوره وجود ندارد، بنابراین دانش ما واقعاً محدود است. مطالعه بر روی جنین‌های که عمری بیش از حد مجاز 14 روزه دارند می‌تواند مزایایی برای بیماران به همراه داشته باشد.

مزایای بالقوه این طرح عبارتند از یافتن علل شکست لانه گزینی جنین، نخستین مرحلهٔ بسیار ابتدایی بارداری که در آن جنین به درستی به دیواره‌ی رحم نمی‌پیوندد و باعث سقط آن می شود، و یافتن منشأ نقایص مادرزادی قلب، که حدود یک مورد از هر 100 تولد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برآورد می‌شود که  حدود 40 درصد از جنین‌ها و نوزادان بر اثر آن از بین می‌روند.

دکتر راگ گان معتقد است مردم باید بدانند که مطالعه بر روی جنین چه فوایدی می‌تواند داشته باشد.

قانون 14 روزه بریتانیا برای اولین بار در سال 1984 در گزارش وارناک  (Warnock) در مورد اخلاق و مقررات فناوری آی‌وی‌اف  (IVF) پیشنهاد شد و از سال 1990 قانونی شده است. این قانون، کشت جنین و مطالعه بر روی آن را که بیش از 14 روز از رشدش گذشته باشد ممنوع کرده است. هدف از انجام این کار ایجاد تعادل بین مزایای بالقوه تحقیقات پزشکی ودر نظر گرفتن شرایط  ویژه جنین انسان است.

راگ گان گفت: «ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که از نظر فنی احتمالاً انجام این آزمایش‌ها امکان‌پذیر است. احتمال بسیارزیادی وجود دارد که اگر تحقیقات ادامه یابد، دانش جدیدی برای سلامتی پایه‌ریزی می‌شود و علل سقط های مکرر درک خواهد شد.»

ینکه را باید دانست که درست بعد از روز14 ام، گاسترولاسیون اتفاق می‌افتد، مرحله‌ای مهم که در آن جنین از یک توپ ساده سلولی به سه لایه بافت مجزا تبدیل می شود و یک طرح بدنی اولیه را به وجود می‌آورد. راگ گان گفت: «این یکی از مهم ترین مراحل رشد جنین است، اما قبلا هرگز مورد مطالعه قرار نگرفته بود.»

لانه گزینی جنین در دیواره رحم (آندومتر) بین روزهای ششم تا دوازدهم اتفاق می‌افتد، اما این روند پس از روز14 ام نیز ادامه می یابد – که ممکن است پروسه لانه گزینی اشتباه پیش برود – و این تصور وجود دارد که عدم لانه گزینی درست جنین یکی از علل رایج شکست درمان آی‌وی‌اف(IVF) باشد.

پروفسور کتی نیاکان، زیست شناس دانشگاه کمبریج می‌گوید: «یک تعامل ایمنی در زمان بارداری وجود دارد که واقعا منحصر به فرد است. سؤال واقعاً جالبی وجود دارد که چرا در برخی موارد، سلول‌های مادر و سلول‌های جنینی نمی‌توانند بدون مشکل با هم همزیستی کنند.»

برخی دلیل می‌آورند که دانشمندان ممکن است مزایای بالینی بالقوه کشت جنین را در بیش از 14 روز اغراق کنند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا استدلال‌های اخلاقی که زیربنای محدودیت قانونی است واقعاً تغییر کرده است یا خیر؟

پروفسور آنا اسماژدور، فیلسوف دانشگاه اسلومی‌گوید: «محدودیت‌ها اگر واقعاً مانع انجام کاری نشوند، بی‌معنی هستند. اکنون (دانشمندان) می‌توانند این تحقیقات را انجام دهند، آنها نمی‌خواهند در انجام این آزمایشات محدود شوند. خطری که در این زمینه وجود دارد نادیده گرفتن اصول اخلاقی است که نباید مورد تمسخر واقع شوند.»

اکنون علم از سال 1990 پیشرفته‌تر شده است و حال دانشمندان می‌دانند که یک جنین در 28 روزگی سیستم عصبی عملکردی ندارد، اما اسماژدور می‌گوید اخلاق موجود در این باره این است که آیا  لزوماً جنین « احساس درد می‌کند؟» «حتی بدون دیدگاه مذهبی، می توان فکر کرد که جنین‌ها دارای ارزش اخلاقی هستند، زیرا پتانسیل تبدیل شدن به انسان را دارند.»

برخی دیگر معتقدند که با پیشرفت‌های علمی، مسئولیت تغییرکرده است. سارا نورکراس، مدیر اجرایی موسسه خیریه آموزشی پروگرس تراست، گفت: «جنین‌های انسانی … منابع کمیاب و گرانبهایی هستند. آیا درست است که دانشمندان از نظر قانونی موظف به توقف مطالعه بر روی این جنین‌ها در آزمایشگاه پس از 14 روز باشند، در حالی که ما می‌توانیم خیلی بیشتر از آنها بیاموزیم و می‌توانیم از این دانش برای درک بهترعلت ناباروری و بیماری استفاده کنیم؟»

بسیاری بر این باور هستند که با تجدید نظر در قوانین، حداقل می‌توان راه را برای گفت و‌گو باز کرد. نیکان می‌گوید: « انجام گفت و گو به معنای تغییر قوانین نیست. منظور وجود یک گفت وگوی آزاد و دوطرفه است که از آن سودبرده شود و بیان این مطلب است که خطرات بالقوه‌ی افزایش محدویت‌ها چیست و چگونه می‌توان از آنها سود برد؟

5/5 - (1 امتیاز)

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش