تک فرزندی

آیا داشتن یک فرزند خوب است

آیا داشتن یک فرزند خوب است؟ والدین معمولا از جانب اجتماع‌، دوستان و خانواده تحت فشار هستند که تعداد بیشتری بچه داشته باشند. تک فرزندی نکات مثبت و منفی در پی خواهد داشت.

شاید شما به عنوان والدین این فشار را احساس کرده باشید، اما داشتن یک بچه نیز بسیار خوب است. بزرگ کردن فرزند کار آسانی نیست. والدینی که دارای چند فرزند هستند اغلب بیان می‌کنند که داشتن یک فرزند و بزرگ کردن آن بسیار راحت‌تر است. در مقابل نیز والدینی که یک فرزند دارند احساس می‌کنند که بزرگ کردن چند فرزند راحت‌تر از یک فرزند است.

اگر شما یک فرزند دارید ممکن است که جملات زیر را شنیده باشید.

فرزندان شما درآینده تنها خواهد بود.

هنگامی که پیر شوید بار مسئولیت شما فقط بر روی شانه‌ها او خواهد بود.

فرزند شما لوس خواهد شد.

فرزند شما اجتماعی نخواهد شد.

اما هیچ کدام ازاین ادعاها به صورت علمی ثابت نشده‌اند.

نکات مخصوص والدین دارای یک فرزند 

اگر شما در حال بزرگ کردن یک فرزند هستید و یا تصمیم دارید که یک فرزند داشته باشید، در ادامه چند نکته بیان می‌شود که بسیار کمک‌کننده خواهند بود:

فرزندان خود را در کارها و تصمیم گیری‌ها وارد کنید. فرقی ندارد که شما چند فرزندان دارید. درگیر کردن فرزندان در تصمیم‌گیری‌ها به نفع آنها خواهد بود. هنگام صرف ناهار یا شام با آنها صحبت کنید نظر آنها را بپرسید. این روش باعث می‌شود که فرزندان سریع‌تر رشد کنند و ذهنی تربیت یافته‌تر داشته باشند.

فرزندان را تحت فشار قرار ندهید. به فرزندان اجازه دهید که هر کاری را  دوست دارند در زندگی خود انجام دهند. اگر می‌خواهید که یک قهرمان و یا یک دانشمند بسازید قرار نیست که فرزندان این کار را برای شما انجام دهند. فرزند شما بیشتر قدردانتان خواهد شد اگر به او اجازه دهید که اهداف خود را دنبال کند.

تک فرزندان ممکن است به طرز شگفت آوری با تنها ماندن سازگار شوند. هنگام تنهایی آنها حداقل حواس پرتی را دارند در نتیجه ممکن است خلاقیت و یادگیری در آنها تقویت شود.

به فرزندتان اجازه دهید تا دوستان خود را به خانه بیاورند. در بیرون از خانه با دوستان خود بازی کنند این کار سبب می‌شود که روابط ومهارت‌های اجتماعی آنها تقویت شود و خستگی کاهش یابد. باید به فرزندتان کمک کنید تا فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد و ورزش مورد علاقه خود را پیدا کند.

به جای خواهر و برادر، یکی از فرزندان اقوام، دوست و همسایه را پیدا کنید که دوستی با او راحت باشد. برای افراد تنها خوب است که ارتباطات خارج از خانه داشته باشند.

هنگام خرید هدیه برای فرزندان، خود را کنترل کنید. والدین دارای یک فرزند ممکن است فرزند خود را لوس کنند، اما باید مراقب باشند. طبیعی است که والدین بهترین‌ها را برای تنها فرزند خود بخواهند، اما آموزش بعضی از بایدها و نبایدها اغلب بهترین ایده برای فرزندان خواهد بود.

برای خواندن مقالات اجتماعی دیگر بر روی اخبار کلیک کنید.

نکات مثبت تک فرزندی

عدم وجود رقابت بین خواهر و برادرها: تک فرزندان مقایسه نخواهند شد. بیشتر والدینی که بیش از یک فرزند دارند معمولا  اشتباه کرده و فرزندان را با هم مقایسه می‌کنند. این کار رقابت بین فرزندان را افزایش می‌دهد.

حریم خصوصی: خانواده‌های که دارای یک فرزند هستند می‌توانند اتاق شخصی در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

داشتن امتیاز: خانواده‌های تک فرزند در فعالیت‌های پدر ومادر شرکت داده می‌شوند و اغلب تعطیلات بر اساس آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

مرکز توجه: والدین دارای یک فرزند زمان بیشتری را به فرزند خود اختصاص می‌دهند.

وابستگی: تک فرزندان در مقایسه با فرزندانی که دارای خواهر یا برادرند اغلب افرادی وابسته به خانواده هستند. داشتن خواهر یا برادر سبب می‌شود که فرزندان خیلی زودتر مستقل شوند.

نفع مالی: خانواده‌های که دارای یک فرزند هستند پس‌انداز بیشتری را نسبت به خانواده‌های چند فرزند دارند. بزرگ کردن یک فرزند ارزان‌تر تمام می‌شود.

نکات منفی تک فرزندی

به عنوان والدینی که یک فرزند دارید ممکن است این ترس‌ها را تجربه کنید:

تنهایی: تک فرزندان ممکن است تحت فشار زیادی باشند زیرا والدین از آنها انتظار بیشتری را در مدرسه و دیگر فعالیتها دارند.

حمایت بیش از اندازه: والدینی که یک فرزندان دارند بیش از اندازه از فرزند خود حمایت می‌کنند.

عدم دوست یابی: فرزندی که به تنهایی در خانه‌ای بزرگ شده است به سختی دوست پیدا می‌کند. این فرزند تعاملات اجتماعی ضعیف‌تری نیز خواهد داشت.

حمایت والدین به تنهایی: تک فرزندان باید به تنهایی به مراقبت از والدین پیر خود بپردازند در نتیجه بار مسئولیت بیشتری بر دوش آنها خواهد بود.

سرگرم کردن خود: تک فرزندان بیشتر اوقات مجبورند که خود را سرگرم کنند. در این میان اگر آنها استعدادی در این زمینه نداشته باشند بیشتر اوقات خیلی زود خسته و بی حوصله خواهند شد.

کمبود انگیزه: فرزندانی که به تنهایی بزرگ می‌شوند انگیزه‌ای برای مبارزه و پیشرفت نخواهند داشت.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش