ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا

پارلمان بریتانیا لایحه اخراج پناهجویان را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا لایحه اخراج پناهجویان را تصویب کرد. پارلمان بریتانیا دوشنبه شب پس از کشمکش طولانی میان مجالس علیا و سفلی، طرح بحث برانگیز اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد.

این لایحه وقتی مانع نهایی خود را برطرف کرد که مجلس اعیان – که بارها این قانون را رد کرده بود – موافقت کرد که هیچ تغییر دیگری در این طرح ایجاد نکند.

قانونگذاران در مجلس عوام پیش از این دو اصلاحیه را که هفته گذشته در مجلس اعیان تصویب شد، رد کردند.

ساعاتی قبل از رای‌گیری، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که پروازهای خروج در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

سوناک گفت: «ما برای اخراج مهاجران آماده‌ایم، برنامه‌هایی در حال انجام است. این پروازها هر چقدر امکان پذیر باشد، انجام شود.

پارلمان بریتانیا به چه چیزی رای داد

این لایحه پاسخی است از سوی دولت سوناک به حکم دادگاه عالی بریتانیا مبنی بر اینکه اخراج پناهجویان به کشورهای آفریقای شرقی مغایر با قوانین بین المللی است.

این قانون دادگاه‌ها را ملزم می‌کند که رواندا را به عنوان یک کشور ثالث امن در نظر بگیرند و به قانون‌گذاران بریتانیا اختیاراتی می‌دهد تا بخش‌هایی از قوانین بین‌المللی و همچنین قوانین حقوق بشر را نادیده بگیرند.

مجلس بریتانیا

ایده فرستادن مهاجران به رواندا برای اولین بار توسط بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین در سال 2022 مطرح شد. اما مخالفت‌های قانونی مانع از انجام هرگونه اقدام شد.

محافظه کاران بارها وعده کاهش تعداد مهاجران را داده‌اند و به طور فزاینده‌ای آن را به یکی از سیاست‌های شاخص خود تبدیل کرده‌اند. اما انتظار می‌رود که آنها در انتخابات عمومی بعدی که قرار است در سال جاری برگزار شود، پس از 14 سال قدرت، متحمل شکست بزرگی شوند.

تدبیری پرهزینه

انتظار می‌رود که طرح اخراج پناهجویانی که از جنگ، فقر و آب و هوای بد فرار کرده‌اند، 540 میلیون پوند (665 میلیون دلار) برای این کشور هزینه داشته باشد تا تنها اولین گروه 300 نفری را به رواندا بفرستند.

یک موسسه خیریه آن را یک حیله و تدبیر بی رحمانه نامید.

دولت گفت این اقدام، تمایل پناهجویان برای آمدن به بریتانیا را کم می‌کند. اگرچه مشخص نیست که این امر تا چه اندازه موثر خواهد بود. حدود 120000 نفر از سال 2018 از کانال مانش عبور کرده و به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. ده‌ها نفر در این کانال جان خود را از دست داده‌اند.

سوناک روز دوشنبه گفت که دولت جت‌های را اجاره کرده است. یک فرودگاه را برای اولین پروازها که ممکن است طی 10 تا 12 هفته آینده انجام شود، در حالت آماده باش قرار داده است.

کارشناسان حقوق سازمان ملل هشدار داده‌اند که شرکت‌های هواپیمایی که در این پروژه مشارکت دارند ممکن است در نهایت به همدستی در نقض قوانین بین‌المللی متهم شوند.

بریتانیا و رواندا

واکنش‌ها به این اقدام چه بوده است

شورای اروپا از بریتانیا خواست که از طرح اخراج پناهجویان به رواندا دست بردارد. شورا این طرح را نقض استقلال قضایی خواند.

مایکل اوفلارتی، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، گفت: «دولت بریتانیا باید از اخراج افراد و فرستادن آنها به رواندا خودداری کند.»

دو مقام ارشد سازمان ملل نیز طرح‌های لندن را محکوم کردند. آنها گفتند که این طرح‌ها می‌توانند توسط یک رئیس جمهور خطرناک تعیین شوند.

فیلیپو گراندی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و ولکر ترک از کمیسیون حقوق سازمان ملل متحد از بریتانیا خواستند تا «اقدامات عملی را برای رسیدگی به جریان‌های نامنظم پناهندگان و مهاجران، بر اساس همکاری بین المللی و احترام به قوانین بین المللی حقوق بشر انجام دهد.»

در همین حال، یولانده ماکولو، سخنگوی دولت رواندا گفت که کیگالی از تصویب این لایحه «خشنود است.»

او گفت که رواندا مشتاقانه منتظر است تا از کسانی که به رواندا وارد می‌شوند استقبال کند.

 

برای مطالعه مقالات دیگر بر روی اتاق خبر کلیک کنید.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش