ماموریت کاوشگر چینی در سمت پنهان ماه

ماموریت کاوشگر چین در سمت پنهان ماه

چین ماموریت بلندپروازانه‌ای را در سمت پنهان ماه در سر دارد. به عنوان اولین کشور در جهان، چین به عنوان بخشی از هدف خود برای فرود انسان بر سطح پنهان ماه تا سال 2030، کاوشگری را برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سمت دوردست ماه، به سوی آن روانه کرد.

یک موشک حامل کاوشگر ماه  به نام چانگ ای 6 (Chang’e-6) از مرکز فضایی ون چانگ در استان هاینان در جنوب چین درست قبل از ساعت 5:30 بعد از ظهر به وقت محلی پرتاب شد.

این مأموریت نگرانی رقیب اصلی چین، ایالات متحده، را در مورد اهداف ژئوپلیتیکی پکن برانگیخته است. رئیس ناسا اهداف بلندپروازانه‌ی دولت‌های بزرگ را «مسابقه فضایی» جدید نامیده است.

از زمان اولین ماموریت کاوشگر چانگ ای 6 در سال 2007، که به نام الهه افسانه‌ای چینی ماه نامگذاری شد، چین در اکتشاف ماه پیشرفت‌های رو به جلویی داشته است و شکاف فناوری را با ایالات متحده و روسیه محدود کرده است.

چانگ ای 6 بدون خط دید مستقیم با زمین، در طول ماموریت 53 روزه خود به ماهواره مخابراتی که اخیراً مستقر شده است وابسته است. او به دور ماه می‌چرخد و هنگام بازگشت به خانه سری به نقاط پنهان ماه می‌زند.

 

 

ماموریت‌های دیگر این کاوشگر

همین کاوشگر دو ماموریت بدون خدمه دیگر را در سال‌های 2026 و 2028 با هدف کاوش در قطب جنوب انجام می‌دهد. هدف از کاوش، یافتن آب و ساختن یک پایگاه اولیه با همکاری روسیه است. این کشور در تلاش برای رسیدن به اهداف پکن و  استقرار فضانوردان روی ماه تا سال 2030 است.

کاوشگر چانگ ای 6 به عنوان بخشی از ماموریت خود، تلاش خواهد کرد نمونه‌هایی را از حوضه قطب جنوب ماه،آیتکن، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دهانه برخوردی روی ماه، در سمتی که همیشه رو به زمین است، جمع‌آوری کند. کارشناسان می‌گویند نمونه‌هایی که می‌توانند به سوالات مربوط به دوره قابل توجهی از فعالیت منظومه شمسی در میلیاردها سال پیش پاسخ دهند.

خبرگزاری دولتی شین هوا این پرتاب را به عنوان «اولین تلاش انسان در نوع خود در تاریخ اکتشاف ماه» ستود.

 

پرتاب کاوشگر چینی

 

نیل ملویل-کنی، یک افسر فنی در آژانس فضایی اروپاست که با محققان چینی روی یکی از محموله‌های چانگ ای-6 کار می‌کند. او به رویترز گفت: «بخش پنهان ماه شاید به این دلیل اسرارآمیز است که ما به معنای واقعی کلمه نمی‌توانیم آن را ببینیم. ما هرگز آن را به صورت جداگانه بررسی نکرده‌ایم.»

در صورت موفقیت آمیز بودن ماموریت، انتظار می‌رود اداره ملی فضایی چین نمونه‌ها را در سطح بین المللی به اشتراک بگذارد. درست همانطور که سنگ‌های جمع آوری شده از سطح ماه در خلال پنجمین ماموریت چانگ ای 6 به اشتراک گذاشته شد.

این ماموریت در سال 2020 برای اولین بار تأیید کرد که چین می‌تواند با خیال راحت یک فضاپیمای بدون خدمه را از سطح ماه به زمین بازگرداند.

 

 

برنامه فضایی چین

برنامه فضایی چین در استراتژی کلی ملی دولت مرکزی است و به طور گسترده در داخل کشور به عنوان نمایشی از پیشرفت فناوری چین مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

طرح‌های قطبی پکن ناسا را ​​نگران کرده است. بیل نلسون مدیر ناسا بارها هشدار داد که چین هر گونه منابع آبی را متعلق به خود خواهد دانست. پکن می‌گوید به همکاری با همه کشورها برای ساختن آینده‌ای «مشترک» متعهد است.

نلسون همچنین هشدار داده است که چین توانایی‌های فضایی خود را با استفاده از برنامه‌های غیرنظامی برای پنهان کردن اهداف نظامی تقویت می‌کند. او هشدار داد که واشنگتن باید هوشیار بماند.

ایالات متحده قصد دارد تا سال 2026 در ماموریت آرتمیس 3 فضانوردان را به ماه بازگرداند.

 

برای مطالعه مقالات علمی دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش