تاثیر مصرف الکل و مواد مخدر بر نحوه ی عملکرد ژن‌ها

الکل و مواد مخدر بر نحوه‌ی عملکرد ژن ‌ها تأثیر می گذارند. مصرف الکل و مواد مخدر سیستم مغز شما را تغییر می‌دهند.

الکل و مواد مخدر با تغییر نحوه عملکرد ژن های شما، مغز شما را باز‌آغازی می‌کنند. تحقیقات در این زمینه در حال بررسی چگونگی مقابله با اثرات اعتیاد است.

وقتی فعالیت ژن تغییر می‌کند، پروتئین‌هایی که سلول‌های شما تولید می‌کنند نیز تغییر می‌کنند. چنین تغییراتی می‌توانند شامل یک اتصال عصبی منفرد در مغز تا نحوه رفتار شما باشد. چگونگی آرایش ژنتیکی نشان می‌دهد که ژن‌های شما بر نحوه رشد مغز شما تأثیر می‌گذارند، همچنین آرایش ژنتیکی نشان می‌دهد که چه ژن‌هایی هنگام یادگیری جدید، روشن یا خاموش می‌شوند، کدام‌ها پویا هستند و با نیازهای روزانه شما سازگار می‌شوند.

مواد اعتیاد‌آور از راه‌های مختلف می‌توانند بیان ژن را تغییر دهند. مواد مخدر می‌توانند پروتئین‌هایی را که برای روشن و خاموش کردن ژن‌ها به دی‌ان‌ای متصل می‌شوند را اصلاح کنند همچنین آنها می‌توانند هربخش از دی‌ان‌ای را که می‌خواهند باز کنند.

اینکه دقیقاً چگونه این داروها باعث ایجاد تغییرات در ژن می‌شوند ناشناخته است.

تغییر عملکرد ژن‌ها با سبک زندگی

اینکه چگونه مواد اعتیادآور عملکرد سلول را تغییر می‌دهند، پیچیده است. نسخه ژنی که شما با آن متولد می‌شوید را می‌توان قبل از تبدیل شدن به یک پروتئین عملکردی، از جمله قرار گرفتن در معرض الکل و مواد مخدر، به طرق مختلف تغییر داد.

این پیچیدگی‌ها دلگرم‌کننده هستند، زیرا شواهدی را ارائه می‌دهند که تغییرات بیان ژن در مغز شما دائمی نیست. ژن‌ها همچنین می‌توانند با داروها و انتخاب‌های سبک زندگی تغییر کنند.

بسیاری از داروهایی که معمولاً برای اختلالات سلامت روان تجویز می‌شوند نیز بر بیان ژن تأثیر می‌گذارند. داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده‌های رفتاری می‌توانند نحوه تغییر دی‌ان‌ای و بیان ژن‌ها را تغییر دهند. به عنوان مثال، یک داروی معمول تجویز شده برای افسردگی به نام اسیتالوپرام بر آسیب‌دیدگی دی‌ان‌ای تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بیان ژن‌های مهم برای انعطاف پذیری مغز را تغییر دهد.

علاوه بر این، درمان‌های مبتنی بر ام‌آر‌ان‌ای mRNA می‌توانند به طور خاص ژن‌هایی را که برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان هستند را تغییر دهند. در آینده، ممکن است درمان‌های مشابهی برای اختلال مصرف الکل و مواد نیز کشف شوند.

این درمان‌ها به طور بالقوه می‌توانند مسیرهای مهم مرتبط با اعتیاد را هدف قرار دهند و نحوه عملکرد مدارهای مغزی و تأثیر الکل و مواد مخدر بر آنها را تغییر دهند.

انتخاب سبک زندگی همچنین می‌تواند بر بیان ژن در مغز شما تأثیر بگذارد، اگرچه محققان هنوز نمی‌دانند که آیا می‌توانند تغییرات ناشی از مواد اعتیادآور را تغییر دهند یا خیر.

باید دانست که تغییرات رژیم غذایی مانند الکل و مواد مخدر، می‌تواند از طرق مختلف بر بیان ژن تأثیر بگذارد.

مدیتیشن متمرکز، حتی پس از یک روز تمرین می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مشابه بر تنظیم ژن در مغز تأثیر بگذارد. شرکت در جلسات مدیتیشن یک ماهه بیان ژن‌هایی را که بر التهاب تأثیر می‌گذارند کاهش می‌دهد. مراقبه‌گران با تجربه می‌توانند ژن‌های التهابی را تنها پس از یک روز مدیتیشن متمرکز کاهش دهند.

ورزش نیز می‌تواند بیان ژن را تغییر ‌دهد. ورزش یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشد و می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد.

بسیاری از عوامل می‌توانند تأثیرات عمیقی بر زیست مغز شما داشته باشند. انجام اقداماتی برای کاهش مصرف الکل و مواد مخدر و انتخاب شیوه‌های زندگی سالم می‌توانند به تثبیت و فواید طولانی مدت برای سلامت جسمی و روانی شما کمک کنند.

به post امتیاز دهید:
لینک کوتاه:
https://choobforoosh.com/?p=45495
به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

خبرنامه

درصورتی که می‌خواهید پست‌های جدید برای شما پیامک یا ایمیل شود، اطلاعات زیر را تکمیل کنید.

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش