اصول طراحی دفتر کار مدرن

چوب فروش
1 تیر, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
طراحی-دفتر-کار

اصول طراحی دفتر کار مدرن

اصول طراحی دفتر کار مدرن دارای 8 گام است.هر اصل با استانداردها و دستورالعمل هایی همراه است که برای کمک به افرادی که مسئول هستند طراحی شده و راهنمایی می‌کند تا فضای اداری را با هزینه ای مناسب و بر اساس اصول استاندارد انجام دهند.

استانداردها مشخصات ویژه ای هستند که سازمان ها باید در فرصت مناسب و در زمان مناسب آنها را انجام دهند. این دستورالعمل ها برای کمک به سازمان ها و مشاوران آنها در برنامه ریزی است و مربوط به محل کار طراحی شده اند. اصول طراحی دفترکار مدرن مبتنی بر استانداردها و رویکردهای هر سازمان و شرکت است.

طراحی-دفتر-کار-کوچک

1. محیط کار باز

محیط کاری open-plan زمینه های فعالیت جمعی را در مجاورت یکدیگر فراهم می کند. همسایگی و معاشرت مداوم در زمان کار هم به افزایش راندمان کمک می‌کند و هم کیفیت فعالیت افراد را بالا می‌برد. تعامل سازنده در یک محیط کار باز یکی از اصول طراحی دفتر کار مدرن است که به افزایش خلاقیت و وفاداری سازمانی منجر می‌گردد. البته آموزش صحیح رفتار سازمانی در این مورد بسیار سازنده است.

2. فضای مشترک و آرام را به اشتراک بگذارید

ایجاد فضاهای متشکل جمعی می تواند برای مقاصد متعدد استفاده شود و این یکی از اصول طراحی دفتر کار مدرن است. فضای مشترک به تعامل  همکاری افراد بخشهای مختلف کمک می‌کند. محلی برای تبادل اطلاعات و گاهی فراغت از کار سنگین روزانه . اصول طراحی دفتر کار مدرن امروزه به آرامش و آسایش کارمندان بسیار اهمیت می‌دهد. گاهی این فضا برای جلسات بین تیمی یا فراتیمی نیز مناسب خواهد بود زیرا محیطی دوستانه و به دور از روابط رسمی سازمانی ایجاد می‌کند.

3. استفاده از فناوری

کارکنان نیاز به ابزار مناسب دارند تا کار خود را به طور موثر انجام دهند.

استفاده از فن آوری های جدید باید هر جا عملی و قابل دستیابی باشد. این ممکن است شامل آموزش کارکنان در استفاده موثر از فناوری های جدید نیز باشد . هر سازمان  باید بودجه و زمان کافی را برای آموزش کارکنان  در نظر بگیرد تا بتوانند از فناوری های جدید بصورت مناسب استفاده کنند.  اصول طراحی دفتر کار مدرن باید مبتنی بر استفاده از فناوریهای روز و در جای مناسب باشد.

4. تحرک و سازگاری

میز اداری دیگر یک محیط محصور و تنها برای کار مطلق نیست.

انعطاف و سازگاری باید از ویژگیهای میز اداری باشد تا کاربران به راحتی و با آسایش کامل از آن استفاده کنید. میز اداری استاندارد این تضمین را می‌دهد که علاوه بر راحتی در زمان استفاده از ایجاد آسیبهای بدنی جلوگیری می‌کند. فرهنگ سازمانی نوین این اجازه را می‌دهد تا افراد از میز خود فاصله بگیرند و در محیطی دیگر نیز بکار خود ادامه دهند و یا با همکاران خود به تعامل بپردازند. تمرکز سازمانی  در اصول طراحی دفتر کار مدرن بر روی حصول نتیجه مثبت برای کارفرمایان است و قوانین دست و پا گیر را می‌توان آفت دستیابی به راندمان بالا همراه با خلاقیت دانست.

5. طراحی مداوم

یکی از اصول طراحی دفتر کار مدرن امکان تغییرات مداوم در طراحی است. یک طراحی ثابت برای مدت طولانی هر چقدر هم جذاب و زیبا باشد باز یکنواخت خواهد شد. چیدمان و طراحی باید به نوعی باشد تا بتوان تغییر در آن ایجاد نمود. این امکان در طراحی اولیه، هزینه‌های آتی را بسیار کاهش خواهد داد. طراحی مداوم از بی‌حوصلگی و یکنواختی در محیط کار جلوگیری می‌کند.

6. انتخاب تنظیمات محل کار

طراحی محیط کار باز باید به اندازه کافی پویا باشد تا کارکنان بتوانند ،

طیف وسیعی از تنظیمات را انتخاب کنند.

استفاده از تکنولوژیهای روز برای ایجاد ارتباطات سازمانی

تا ابزار تفریح در زمان کار تحرک بیشتری در زمان کار ایجاد می‌کند.

امروزه شرکتهای بزرگ تمامی امکانات تفریحی و استراحتی را برای کارکنان خود

در نظر می‌گیرند تا به رشد خلاقیت و افزایش بهره‌وری آنان کمک کنند.

اصول طراحی دفتر کار مدرن بر پایه توجه به روحیات کارکنان استوار است.

7. محیط امن

محیط کار برای کارکنان باید امن باشد. اول آنکه سیستمهای ایمنی تضمین کننده سلامت همه پرسنل در زمان بروز هر خطر باشد و دوم آنکه امنیت شغلی کارمندان تضمین شده باشد. در این مطلب منظور ما حفظ سلامت کارکنان در زمان بروز خطرات است. اصول طراحی دفتر کار مدرن باید این اطمینان را بدهد تا همه موارد طراحی شده و در نهایت اجرایی منطبق با دستورالعملهای ملی و بین المللی باشد. در زمان عقد قرارداد این نکته بسیار مهم باید در موارد مورد توافق مابین کارفرما و پیمانکار درج شده باشد.

طراحی-دفتر-کار-مدرن

8. رشد بی نظیر

اصول طراحی دفتر کار مدرن همواره منطبق با نیازهای آینده ترسیم می‌شود.

آنچه امروز مورد نظر است قطعا با آنچه در آینده مورد نیاز است بسیار متفاوت است.

رشد سازمانی یکی از این دلایل است. تعداد پرسنل و نغییر رویکردهای سازمانی نیز

از دیگر مواردی هستند که در طراحی دفتر باید مد نظر قرار گیرد.

واحدهای پشتیبانی وظیفه بسیار سنگینی برای کشف این نیازها از زبان مدیران خود دارند. نگاه به آینده از هزینه‌های اضافی بسیار جلوگیری می‌کند.

9.سازگاری با تغییر

فرهنگ سازمانی باید بر جذب نیروهایی که با تغییرات سازگار باشند استوار باشد.

اصول طراحی دفتر کار مدرن مبتنی بر تغییرات کوچک و بزرگ است

و مقاومت کارکنان همواره یک چالش بزرگ بوده است.

اما اگر کارکنان خود در تغییرات صاحب نظر باشند این مورد بسیار متفاوت خواهد بود.

یکی از اصول بنیادین طراحی دفتر کار استفاده از نظرات افراد هر قسمت است.

کارمندان باید اجازه شخصی سازی محیط کار خود را داشته باشند

و نظرات آنها مد نظر قرار گیرد تا خود را جزیی مهم از سازمان در نظر بگیرند.


دسته بندی ” میز اداری ” را مشاهده نمایید

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.