کم توجهی در محیط کار

مشکلات رایج اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در محل کار

مشکلات اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) به طور مستقیم بر عملکرد کلی یک کارمند در محل کار تأثیر می‌گذارد. اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کارمند چه در ایجاد رابطه با همکاران باشد و چه در ارتباط با بهره‌وری او در محل کار، بر عملکرد فرد درمحیط کار تأثیر منفی می‌گذارد.

خبر خوب این است که این مشکلات تنها در صورتی که راه‌حل‌های آن به درستی دنبال شود، قابل رفع هستند. در این مقاله، مشکلات اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در محل کار، چگونگی تاثیر آن بر عملکرد کارمند و برخی از موثرترین راه حل‌های غلبه بر مشکلات این اختلال  بررسی خواهد شد.

 

مشکلات اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در محل کار

اهمال کاری و تعلل

شایع‌ترین مشکل افرادی که در محل کار با اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی دست و پنجه نرم می کنند، تعلل در انجام کار است. ذهن فرد مبتلا به اختلال کم‌توجهی به این گونه است که فرد دلایل بسیاری برای به تاخیر انداختن یک کار پیدا می‌کند. این دسته از افراد یا کار را خیلی سخت می‌بینند یا حواس‌ آنها پرت می‌شود و آنها را از هدف اصلی دور می‌کند. اکثر افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی نمی‌توانند ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنند.

مدیریت بد زمان

چه در یک سازمان کار کنید یا یک دفتر کار در خانه داشته باشید، مدیریت زمان یک عنصر ضروری است که باعث موفقیت می‌شود. یکی از مشکلات اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در محل کار، توانایی مدیریت زمان است. افراد دقت نمی‌کنند  که چقدر برای یک کار وقت گذاشته‌اند و چه زمانی باید دست از کار بکشند.

خستگی

خستگی در اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی به این معنی است که فرد قادر به ادامه یک کار نیست و به راحتی از آن خسته می شود. این کار راندمان کلی کار را کاهش می‌دهد و فرد زمان بیشتری را صرف تکمیل کار می‌کند. عدم علاقه به کار و تاخیر در اتمام آن می‌تواند فرد را وارد مرحله افسردگی کند.

ارتباط ضعیف

به دلیل عدم توجه، افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی نمی‌توانند خود را در حالی که مدیرانشان در حال توضیح دادن تکلیف به آنها هستند، متمرکز نشان دهند. عدم تمرکز منجر به ارتباط ضعیف می‌شود و به طور مستقیم بر کیفیت کار تأثیر می‌گذارد.

 

عدم تمرکز

در افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی، مشکلات تمرکز در کنار ارتباط ضعیف است. تمرکز کم در طول ساعات یا جلسات کاری و توضیحات مربوط به تکالیف باعث می‌شود مغز فرد مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی دچار یک کشمکش ذهنی و عاطفی گردد.

دشواری در مدیریت احساسات

تاثیر اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و مشکلات کاری به بهره وری کلی در محل کار ختم نمی‌شود. این اختلالات بر بخش عاطفی و احساسی فرد نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا افرادی که در محل کار با اختلال کم‌توجهی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار حساس‌تر هستند.

 

تکانشگری

برای افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی صبوری و در انتظار ماندن  بسیار دشواراست. تصمیم گیری تکانشی و آنی باعث می شود که بسیاری از تصمیمات آنها به خوبی اجرا نشود زیرا از ابتدا آمادگی و تفکری در کار وجود نداشته است.

 

فراموشی

عدم تمرکز و توجه تنها عواملی نیستند که باعث تاخیر در ارائه تکالیف و انجام وظایف می‌شوند. فراموشی مشکل تقریباً همه افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی است که به نوعی با عدم تمرکز مرتبط است.

 

بیش فعالی

بیش فعالی به این معنی است که نمی‌توانید برای مدت طولانی در یک وضعیت بمانید یا بنشینید. اگرچه این مشکل بیشتر در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی دیده می‌شود، اما بزرگسالان نیز تا حدی تحت تأثیر این موضوع هستند. تنها تفاوت این است که بچه ها می‌توانند بپرند یا بدوند، در حالی که یک بزرگسال احساس بی‌قراری می‌کند.

