کاربرد ام دی اف در طراحی داخلی

کاربرد ام‌دی‌اف در طراحی داخلی

ام‌دی‌اف در طراحی داخلی خانه‌ها و ادارات کاربرد دارد. چوب ام‌دی‌اف ماده اولیه‌ای است که در ساخت اغلب طراحی‌های داخلی و پژوه‌ها استفاده می‌شود. این ماده اولیه در میان طراحان داخلی، صاحبان مشاغل و صاحب‌خانه‌ها که به زیبایی و استحکام وسایل و تجهیزات اهمیت می‌دهند جایگاه خوبی دارد.

واژه‌ی ام‌دی‌اف به معنی تخت فیبر با چگالی (یا دانسیته) متوسط است؛ استفاده از این ماده چوبی مهندسی‌شده دارای مزایای و امتیازات بیشماری است. عملکرد و کارآیی این تخته‌های چوبی به خوبی چوب های طبیعی است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد. تولیدکنندگان این چوب مهندسی‌شده را توسط خاک اره و دیگر پسماند‌های چوب می‌سازند.

پانل‌های استاندارد ام‌دی‌اف (MDF) اغلب ضخامتی بین 3 تا 38 میلیمتر دارند که ام‌دی‌اف‌ 16 میلیمتر بیشترین کاربرد را در بین کاربران دارد. تخته‌های ام‌دی‌‌اف دارای روکش‌های مختلفی مانند روکش لمینت، روکش ترموپلاستیک و… در رنگ‌های مختلف در دسترس هستند.

چوب ام‌دی‌اف دارای ویژگی‌هایی است که لازم است استادکاران هنگام کار با این ماده اولیه نهایت دقت و توجه را داشته باشند بنابراین هنگام کار با این نوع چوب بهتراست که برشکاری در محیطی انجام شود که دارای تهویه مناسب باشد و استادکار از عینک ایمنی و ماسک استفاده کند.

نکته دیگری که استادکاران و نجاران باید در نظر داشته باشند این است که در ساخت تخته‌های ام‌دی‌اف از چسب اوره فرمالدئید استفاده می‌گردد، این چسب به مرور زمان و به هنگام برشکاری به تدریج در هوا آزاد می شود. بخار چسب اوره فرمالدئید می‌تواند چشم‌ها و مجاری تنفسی را تحریک کند و یا آلرژی و سایر مشکلات تنفسی را تشدید نماید، به خصوص که برش ام‌دی‌اف نیز گرد و غبار زیادی را آزاد می کند.

ویژگی‌های ورق ام‌دی‌اف

مانند دیگر محصولات ورقه‌های ام‌دی‌اف دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند. این ویژگی‌ها، ام‌دی‌اف را برای تولید مصنوعات و استفاده‌های مختلف کاربردی و مناسب می‌کند. در ادامه ویژگی‎‎‌های ضروری و مهم یک ورق ام‌دی‌اف که هر مشتری قبل از خرید باید آنها را در نظر بگیرد بیان می‌شود.

یکی از مزایای ورق‌ ام‌دی‌اف این است که به دلیل تراکم یکنواخت، این صفحات مانند چوب های طبیعی گره‌دار یا سطحی ناهموار ندارند. این مطلب باعث می‌شود که نجاران به راحتی روی ام‌دی‌اف کار کنند.

اندازه‌ و سایز ورق‌های ام‌دی‌اف مانند دیگر چوب‌های استاندارد با افزایش یا کاهش دما تغییر نمی‌کنند و ثابت می‌مانند. در ساخت و تولید ورق‌های ام‌دی‌اف تولیدکنندگان از روکش‌های مختلفی مانند لمینت استفاده می‌کنند تا ورقی مانند ورق‌های چوبی طبیعی را بسازند.

یکی از قابلیت‌های ورق‌های ام‌دی‌اف این است که این دسته از صفحات چوبی مهندسی‌شده را می‌توان رنگ‌آمیزی، پرداخت و لاک‌الکل زد. هنگامی که ورق‌های بی‌کیفیت ام‌دی‌اف در معرض رطوبت و آب قرار گیرند متورم می‌شوند و تاب برمی‌دارند. از طرف دیگر ورق های باکیفیتِ ضدآب و مهندسی‌ساز دارای مقاومت و تراکم بالایی می‌باشند.

از آنجایی که ورق‌های ام‌دی‌اف با دمای بالا و تحت فشار تولید می‌شوند منفذ‌دار و موج دار نیستند و در نتیجه به راحتی برش می‌خورند. آخرین ویژگی برجسته‌ی ورق‌های ام‌دی‌اف این است که قیمت این صفحات مهندسی‌شده در مقایسه با چوب‌های طبیعی و تخته‌های چندلا کمتر است.

اکنون می‌دانید که چرا استفاده از تخته های ام‌دی‌اف در صنعت رو به افزایش است، در ادامه به بررسی کاربردهای داخلی این پانل‌ها پرداخته می‌شود تا مصرف‌کنندگان کاربرد ورق‌های ام‌دی‌اف را بهتر بداند و از آنها سود ببرد.

ساخت کابینت، مبلمان اداری و منازل با ام‌دی‌اف

گفته می‌شود که ورق‌های ام‌دی‌اف در مقایسه با تخته چندلا و چوب‌های طبیعی در مقابل رطوبت و تغییرات دمایی خوب عمل می‌کنند. در نتیجه این دسته از تخته چوب‌ها ماده اصلی ساخت‌وساز کابینت‌ها، پارتیشن‌ها، مبلمان اداری و منازل هستند.

مبلمان ساخته شده با این پانل‌ها به طور کلی سبک‌تر از چوب‌های طبیعی است. سبکی این محصولات باعث می‌شود که آنها به راحتی نصب شوند و هزینه‌ها کاهش یابند.   

پارتیشن‌ها و پانل‌های دیواری ام‌دی‌اف

از دیگر استفاده‌های ورق‌ ام‌دی‌اف می‌توان به ساخت پانل‌های دیواری نمایشگاهی اشاره کرد. ورق‌های ام‌دی‌اف تا حدی عایق صدا و دما هستند و برای ساخت دیوار و پارتیشن درخانه و شرکت مناسب می‌باشند. به دلیل تراکم و دوام این دسته از چوب‌ها در بسیاری از موارد از چوب‌های طبیعی و تخته‌های چندلا بهتر هستند.

کف‌پوش‌های ام‌دی‌اف

ماده‌ی اصلی و مورد استفاده‌ی تولیدکنندگان برای ساخت کف‌پوش، ورق‌های ام‌دی‌اف با روکش لمینت است.  ورق‌های ام‌دی‌اف نباید در معرض آب و رطوبت قرار گیرند. بنابراین تولیدکنندگان سطح این ورق‌ها را به طور کامل درزگیری و آب‌بندی می‌کنند تا از آسیب‌ در امان بمانند.

طراحی دیوار با ام‌دی‌اف

تخته های ام‌دی‌اف به طراح در تزئین خلاقانه دکوراسیون داخلی کمک می‌کنند. طراحان از ورق‌های ام‌دی‌اف برای طراحی و ایجاد دیوارهای طرح‌دار و برجسته استفاده می‌کنند. این طرح‌ها شامل نمادها و اشکال طبیعی، موج و همچنین چارچوب‌بندی می‌باشند. استفاده از ام‌دی‌اف در کنار دیوارهای رنگ‌شده جلوه‌ای خاص به دکوراسیون داخلی می‌بخشد.

استفاده از ام‌دی‌اف در ساخت قرنیز

با توجه به ساختار این تخته چوب‌ها آنها را به راحتی می‌توان برش زد و با روترها و یا ماشین فرز شکل داد. صنعتگران می‌توانند آنها را برش زنند و در قرنیزها و مبلمان داخلی استفاده کنند. پس از شکل دادن به ورق‌ها می‌توان به آنها رنگ زد و آنها را پرداخت کرد تا با کل طراحی محیط هماهنگ شوند.

پروژه‌های خانگی و غیرحرفه‌ای با ام‌دی‌اف

ام‌دی‌اف نازک ماده اولیه‌ ایده‌الی برای افراد غیر‌حرفه ایست که تمایل به ساخت وسایلی نظیر تابلو، ماکت و وسایل تزئینی دارند. از آنجایی که این نوع چوب دارای لبه های صاف و باثبات است کاربر غیرحرفه‌ای می‌تواند آن را به راحتی سنباده‌کاری و برش زند.

قفسه‌بندی

از ورق ام‌دی‌اف می‌توان در ساخت شلف و قفسه‌های متحرک استفاده کرد. ام‌دی‌اف در ساخت قفسه‌های منحصر‌به‌فرد به خوبی عمل می‌کند و مناسب ساخت شلف‌های دکوراتیو و تزئینی نیز می‌باشد.

آیا ام‌دی‌اف برای برش‌های لیزری مناسب است

در پاسخ به این سوال باید گفت که ام‌دی‌اف مناسب برش لیزی است، با این حال یک اما نسبتاً بزرگ همراه آن است. در حالی که از نظر فنی برش ام‌دی‌اف با لیزر امکان پذیر است. ورق‌های ام‌دی‌اف تا ضخامت 15 میلیمتر به راحتی بریده می‌شوند، اما اگر ام‌دی‌اف مورد استفاده بی‌کیفیت و با دانسیته(چگالی) کمتری باشند، عوارض جانبی زیادی را متحمل خواهید شد. در این بین می‌توان به برش نامرتب، سوختن چوب و کثیفی دستگاه لیزر بر اثر استفاده از چسب‌های نامرغوب در چوب اشاره کرد.

نحوه رنگ آمیزی ام‌دی‌اف

یکی از بزرگترین نقاط قوت یک قطعه ام‌دی‌اف این است که آن را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد. در حالیکه گزینه‌‌های دیگری مانند ام‌دی‌اف ملامینه و روکش شده وجود دارد گاهی اوقات یک لایه رنگ تازه چیزی است که یک ورق ام‌دی‌اف به آن نیاز دارد تا به  کمک آن تغییر زیبایی را در طراحی و محیط به وجود آورد. اگر در پروژه‌ای تصور می‌کنید که رنگ بهترین گزینه است می‌توانید از گروه مشاوران حرفه‌ای چوب‌فروش کمک بگیرید.

تخته‌چندلا در مقابل ام‌دی‌اف

همیشه انتخاب بین تخته چند‌لا و ام‌دی‌اف سخت بوده و انتخاب را برای مصرف‌کننده بسیار سخت کرده است. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک از این دو نوع چوب برای پروژه‎‌ای مناسب است می‌تواند انتخاب سختی باشد.

هر نوع‌ چوب دارای مزایا و معایبی است که آنها را نسبت به یکدیگر منحصر‌به‌فرد کرده است، اما مساله‌ای که انتخاب بین این دو را مشکل‌تر می‌کند این است که این دو نوع چوب وجه اشتراک زیادی با هم دارند.

کارشناسان چوب‌فروش در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب بین تخته چند‌لا و ام‌دی‌اف کار را برای شما آسان‌تر می‌کنند و اطلاعات کافی و جزئیات را با یک تماس در اختیار شما قرار می‌دهند.

در هر زمان با‌توجه به نوع نیاز، گروه حرفه‌ای و متخصص چوب‌فروش همراه همیشگی شما است و به شما در تصمیم‌گیری درست و اصولی یاری می‌رساند.

کلام آخر

ام‌دی‌اف به دلیل انطباق‌پذیری، دوام و قیمت مناسب، یک ماده اولیه ایده‌ال برای طراحی‌های داخلی مدرن می‌باشد. این ماده اولیه دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است و افراد می‌توانند از آن برای تاثیر بیشتر در فضای داخلی استفاده کنند.

در این مطلب سعی شد تا مزایا، ویژگی‌ها و استفاده‌های معمول از ام‌دی‌اف بازگو شود. بنابراین با توجه به آنچه که در مورد ام‌دی‌اف گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که ام‌دی‌اف ماده اولیه خوبی برای استفاده در صنعت چوب، مبلمان خانگی و اداری است.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش