کشف فسیل دلفین در آمازون

کشف فسیل دلفین در آمازون

دانشمندان جمجمه فسیل شده یک دلفین رودخانه‌ای غول پیکر را در آمازون کشف کرده‌اند. گونه‌ای که دانشمندان تصور می‌کردند 16 میلیون سال پیش از اقیانوس فرار کرده‌ و به رودخانه‌های آمازون پرو پناه برده است. طول این گونه منقرض شده به 3.5 متر می‌رسد. این بزرگ‌ترین فسیل دلفین رودخانه‌ای است که تا‌کنون دانشمندان آن را یافته‌اند.

به گفته نویسنده ارشد این تحقیق که در مجله ساینس اَدوَنس منتشر شده، کشف فسیل این گونه، خطراتی که احتمالا دلفین‌های رودخانه‌ای باقی‌مانده در جهان را تهدید می‌کند را نشان خواهد داد. این دلفین‌ها همگی در 20 تا 40 سال آینده با خطر انقراض مشابهی روبرو هستند. این فسیل کشف شده متعلق به گونه‌ای است که بین 24 تا 16 میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند.

دلفین‌های رودخانه‌ای که امروزه زنده مانده‌اند «باقی مانده گروه‌های دلفین‌های دریایی بسیار متنوعی بودند» که گمان می‌رفت اقیانوس‌ها را برای یافتن منابع غذایی جدید در رودخانه‌های آب شیرین ترک کرده‌اند. رودخانه‌ها دریچه‌ی فرار یکسانی هم برای فسیل باستانی پیدا شده و هم برای همه دلفین‌های رودخانه‌ای که امروز در آنها زندگی می‌کنند هستند.

نیتس پالومینو این فسیل را در پرو در سال 2018 زمانی که هنوز در مقطع کارشناسی بود کشف کرد. او اکنون در دپارتمان دیرینه‌شناسی دانشگاه زوریخ در مقطع دکترا کار می‌کند و می‌گوید که مقاله تحقیقاتی به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است.

او ابتدا بخشی از فسیل، قطعه‌ای از فک را در حین راه رفتن با همکارش مشاهده کرد. پالومینو گفت: «به محض اینکه آن را شناختم، حفره‌های دندان را دیدم.» فریاد زدم: این یک دلفین است.» این کشف غیرقابل باور بود.

کشف فسیل دلفین

خطر اتقراض دلفین‌های رودخانه‌ای

دانشمندان سپس متوجه شدند که فسیل به دلفین صورتی رودخانه آمازون مربوط نیست. آنها حیوان غول پیکری را پیدا کرده بودند که نزدیکترین خویشاوند زنده‌اش در 10000 کیلومتری جنوب شرق آسیا است.

آنها پس از دو دهه کار در آمریکای جنوبی، چندین فسیل بزرگ را از منطقه پیدا کرده بودند، اما این اولین دلفین در نوع خود است.

این فسیل هم به دلیل اندازه و هم به دلیل عدم ارتباط با دلفین‌های رودخانه‌ای که اکنون در این آب‌ها زندگی می‌کنند، قابل توجه است.

یک مشکل مشترک پیش روی دلفین‌های رودخانه از جمله نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده فسیل کشف شده که در رودخانه‌های گنگ و سند شنا می‌کنند‌ وجود دارد و آن خطر قریب‌الوقوع انقراض آنها است. دانشمندان می‌گویند عواملی مانند توسعه شهری، آلودگی و استخراج معادن از دلایل اصلی این خطر هستند. عواملی که دلفین رودخانه یانگ تسه را به سمت انقراض سوق داده است.

برای خواندن مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش