تیک‌تاک

محدودسازی ابزارهای آماری توسط تیک‌تاک

تیک‌تاک به آرامی ابزار داده‌های آماری مورد استفاده منتقدان را محدود می‌کند.

افراد و گروه‌ها از این ابزار برای بررسی دقیق محتوای سایت و اخبار مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس و سایر موضوعات استفاده کرده بودند.

تیک‌تاک یکی از معدود ابزارهای خود را که به کمک آن میزان محبوبیت ترندها را بررسی می‌کرد، در اَپ ویدیویی خود بی سر و صدا محدود کرده است، این محدود سازی پس از اینکه نتایج این ابزار توسط محققان و قانونگذاران برای بررسی دقیق محتوای سایت، اخبار مرتبط با ژئوپلیتیک و جنگ اسرائیل و حماس مورد استفاده قرار گرفت اعمال شده است.

این ابزار که کریتیو سنتر (Creative Center) نام دارد ابزاری برای ردیابی هشتگ‌های محبوب در سایت است. این ابزار برای همه‌ی کاربران در دسترس است و می‌تواند اطلاعاتی در مورد ویدیوهای مرتبط با یک هشتگ خاص و اطلاعاتی درباره مخاطبانی که آن ویدیوها را دیده‌اند ارائه دهد.

منتقدان از این ابزار استفاده کرده و گفتند تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت‌دنس (ByteDance) است، نمی تواند محتوای برنامه را به اندازه کافی کنترل و مهار کند و پکن بر پست‌هایی که در تیک‌تاک ظاهر می‌شود تأثیر می‌گذارد. خود تیک‌تاک به داده‌های هشتگ استناد کرده است تا در برابر ادعاهای طرفداری از فلسطینی‌ها عقب نشینی کند.

اما از هفته گذشته، دیگر دکمه «جستجو» روی ابزار و پیوندهای هشتگ‌های مربوط به جنگ و سیاست ایالات متحده کار نمی کند. تیک‌تاک گفت که این ابزار اکنون بر روی اشتراک‌گذاری داده‌ها در 100 هشتگ برتر در صنایع مختلف مانند حیوانات خانگی یا سفر متمرکز شده است.

الکس هاورک، سخنگوی شرکت گفت: «متاسفانه، برخی از افراد و سازمان‌ها از عملکرد جستجوی کریتیو سنتر (Creative Center) برای نتیجه‌گیری نادرست استفاده کرده‌اند، بنابراین ما در حال تغییر برخی از ویژگی‌ها هستیم تا مطمئن شویم که برای اهداف تعیین شده استفاده می‌شوند.» تیک‌تاک گفت ابزار کریتیو سنتر در سال 2020 ایجاد شده است.

تغییر ویژگی‌های ابزار، فشاری که تیک‌تاک از زمان شروع جنگ متحمل آن بوده‌است را به روشنی نشان می‌دهد. قانون‌گذاران و محققان تأثیر این برنامه برروی جوانان آمریکایی و ترس از اینکه پکن چگونه می‌تواند بر محتوای تیک‌تاک تأثیر بگذارد را مورد بررسی قرار داده‌اند. تلاش‌هایی در واشنگتن برای ممنوع کردن این برنامه – نتیجه‌ای که بسیاری آن را بعید می‌دانند – و یا اجبار فروش تیک‌تاک به یک شرکت آمریکایی انجام شده است.

موسسه تحقیقات سرایت شبکه در دانشگاه راتگرز، که اطلاعات نادرست و افراط گرایی را به صورت آنلاین دنبال می‌کند، این تغییرات را هفته گذشته اطلاع رسانی کرد. این گروه ماه گذشته از تغییرات ایجاد شده در تیک‌تاک برای گزارشی استفاده کرد که در آن می‌گفت موضوعاتی که پکن در داخل مرزهایش سرکوب می‌کند، مانند جمعیت اویغور و اعتراضات هنگ‌کنگ، در مقایسه با اینستاگرام به‌طورغیرمعمولی کمتر ارائه شده است.

محققان گفتند که دیگر نمی‌توانند اطلاعاتی درباره هشتگ‌هایی که پیش‌تر مورد مطالعه قرار داده‌اند، از جمله رویدادهای جاری مانند #بی‌ال‌ام (#BLM) ، # ترامپ 2024 ( #Trump2024) و #بایدن  (#Bide) را پیدا کنند.

جوئل فینکلشتاین، بنیانگذار مؤسسه تحقیقاتی نت‌ورک کانتِجین (Network Contagion) می‌گوید: «هر چیزی که از نظر سیاسی حساس باشد یا می‌تواند از نظر سیاسی حساس باشد از بین رفته است اما هر چیزی که مربوط به اِم‌اند‌اِم (M&M) یا فرهنگ پاپ باشد، مشکلی ندارند. برای من واقعاً عجیب است که آنها آن را اعلام نکردند یا چیزی در مورد آن نگفتند.»

تیک‌تاک بارها گفته است دولت چین هیچ نفوذی بر این برنامه ندارد، حال این شرکت بیان کرده است که این گزارش از «روشی غیر صحیح برای رسیدن به یک نتیجه‌گیری نادرست و از پیش تعیین‌شده استفاده کرده است.»  البته بعضی از کارشناسانِ خارج از تیک‌تاک نیز بیان کرده‌اند که از نتیجه گیری داده‌های هشتگ‌ها باید با احتیاط بیشتری استفاده کرد.

اما کارشناسان همچنین گفتند که این تحقیق سوالات جالبی را ایجاد کرده است و حداقل برخی از قانونگذاران، از جمله جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات نیوجرسی، این گزارش را به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌ در جهت تنظیم درست مقررات تیک‌تاک تحسین کردند.

سایر شبکه‌های اجتماعی مانند X و فیس‌بوک نیز اطلاعات کمی در مورد نحوه استفاده مردم از خدمات یا نحوه عملکرد الگوریتم‌هایی که پست‌ها را نشان می‌دهند، ارائه می‌کنند.

 تیک‌تاک مانند برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی، یک فرآیند کاربردی برای محققانی دارد که می‌خواهند به طور مستقل این پلت فرم را مورد مطالعه کنند.

جاشوا تاکر، یکی از مدیران مرکز رسانه‌های اجتماعی و سیاست در دانشگاه نیویورک گفت که ایالات متحده به مقرراتی نیاز دارد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم به اشتراک گذاری داده‌ها با محققان خارجی کند.

آقای تاکر گفت: «سپردن تصمیم‌گیری درباره بیان شفافیت به پلتفرم‌ها به این معنی است که طبق تعریف، ما سیاست‌هایی را دریافت می‌کنیم که پلتفرم‌ها احساس کنند در آن لحظه خاص به نفع آنهاست.»

«گاهی اوقات ممکن است این سیاست‌ها به خوبی با منافع جوامع، روزنامه‌نگاران و محققان بیرونی مطابقت داشته باشد و گاهی اوقات نیز مطابقتی با منفع آنها ندارد.»

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش