پشه مالاریا

افزایش انتقال بیماری از پشه‌ ها

کارشناسان هشدار می‌دهند که بیش از نیمی از جمعیت جهان ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های باشند که از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود.

دانشمندان بیان می‌کنند تا پایان قرن بیش از نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی هستند که توسط پشه‌هایی مانند مالاریا و دنگی انتقال می‌یابند.

در چند دهه آینده به دلیل گرمایش جهانی در بخش‌هایی از شمال اروپا و سایر مناطق جهان تعداد پشه‌ها در حال افزایش است.

در بریتانیا، آمار آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا نشان می‌دهد که موارد ابتلا به مالاریا در سال گذشته برای اولین بار در 20 سال گذشته از مرز 2000 نفر گذشت.

افزایش مجدد مبتلایان به مالاریا در بسیاری از کشورها به دنبال افزایش سفرهای خارج از کشور و حذف محدودیت‌های سفر همه‌گیری کرونا است.

در سال 2023 به دنبال سفر به خارج از کشور، تعداد مبتلایان به مالاریا در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی 2004 نفر اعلام شد. در حالی که این رقم در سال 2022، 1369 نفر بود.

در همین حال در سطح جهان، تعداد موارد گزارش شده به سازمان بهداشت جهانی در دو دهه گذشته ده برابر شده است. آمارها نشان می‌دهد که این تعداد در سال 2000 از پانصدهزار نفر به بیش از پنج میلیون نفر در سال 2019 رسیده است.

پشه‌های ناقل دنگی از سال 2000 به 13 کشور اروپایی هجوم بردند. در سال 2023 شیوع محلی این بیماری در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا اعلام شد.

پشه دنگی

گرمایش جهانی و افزایش بیماری

یک محقق درباره شیوع بیماری از طریق پشه‌‍‌ها گفت: «گرمایش جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی به این معنی است که ناقلان بیماری، پشه‌ها، که ناقل مالاریا و دنگی هستند، می‌توانند در مناطق بیشتری پیدا شوند و بیماری را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل کنند. مناطقی که مردم احتمالاً از نظر ایمنی ساده و سیستم‌های بهداشت عمومی آن مناطق آمادگی لازم را برای رویارویی ندارند.

واقعیت تلخ این است که فصول گرم طولانی‌تر، راه را برای گسترش بیماری‌های منتقله از پشه افزایش می‌دهند. فصول گرم به شیوع فزاینده‌ و مکرر کمک کرده و مقابله با پشه‌ها پیچیده‌تر می‌شود.»

محققان گفتند حتی اگر بتوان افزایش گرمایش جهانی را به 1 درجه سانتیگراد محدود کرد، جمعیت در معرض خطر ابتلا به مالاریا و دنگی تا سال 2100 نسبت به سالهای 1970-1999، 2.4 میلیارد نفر دیگر افزایش خواهد یافت.

آنها پیش‌بینی می‌کنند که اگر مسیر فعلی انتشار کربن و رشد جمعیت ادامه یابد، 4.7 میلیارد نفر ممکن است تا پایان قرن تحت تأثیر دنگی و مالاریا قرار گیرند.

محققان می‌گویند: «ما باید شیوع بیماری‌ها را پیش بینی کنیم و برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها در همان مرحله نخست مداخله کنیم.»

آنها اکنون در حال توسعه راه‌هایی برای پیش‌بینی زمان و مکان ابتلا با استفاده از نظارت بر بیماری و داده‌های تغییرات آب و هوا هستند.

این یافته‌ها در کنگره جهانی انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا در بارسلون اسپانیا ارائه شد.

 

برای مطالعه مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش