کنترل رژیم غذایی

محافظت از مغز و افزایش طول عمر با کنترل رژیم غذایی

با کنترل رژیم غذایی می‌توان از مغز محافظت کرد و عمر طولانی‌تری داشت.

محققان موسسه باک ارتباطی بین رژیم غذایی و حفظ سلامت مغز را به کمک ژنی به نام او‌ایکس‌آر1‌ (OXR1: مقاومت در برابر اکسیداسیون 1) کشف کردند.

اثرات مثبت کاهش مصرف کالری بر سلامت و طول عمر به خوبی شناخته شده است. با این حال، پروفسور پانکاج کاپاهی و دکتر کنت ویلسون از موسسه باک بر اهمیت ژن او‌ایکس‌آر1‌ تاکید کرده و بیان می‌کنند که این ژن اثر مطلوب رژیم غذایی کنترل شده را بر مغز تنظیم می‌کند.

در گذشته ثابت شده بود که کاهش کالری مصرفی عمدتاً بر دستگاه گوارش یا تجمع چربی تأثیر می‌گذارد. محققان دریافتند که او‌ایکس‌آر‌1 (OXR1) که در مغز فعال است، نقش مهمی در افزایش طول عمر که ناشی از رژیم غذایی است دارد.

 

عامل سلامتی و افزایش طول عمر در مغز

این ژن، که با نام خردل(mtd) در مگس‌های میوه و او‌ایکس‌آر1 (OXR1) در انسان و موش شناخته می‌شود، به عنوان یک عامل کلیدی درسلامتی و افزایش طول عمر، در مغز شناخته شده است.

این تیم با استفاده از مگس‌های میوه و سلول‌های انسانی به عنوان مدل، مکانیزم‌های سلولی زمینه‌ساز تاخیر در پیری و کند شدن روند ابتلا به بیماری‌های عصبی را بررسی کردند.

آنها واکنش خاص یاخته عصبی را که مسئول حفاظت عصبی مرتبط با رژیم غذایی است، مشخص و یک مسیر بالقوه درمان بیماری‌های عصبی مرتبط با افزایش سن را کشف کرده‌اند.

برای درک پاسخ‌های مختلف افراد به رژیم‌های غذایی کنترل شده، محققان تقریباً 200 گونه مگس با زمینه‌های ژنتیکی مختلف را بررسی کرده‌اند.

دانشمندان دو ژن را، از جمله او‌ایکس‌آر1، به عنوان نوع تاثیرگذار بر افزایش طول عمر هنگام اعمال رژیم غذایی شناسایی کرده‌اند. از دست دادن او‌ایکس‌آر1 در انسان سبب ایجاد نقایص شدید عصبی و مرگ زودرس می‌شود، در حالی که موش‌های دارای او‌ایکس‌آر1 اضافی بقای بهتری، در آزمایش تخریب سلول‌های عصبی که مسئول حرکت عضلات (ALS)هستند، داشته‌اند.

عملکرد او‌ایکس‌آر1 (OXR1)

این تیم عملکرد پیچیده او‌ایکس‌آر1 (OXR1) و تأثیر آن بر مجموعه‌ی سلولی معروف به ریترومر(retromer) را که برای بازیافت پروتئین‌ها و لیپیدهای سلولی ضروری است، کشف کردند.

اختلال عملکرد ریترومر با بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. این بیماری‌ها با اعمال رژیم غذایی مناسب کاهش می‌یابند.

این مطالعه بر این نکته تاکید می‌کند که چگونه رژیم غذایی از طریق عملکرد او‌ایکس‌آر1 (OXR) که تاثیر در عملکرد ریترومر دارد، روند پیری مغز را کند می‌کند.

رژیم غذایی بر این ژن تأثیر می‌گذارد. کنت ویلسون توضیح داد که با کمتر خوردن، مکانیزم دسته‌بندی پروتئین‌ها در سلولهای فرد به درستی انجام می‌گیرد و عملکرد او‌ایکس‌آر1 افزایش می‌یابد.

کنترل رژیم غذایی و افزایش طول عمر

کنترل رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر می‌شود. محققان دریافتند که افزایش او‌ایکس‌آر1/ام‌تی‌دی (mtd/OXR1)در مگس‌ها منجر به افزایش طول عمر می‌شود این کشف نشان‌دهنده اثرات بالقوه مشابه در انسان است. گام بعدی محققان شناسایی ترکیبات خاصی است که می‌توانند سطح او‌ایکس‌آر1 (OXR1) را در طول عمر افراد افزایش دهند تا پیری مغز را به تاخیر اندازند.

این تحقیق نوآورانه تأثیر رژیم غذایی را بر سلامت مغز و طول عمر بررسی می‌کند. پروفسور کنت ویلسون گفت: «رژیم غذایی بر تمام فرآیندهای بدن شما تأثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم این پژوهش از تلاش‌های که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌شود حمایت می‌کند، زیرا آنچه که می‌خورید در سلامت شما تاثیرگذار است.»

این مطالعه زمینه‌های جدیدی را برای درک پیچیدگی‌های پیری مغز و محافظت از دستگاه اعصاب باز می‌کند.

به post امتیاز دهید:

اولین دیدگاه را ثبت کنید

دیدگاه (فینگلیش، نامرتبط، تکراری، لینک‌دار) تایید نخواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

فیلتر بر اساس شهر کالا
چوب فروش
فیلتر بر اساس شهر کالا
شما این کالاها را انتخاب کرده اید0
empty-cart

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهت مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر مراجعه نمایید.
چوب فروش