 

حل مشکلات ناشی از اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی در محیط کار

تمام مشکلات ذکر شده را می‌توان برطرف کرد. برای حل مشکلات نیازمند اجرای چند دستورالعمل هستیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

یادداشت برداری

مدیریت زمان

مدیریت زمان کلید موفقیت است. هنگامی که نتوانید زمان را مدیریت کنید، پیشرفت در محل کار بسیار دشوار می‌شود. با این حال، این مشکل را می‌توان با قرار دادن یک تایمر روی میز خود حل کنید. تایمر به شما هشدار می‌دهد که زمان شما برای یک کار خاص تمام شده است و باید به کار بعدی بپردازید.

 

کنار گذاشتن تلفن و سایر موارد حواس پرتی

تلفن‌های همراه یکی از عوامل حواس پرتی در محیط کار است که بر نحوه‌ی عملکرد افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی تأثیر‌گذرا است. کنار گذاشتن تمام عوامل حواس پرتی در حین کار، خطر از دست دادن علاقه به کارتان را نیز به حداقل می‌رساند.

یادداشت برداری از کارهای که باید انجام دهید

یک راه حل آسان برای از بین بردن فراموشی و ایجاد تمرکز این است که همه چیز را یادداشت کنید. تمرکزافراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی اغلب با کارهای غیرضروری از بین می‌رود، بنابراین به جای ترک وظیفه‌ی اصلی، کارهای که باید بعد از زمان کاری انجام دهید را در دفتری یادداشت کنید.

 

به خودتان استراحت دهید

اگر در محل کار با اختلال کم‌توجهی دست و پنجه نرم می‌کنید، دادن یک استراحت 5 دقیقه ای بعد هر 25 دقیقه یک تمرین ایده‌آل خواهد بود. استراحت 5 دقیقه‌ای ذهن شما را برای یک مدت طولانی فعال و متمرکز نگه می‌دارد. از سوی دیگر، برخی تمرینات مدیتیشن به بازیابی انرژی ذهن کمک می‌کنند.

مرد-دیر شدن- ساعت

کمتر صحبت کن، بیشتر گوش کن

برای افزایش ارتباط و کار گروهی، باید خود را عادت دهید که بیشتر گوش کنید و کمتر صحبت کنید. این تمرین باعث می‌شود که بیشتر روی حرف‌های دیگران تمرکز و وظایف کاری خود را بهتر درک کنید. با این حال، اگر تمرکز خود را از دست دادید، از همکار یا مدیر خود با رعایت آداب محل کار بخواهید که کلام خود را دوباره تکرار کند.

 

وظایف اصلی را به وظایف فرعی تقسیم کنید

با توجه به این واقعیت که یک فرد مبتلا به اختلال کم‌توجهی نمی‌تواند برای مدت طولانی روی یک کار تمرکز کند، بهتر است که کارهای بزرگ را به چند کار فرعی کوچکتر تقسیم کنید. با این روش تمرکز فرد حفظ می‌شود وخستگی به حداقل خود می‌رسد.

 

یک دوست خوب پیدا کنید

در دنیای کار، یافتن دوستی که شرایط شما را درک کند و در طول روز به شما کمک کند، مهم است. پیدا کردن یک همکار خوب بیشتر مشکلات شما را به طور خودکار برطرف می‌کند.

 

کلام آخر

اکنون که همه مشکلات رایج فرد مبتلا به اختلال کم‌توجهی و راه حل‌‌های رفع آنها را می‌دانید، می‌توانید اثرات مشکلات اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی را در محل کار به حداقل برسانید. اگرچه مقابله با این شرایط کاملاً استرس زا است، اما اگر خود را وقف کار کنید و تمام اقدامات توصیه شده برای اجرای این مقاله را دنبال کنید، می‌توانید وضعیت خود را بهبود ببخشید و عملکرد بهتری نسبت به سایر همکاران خود داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش