فضاپیمای استارلاینر بوئینگ

فضاپیمای بوئینگ استارلاینر

بوئینگ امیدوار بود با پرتاب فضاپیمای استارلاینر (Starliner) شهرت خود را بهبود بخشد. این شرکت به تازگی با مسائل مربوط به ایمنی در بال هواپیماهای خود دچار مشکل شده است. قرار بود دو فضانورد با فضاپیمای حمل خدمه‌ی بوئینگ به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند.

اما دوشنبه شب، تنها دو ساعت قبل از پرتاب برنامه ریزی شده، مقامات گفتند که یک مشکل ایمنی را شناسایی کرده‌اند. در نتیجه اولین پرتاب بوئینگ استارلاینر به همراه خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی به تعویق افتاد.

بوئینگ دوشنبه شب فرصتی برای بازگرداندن درخشش به نام لکه‌دار شده خود داشت. قرار بود اولین پرتاب برنامه ریزی شده استارلاینر از فلوریدا انجام گیرد. استارلاینر یک فضاپیمای تجاری شرکت بوئینگ است که می‌خواست دو فضانورد را به ایستگاه فضایی ببرد.

اگرچه عملیات فضایی این شرکت کاملاً مستقل از مشکل بالهای هواپیماهای آن است. اخیرا این شرکت دچار یک سری حواشی راجع به مسائل ایمنی و کیفیت بال‌های هواپیماهای خود شده است.

قرار بود دو فضانورد ناسا در سال 2017 راهی این سفر شوند. مشکلات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شکست یک پرواز آزمایشی بدون خدمه پنج سال پیش، برنامه را به هم ریخت.

 

استارلاینر در مقابل اسپیس ایکس

در حالی که بوئینگ در حال تلاش برای رفع مشکلات خود بود، رقیب اصلی آن در پروازهای تجاری فضایی، اسپیس ایکس ایلان ماسک، 340 پرتاب را انجام داد و بیش از 50 فضانورد را به مدار فرستاد. او استارشیپ قدرتمند خود را پیشگام پروازهای تجاری فضایی کرده است. بزرگترین و قدرتمندترین موشک جهان، تا پایان دهه‌ی آینده قرار است که انسان را به مریخ ببرد.

با این حال، مدیران بوئینگ به دلیل فداکاری صدها کارمند خود و همچنین تقریباً 450 تامین کننده از 37 ایالت، مطمئن بودند که بر مشکلات غلبه کرده‌اند. اگر ماموریت آزمایشی دوشنبه موفقیت آمیز می‌بود، شش پرواز دیگر نیز باید به ایستگاه فضایی انجام می‌شد.

آرون کرافت‌چک، مدیر ارشد نرم‌افزار پرواز استارلاینر ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «مهم نیست در اطراف ما چه می‌گذرد، مهم نیست که شرایط چقدر سخت است، افراد این تیم فقط سرشان را پایین نگه می‌دارند و کارهایی را انجام می‌دهند که در لحظه ممکن است غیرممکن به نظر برسد.

 

فضانوردان استارلاینر

ویژگی‌های استارلاینر

فضاپیمای استارلاینر رسماً سی اس تی- 100 (حمل و نقل فضایی خدمه) نامیده می‌شود. این فضاپیما، فضای داخلی مشابه یک خودروی شاسی بلند متوسط و با ظرفیت هفت نفر را دارد.

بوئینگ می‌گوید هر فضاپیما می‌تواند تا 10 بار پرواز کند و بین هر مأموریت یک زمان شش ماهه وجود دارد. نوآوری طراحی این فضاپیما شامل طراحی بدون جوش استارلاینر است که خطر شکست ساختاری را کاهش می‌دهد. نرم افزار بسیار توسعه یافته‌ای که به فضاپیما اجازه می دهد به طور مستقل پرواز ، ناوبری و مسیر را اصلاح کند.

این بدان معناست که فضانوردان حاضر در پرواز، عمدتاً با کارشناسان در زمین ارتباط خواهند داشت و فضاپیما به صورت خودکار آنها را به فضا خواهد برد. اما در صورت نیاز می‌توانند به صورت دستی وارد عمل شوند.

یک کارشناس این طرح گفت: «برای انجام کارهای جالبی که استارلاینر انجام می‌دهد، پیچیدگی‌های زیادی در سیستم و در هر جزء وجود دارد.»

اقدامات انجام شده برای پرتاب فضاپیما

بوئینگ این فضاپیما را در طی آخرین ماموریت آزمایشی بدون خدمه در اردیبهشت ماه 2022 به نمایش گذاشت. با اتصال موفقیت آمیز آن به ایستگاه فضایی، آن را به دومین فضاپیمای آمریکایی ساخت شرکت خصوصی تبدیل کرد که پس از دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی رسید.

فضانوردان برای پرتاب دوشنبه شب از ۲۵ فروردین سال میلادی در مرکز فضایی کندی در قرنطینه به سر می‌بردند. یکی ازفضانوردان این فضاپیما گفت که تاخیرها فقط به آنها کمک کرده تا با فضاپیما بیشتر آشنا شوند. آنها برای چالش‌های ماموریت آماده هستند.

اما دوشنبه شب، تنها دو ساعت قبل از پرتاب برنامه ریزی شده، پرتاب بوئینگ استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی به تعویق افتاد.

 

برای مطالعه مقالات دیگر بر روی اتاق خیر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش