ورزش در هوای سرد

ورزش در هوای سرد

ورزش در هوای سرد خوب است یا خیر. آیا هنگام ورزش در روزهای سرد باید نگران افت دمای بدن خود باشیم؟

چه دمای هوایی را باید سرد بدانیم؟ ایرادی ندارد اگر می‌خواهید مانند شخصیت فیلم راکی، راکی بالبوآ، بدن خود را به چالش بکشید اما ممکن است که سلامتی و یا جان خود را ندانسته به خطر بیندازید.

در حال حاضر هوای بیرون سرد است. اما بخش قابل توجهی از افراد همین حالا در حال برنامه‌ریزی برای بهبود تناسب اندام خود هستند. شاید تعداد زیادی از افراد را دیده باشید که در جاده‌ها، پارک‌ها و حتی دریاچه‌ها مشغول فعالیت ورزشی هستند. اما سؤال این است: چه دمای هوایی را باید سرد بدانیم؟

در مرحله اول، باید دانست که ورزش می‌تواند درک تغییرات دمایی بدن را برای بدن سخت کند. در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است، محققان 11 مرد جوان سالم را در یک مخزن آب سرد قرار دادند و از آنها خواستند بی‌حرکت در آب قرارگیرند یا به آرامی پای دوچرخه بزنند در این حال دانشمندان، بر جذب اکسیژن، دمای بدن و تحمل سرمای این افراد نظارت کردند.

نتایج کمی شگفت‌انگیز بود: حتی با وجود اینکه دمای بدن افراد مورد مطالعه در هر دو آزمایش تقریباً یکسان بود، اما ورزش احساس لرز و سرما را در آنها کاهش داد. از این مطالعه مشخص نیست که آیا دقیقاً همین اتفاق می‌تواند در هوای سرد رخ دهد یا خیر؟

هیپوترمی یا کاهش برگشت‌پذیر درجه حرارت بدن، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما گرما را سریعتر از آنچه که می‌تواند تولید کند از دست می‌دهد و منجر به کاهش دمای بدن به زیر 35 درجه سانتیگراد می‌گردد (دمای طبیعی بدن حدود 37 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود).

این شرایط یک وضعیت اورژانس پزشکی است که نیاز به توجه دارد اگرچه در بین ورزشکاران رایج نیست، اما حتی در بین دوندگان کهنه‌کار نیز می‌تواند رخ دهد. در ماراتن 2018 بوستون، سردی غیرمعمول هوا سبب شد چندین شرکت‌کننده حرفه‌ای تحت تأثیر سرما قرار گیرند.

دکتر کلایتون کول، متخصص ریه در مینه‌سوتا می‌گوید: «مهم‌ترین نگرانی این است که مردم بدون آمادگی بیرون بروند. بعید است که افراد در وسط یک دویدن برنامه‌ریزی شده دچار سرمازدگی شوند، اما برای افرادی که عادت به بیرون رفتن در هوای سرد را ندارند،  لباس نامناسب  و یا عدم آماده سازی مطلوب می‌تواند خطرساز باشد. موردی که ما مرتباً در بین رانندگان می‌بینیم این است که آنها با لباس‌های معمولی بیرون می‌روند و تنها به بخاری ماشین خود بسنده می‌کنند. اما اگر ماشین خراب شود و مجبور باشند مدت زمان طولانی را منتظر کمک بمانند چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.»

موقعیتی مشابه به رانندگان نیز می‌تواند برای دونده‌ها اتفاق بیفتد: برای مثال، اگر هنگام دویدن، دونده‌ای ناخواسته به دلیل آسیب یا خستگی به یکباره بایستد و در این میان لباس مناسبی نپوشیده باشد و در کنار آن دچار کاهش قند خون یا دچار کم آبی شود اوضاع به شدت بدتر خواهد شد.

پس برای ورزش و تمرین در بیرون از خانه چند لایه‌ لباس بپوشید، دست‌ها و سرتان را نیز بپوشانید. کول می‌گوید: «شما به سرعت گرما را از طریق سر خود از دست می‌دهید و اگر دمای بدن شما پایین بیاید، اندام‌های شما می‌توانند خیلی سریع سرد شوند و در نهایت خطر سرمازدگی را در پی خواهد داشت.

لازم است که علائم هشدار دهنده هیپوترمی را بشناسید: اگر شما یا یکی از دوستانتان به‌طور غیرقابل کنترلی می‌لرزید، هماهنگی حرکات بدنی خود را از دست داده‌اید، یا به راحتی نمی‌توانید صحبت کنید یا احساس گیجی و سردرگمی می‌کنید، وقت آن است که اقدامات اورژانسی خود را انجام دهید.

کول می‌گوید: «نکته کلیدی این است که هر چه سریعتر از آن محیط سرد خارج شوید. هنگامی که در جای گرم هستید، سعی کنید از شر لباس های خیس که ممکن است باعث تشدید این علائم شود خلاص شوید.

مردم اغلب اشتباه کرده و سعی می‌کنند خیلی سریع خود را گرم کنند. استفاده از آب داغ یا استفاده بیش از حد از پدهای گرم کننده می‌تواند به پوست آسیب برساند یا حتی باعث ضربان نامنظم قلب شود. نوشیدنی‌های گرم گزینه بهتری هستند؛ نوشیدنی‌های گرم را به آرامی میل کنید.

در شرایط شدیدتر مانند بی‌هوشی فرد، باید او را از محیط سرد خارج کنید، تنفس او را زیر نظر بگیرید و در اسرع وقت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دهید.

با این حال، مثل همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین اگر برای تفریح و ورزش ​​زمستانی خود را آماده می‌کنید، چندین لایه لباس بپوشید و به یک دوست اطلاع دهید که کجا می‌روید. با یک متخصص در مورد بایدها و نبایدها صحبت کنید. ورزش در هوای آزاد مزایای زیادی دارد به شرطی که به درستی برنامه ریزی شود.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش