ذرات ریز پلاستیک درون آبِ بطری‌های پلاستیکی 

دانشمندان دریافته‌اند که آب درون بطری‌‌های پلاستیکی به‌طور میانگین حاوی یک چهارم میلیون ذرات ریز پلاستیک است.

خطرات بالقوه این ذرات ریز پلاستیکی برای سلامتی همچنان نامشخص است، اما محققان دریافته‌اند نانوپلاستیک‌ها یا ذرات ریز پلاستیک حاوی بیش از 100 ماده شیمیایی سرطان زا هستند. دست اندرکاران این مطالعه می‌گویند که پس از اکتشافات تکان‌دهنده خود که از نمونه‌های (بطری‌های پلاستیکی) معمولی 1 لیتری داشته‌اند، مصرف آب‌ داخل بطری‌های پلاستیکی خود را کاهش داده‌اند.

بر اساس تحقیقات جدید، به طور میانگین یک لیتر آب داخل بطری‌ پلاستیکی نزدیک به یک چهارم میلیون ذرات نامرئی نانوپلاستیک را در خود دارد.

در گذشته دانشمندان از وجود ذرات بسیار ریز در حد نانو در داخل بطری‌‌های پلاستیکی مطلع اما از مقدار و نوع آن بی‌اطلاع بودند.

برای اولین بار محققان در دانشگاه کلمبیا و راتگرز در امریکا برای انجام این پژوهش از میکروسکوپ لیزری دوگانه استفاده کردند تا ذرات موجود در آب را نشان و نوع آنها را مشخص کنند.

دانشمندان در مقاله‌ای که در مجله‌ی آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است با بررسی پنج نمونه آب آشامیدنی، از سه برند که آب آشامیدنی را درون بطری‌های پلاستیکی ارائه می‌دهند، ذرات بسیار ریزی را بین صد وده‌هزارتا چهارصدهزار با میانگینی حدود دویست وچهل‌هزار در یک لیتر آب پیدا کردند.

به نظر می‌رسد که بسیاری ازاین ذرات پلاستیکی از خود بطری پلاستیکی که آب در آن قرار دارد وارد آب شده است.

نایکسین کیان، نویسنده ارشد این مطالعه، شیمیدان فیزیک کلمبیا، گفت: «به نظر می رسد بیشتر ذرات پلاستیکی از خود بطری و فیلترغشایی اسمز معکوس که برای فیلتر آلودگی‌های دیگر استفاده می شود، وارد آب می‌شود.»

او نام سه برند مورد بررسی را فاش نکرد زیرا محققان می‌خواهند برندهای بیشتری را قبل از اینکه نام آنها فاش شود مطالعه کنند.

آیا ذرات ریزپلاستیک موجود در آب آشامیدنی برای سلامتی مضر هستند

یکی از محققان این مطالعه، فیبی استاپلتون سم شناس دانشگاه راتگرز، گفت که دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند که آیا مصرف این پلاستیک‌ها خطر بزرگی برای سلامتی دارد یا خیر؟

او گفت: این مطلب «در حال حاضر در دست بررسی است. ما نمی دانیم این ذرات ریز پلاستیکی خطرناکند و یا چقدر خطرناک هستند. ما می دانیم که آنها وارد بافت پستانداران، از جمله انسان‌ها می‌شوند، تحقیقات کنونی به بررسی عملکرد و تاثیراین ذرات ریز پلاستیکی در سلول‌ها می‌پردازد.

انجمن بین‌المللی آب آشامیدنی درون بطری پلاستیکی در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر هم فقدان روش‌های استاندارد (اندازه‌گیری) وجود دارد و هم هیچ توافق علمی در مورد تأثیرات بالقوه ذرات نانو و میکرو پلاستیک بر سلامتی وجود ندارد.

بنابراین گزارش رسانه‌ها در مورد این ذرات در آب آشامیدنی، چیزی جز ترساندن بی مورد مصرف کنندگان نیست.

انجمن شیمی آمریکا، که معرف تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی می‌باشد در این زمینه اظهار نظری نکرده است.‌

با توجه به برنامه محیط زیست سازمان ملل، جهان «زیر بار آلودگی پلاستیکی در حال غرق شدن است و سالانه بیش از 430 میلیون تن پلاستیک تولید می شود.» میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها، غذا و آب آشامیدنی جهان یافت می‌شوند که برخی از آنها از لباس‌ها و یا فیلتر سیگار می‌آیند.

هر چهار نفر از نویسندگان این مطالعه جدید گفتند که پس از انجام تحقیقات، خود آنها مصرف آب آشامیدنی درون بطری پلاستیکی را کاهش داده‌اند.

وی مین، شیمیدان فیزیک دانشگاه کلمبیا که پیشگام فناوری میکروسکوپ لیزری دوگانه است، گفت که مصرف آب آشامیدنی درون بطری پلاستیکی خود را به نصف کاهش داده است.

دیگر کارشناسان این مطالعه را تحسین کرده و بیان کرده‌اند که  یک نارضایتی کلی در مورد خطرات ذرات ریز پلاستیک درون آب وجود دارد، اما گفتند هنوز خیلی زود است که به طور قطعی در این باره صحبت کنیم.

جیسون سومارلی، استاد، پزشک و مدیر گروه انکولوژی دانشگاه دوک گفت: «خطر خود پلاستیک‌ها هنوز یک سوال بی پاسخ است. برای من، مواد افزودنی‌ نگران کننده‌تر هستند.»

وی افزود: «ما و دیگران نشان داده‌ایم که ذرات ریزِ پلاستیک‌ها می‌توانند جزئی از سلول شوند. نانوپلاستیک‌ها یا ذرات ریز پلاستیکی انواع افزودنی‌های شیمیایی را حمل می‌کنند که می‌توانند باعث استرس سلولی، آسیب دی‌ان‌ای و تغییر متابولیسم یا عملکرد سلول شوند.»

پروفسور سومارلی گفت در تحقیقی که هنوز منتشر نشده است، او بیش از 100 «ماده‌ی شیمیایی سرطان‌زای شناخته شده در این پلاستیک‌ها» را پیدا کرده است.

زوئی دایانا، زیست‌شناس تکاملی دانشگاه تورنتو، گفت: مطلب نگران‌کننده این است که «ذرات کوچک می‌توانند در اندام‌های مختلف ظاهر شوند و ممکن است از غشایی عبور کنند که قرار نیست از آن بگذرند.»

حتی با وجود اطلاعات ناشناخته در مورد سلامت انسان، پروفسور یان گفت که او یک توصیه برای افراد نگران دارد: «از بطری‌های چند بار مصرف به جای پلاستیک‌های یکبار مصرف استفاده کنید.»

به post امتیاز دهید:
لینک کوتاه:
https://choobforoosh.com/?p=41711
به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

خبرنامه

درصورتی که می‌خواهید پست‌های جدید برای شما پیامک یا ایمیل شود، اطلاعات زیر را تکمیل کنید.

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش