طومار پاپیروس

خواندن طومارهای سیاه شده شهر باستانی هرکولانیوم توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، طومارهای سیاه شده  شهر باستانی هرکولانیوم را می‌خواند.

هوش مصنوعی به دانشمندان کمک خواهد کرد تا طومارهای سیاه شده در فوران آتشفشان وزوویوس سال 79 میلادی را بخوانند.

باستان‌شناسان بر این باور هستند که با هوش مصنوعی در آغاز عصر جدیدی از علم قرار دارند. آنها به کمک هوش مصنوعی می‌توانند پاپیروس‌های به جامانده از فوران آتشفشان وزوویوس 2000 سال قبل را بخوانند.

هزاران طومار پاپیروس که در کتابخانه مجللی در هرکولانیوم نگهداری می‌شد از بین رفتند. طومار‌های پاپیروس هنگامی که شهر هرکولانیوم در زیر حرارت، خاکستر و فوران آتشفشان وزوویوس نزدیک شهر پمپی مدفون شد، سیاه شدند و دیگر قابل خواندن نبودند.

در قرن 18 میلادی کاوش‌های انجام شده در این شهر باستانی سبب شد بیش از 1000 طومار را جمع‌آوری کنند. گمان می‌رود که این طومار‌ها متعلق به پدر زن جولیا سزار ‌باشد. اما جوهر سیاه بر روی طومار‌های کربونیزه شده قابل خواندن نبود. هنگامی که متخصصان می‌خواستند این طومارهای پاپیروسی را باز کنند تا نوشته‌های روی آنها را بخوانند، طومارها خرد می‌شدند.

خواندن متون باستانی 

پیشرفت در خواندن مطالب باستانی زمانی حاصل شد که برای خواندن این طومارهای سیاه شده‌‎ی پاپیروس جایزه‌‌ی یک ملیون دلاری در سال 2023 توسط برنت سیلس، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه کنتاکی و حامیان سیلیکون وَلی در نظر گرفته شد. این مسابقه را برای استخراج متن از پاپیروس‌ها با وضوح بالا در نظر گرفته بودند.

مدیراجرایی فناوری ایالات متحده و حامی این چالش بیان کرد که یک تیم سه نفره، بعد از خواندن 2000 نامه پاپیروسی برنده جایزه 700000 هزار دلاری شدند.

پاپیرولوژیست‌‌هایی که متن‌های بازیابی شده را مطالعه کرده‌اند از این شاهکار شگفت‌زده شده‌اند. رابرت فاولر، استاد بازنشسته زبان یونانی و رئیس انجمن هرکولانیوم گفت: «بازخوانی این متن‌ها به طور کامل روند تحقیقات را تغییر خواهد داد.»  هزاران طومار و کاغذ پاپیروس در انتظارخوانده شدن هستند.

 

 

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش