افزایش افسردگی علت افزایش وزن افراد چاق

افسردگی علت افزایش وزن افراد چاق

افزایش علائم افسردگی سبب افزایش وزن افراد چاق می‌شود. تحقیقات جدید دانشگاه کمبریج نشان می دهد که افزایش علائم افسردگی در افراد چاق سبب افزایش وزن آنها در ماه بعدی خواهد شد.

مطالعه‌ای که در پولوس وان( PLOS ONE) منتشر شد، نشان داد که این افزایش وزن فقط در میان افراد افسرده و دارای اضافه وزن مشاهده شده است.

این تحقیقات ارتباط بین وزن و سلامت روانی را نشان می‌دهد، که هر یک به طور بالقوه بر دیگری تأثیر می‌گذارند. اما این رابطه پیچیده است به ویژه اینکه چگونه تغییرات سلامت روانی افراد بر وزن بدن آنها در طول زمان تأثیر می‌گذارد نیز هنوز به درستی مشخص نشده است.

برای پاسخ به این سوال، محققان واحد همه‌گیر شناسی شورای تحقیقات پزشکی کمبریج (MRC) داده‌های بیش از 2000 بزرگسال ساکن در کمبریج‌شربریتانیا را که در مطالعه فنلند کووید19استخدام شده بودند، بررسی کردند.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های دیجیتالی سلامت روانی و وزن بدن را ماهانه به مدت حداکثر نه ماه در طول همه‌گیری کووید19 (مرداد 2020 تا فروردین 2021) با استفاده از یک برنامه تلفن همراه توسعه‌یافته که توسط شرکت هیوم تراپیوتیک لیمیت (Huma Therapeutics Limited)عرضه شده بود تکمیل کردند.

سوالات، علائم افسردگی، اضطراب و استرس وارد شده را در یک فرد بررسی می‌کردند. امتیاز بالاتر حاکی از شدت بیشتر افسردگی بود که حداکثر امتیاز ممکن برای افسردگی 24، برای اضطراب 21 و برای استرس 40 بود.

سپس تیم از مدل‌سازی آماری استفاده و بررسی کرد که آیا داشتن سلامت روانی ضعیف‌تر از حد معمول با تغییرات وزن بدن فرد در ماه بعد مرتبط است یا خیر؟

محققان دریافتند که به ازای یک نمره افزایش در علائم افسردگی افراد، وزن آنها در ماه بعدی به طور میانگین 45 گرم افزایش می‌یابد. این مقدار افزایش کم به نظر می‌رسد، اما برای مثال فردی که نمره علائم افسردگی او از پنج به 10 افزایش یافته است، (که این افزایش برابر با تغییر مرحله‌ی افسردگی از خفیف به متوسط است) میانگین افزایش وزن در این حالت تا 225 گرم در ماه خواهد بود.

افزایش علائم افسردگی و افزایش وزن فقط در افراد دارای اضافه وزن (که شاخص جرم بدن آنها25 تا 9/29کیلوگرم بر متر‌مربع) یا دارای چاقی مفرط (شاخص جرم بدن آنها بیش از 30 کیلوگرم بر متر‌مربع) مورد بررسی واقع شد.

افراد دارای اضافه وزن به طور متوسط ​​ به ازای هر یک نمره افزایش درعلائم افسردگی، 52 گرم اضافه وزن داشتند در صورتی که افرادی که دارای چاقی مفرط بودند به ازای هر یک نمره افزایش 71 گرم اضافه وزن پیدا کردند. این افزایش وزن در افراد سالم و بدون علائم افسردگی مشاهده نشد.

دکتر جولیا مولر، نویسنده اول مقاله از واحد همه‌گیر شناسی شورای تحقیقات پزشکی کمبریج گفت: «به طور کلی، تحقیقات نشان داد که افراد دارای اضافه وزن یا چاقی در پاسخ به احساس افسردگی، در برابر افزایش وزن بیشتر آسیب پذیرهستند. اگرچه افزایش وزن در هر ماه نسبتاً کم است، حتی تغییرات کوچک وزنی که در دوره‌های زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد در میان افراد دارای اضافه وزن و چاقی می‌تواند منجر به افزایش وزن فرد در بلندمدت شود.»

افراد با شاخص جرم بدن(BMI) بالا نسبت به بیماران دیگر بیشتر در معرض خطر قرار دارند، بنابراین افسردگی به طور بالقوه می‌تواند منجر به وخامت حال آنها شود. نظارت و رسیدگی به علائم افسردگی در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می‌تواند از افزایش وزن آنها جلوگیری کند و برای سلامت روح و جسم آنها نیزمفید خواهد بود.

محققان هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط استرس یا اضطراب وارد شده با تغییرات وزن افراد پیدا نکردند.

نویسنده ارشد دکتر کرستن رنی از واحد همه‌گیر شناسی شورای تحقیقات پزشکی کمبریج گفت: «برنامه‌های موجود در تلفن‌های ما این امکان را برای افراد فراهم می‌کنند که به سؤالات کوتاه‌ در خانه به دفعات و در مدت زمان طولانی‌تر پاسخ دهند، پاسخ به این سوالات اطلاعات بسیار بیشتری در مورد سلامتی آنها ارائه می‌دهد. این فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چگونه تغییرات در سلامت روان افراد چاق تأثیر می‌گذارد و در صورت نیاز راه‌هایی برای ایجاد مداخلات به موقع ارائه می‌دهد.»

اگرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سلامت روانی ضعیف هم علت و هم پیامد چاقی است، تیم تحقیقاتی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آیا وزن افراد می‌تواند علائم بعدی افسردگی را پیش بینی کند یا خیر را پیدا نکرده‌اند.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش