آنفولانزای پرندگان و خطر ابتلای انسان

آنفولانزای پرندگان و خطر ابتلای انسان

یک دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی خواستار افزایش نظارت و آمادگی برای ویروس آنفولانزای پرندگان شد. این دانشمند گفت: شیوع آنفولانزای پرندگان از طریق گاو در ایالات متحده یک نگرانی بزرگ است.

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروس آنفولانزای پرندگان می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند وجود ندارد. این سویه آنفولانزا برای اولین بار در سال 1996 در پرندگان شناسایی شد. در درجه اول تهدیدی برای پرندگان اهلی و وحشی بوده است. اما در دو سال گذشته، آزمایش ابتلا به این ویروس در تعدادی از پستانداران در حال افزایش است. این مطلب نشان می‌دهد که این ویروس به دنبال میزبان‌های جدید و نزدیک شدن به انسان است.

دکتر جرمی فارار به خبرنگاران گفت: «البته نگرانی بزرگ این است که این ویروس پس ازمبتلا کردن پرندگان اکنون به طور فزاینده‌ای در میان پستانداران شیوع پیدا کرده است.  مفهموم آن این است که این ویروس در حال تکامل است و توانایی آلوده کردن انسان‌ها را دارد. سپس به طور بحرانی، توانایی انتقال از انسانی به انسان دیگر را خواهد داشت.»

او افزود: «ما باید به جای تماشا کردن، مراقب باشیم که اگر آنفولانزای پرندگان در انسان‌ها شیوع پیدا کرد، بتوانیم با آن برخورد کنیم و با دسترسی عادلانه به واکسن‌ها، بلافاصله تشخیص‌ها و درمان را آغاز کنیم.»

جمع‌آوری پرندگان مبتلا به آنفولانزای پرندگان

 سرایت آنفولانزای پرندگان 

اگرچه این بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند، اما اگر انسان‌ها در معرض حیوانات آلوده قرار گیرند می‌توانند مبتلا شوند. امسال در ایالات متحده، آزمایش ویروس آنفولانزای پرندگان فردی در تگزاس مثبت شد. این فرد در تماس مستقیم با گاوها بود و احتمالا آن را از یک گاو آلوده گرفته است.

در ایالات متحده، این ابتلا دومین مورد مستند انسانی است. اولین مورد ابتلا مربوط به یک کارگر مرغداری در کلرادو و در سال 2022 است.

اگرچه این ویروس به راحتی به انسان سرایت نمی‌کند، اما محققان نگران آن هستند که سرایت این ویروس چقدر می‌تواند کشنده باشند. از سال 2003، 889 مورد انسانی و 463 مورد مرگ از 23 کشور گزارش شده است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر این ویروس 52 درصد است.

یک محقق درباره‌ی این ویروس گفت: اگرچه این ویروس هرگز نفهمیده است که چگونه افراد را به طور موثر بیمار کند. آنچه در حال اتفاق است، حاکی از آن است که بیشتر پستانداران کوچک در جهان به این ویروس آلوده شده‌اند.

ابتلای پستانداران به آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان در امریکا

در حال حاضر ویروس آنفولانزای پرندگان فعال‌تر از همیشه است. اما هنوز جهش‌های کلیدی که بتواند انسان‌ها را آلوده کند، وجود ندارد. این ویروس برای تبدیل شدن به یک نوع واقعی عامل بیماریزای انسانی باید بر یک مانع غلبه کند که هنوز موفق به این کار نشده است.

تاکنون در ایالات متحده، خدمات بازرسی بهداشت 29 گله آلوده را در هشت ایالت تگزاس، نیومکزیکو، کانزاس، داکوتای جنوبی، آیداهو، میشیگان، اوهایو و کارولینای شمالی شناسایی کرده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید اکنون خطر این ویروس برای سلامت عمومی کم است. این مرکز وضعیت را به دقت زیر نظر دارد و در حال مطالعه بر روی ویروس مورد انسانی اخیر در ایالات متحده است و دریافته که این ویروس به داروهای ضد ویروسی حساس است.

این مرکز گفت که یک واکسن ساخته شده که می‌توان در صورت نیاز به عنوان الگویی برای تولید واکسن از آن استفاده کرد.

 

برای مطالعه‌ی مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

 

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش