میز کار صنعتی

چوب فروش
30 فروردین, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
میز-کار-صنعتی

میز کار صنعتی به دسته‌ای از انواع میز کار گفته می‌شود که نیازمند طراحی ویژه می‌باشد. مهمترین الویت در طراحی این میز توجه به پایداری و تحمل وزن بالا می‌باشد. میزهای صنعتی بطور معمول برای استفاده در محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و در پروسه طراحی بیشتر به موارد فنی آن توجه می‌گردد تا زیبایی ظاهری.

در تولید این نوع، بیشترین متریالی که در تولید آن استفاده می‌شود آهن است. آهن بهترین ماده اولیه محسوب می‌شود زیرا تحمل وزن بالایی دارد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. یکی دیگر از مزایای آهن این است که عمر طولانی دارد و به دفعات متعدد قابلیت بازیابی و نوسازی را دارد. رنگ پذیری آسان را نیز می‌توان از دیگر مزیت‌های آهن در تولید میز کار صنعتی دانست.

بطور کلی انواع میز کار صنعتی را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد:

میز کار ثابت

به میزی گفته می‌شود که پس از تولید در یک مکان ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل وزن بالایی که این میزها دارند حمل و نقل دشواری دارند و در ابعاد بزرگ به مراتب این وضعیت سخت‌تر نیز می‌گردد. در طراحی نوع ثابت توجهی به جابجایی احتمالی نمی‌گردد و بیشتر بر روی پایداری حداکثری تمرکز می‌شود.

از معایب این دسته به حمل و نقل دشوار و حتی جابجایی سخت درون کارگاهی باید اشاره کرد. اما مهمترین مزیت آن تحمل وزن بسیار بالاست که برای کاربری‌های صنعتی بسیار مناسب است.

میز-کار-صنعتی-ثابت

 

 

میز کار متحرک

بر خلاف میز کار صنعتی دسته ثابت، جابجایی آسان و سریع از نکات اصلی در طراحی این میز است. برای حرکت ساده میز دو روش قابل اجراست اول آنکه در ابعاد کوچک طراحی گردد که توسط پرسنل قابل جابجایی باشد. اما وقتی ابعاد بزرگ می‌شود دیگر حمل و نقل توسط افراد یک مجموعه قابل انجام نیست.

چرخ‌های صنعتی تنها راه حل برای سهولت در جابجایی میز‌های صنعتی بشمار می‌آید. انواع متنوعی از چرخ با تحمل وزن‌های بسیار بالا وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی جابجایی را انجام دهند.  تنها نکته آن است که از چرخ‌هایی متناسب با نوع کاربری باید استفاده شود تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

میز-صنعتی-چرخ-دار

 

 

طراحی میز کار

اما در برخی موارد به نوعی از میز نیاز است که علاوه بر سهولت در جابجایی قابل باز و بسته شدن نیز باشد. دلیل این امر گاهی ابعاد میز است و گاهی نوع محل قرارگیری میز است که برای حمل تا محل مورد نظر باید حجم کوچکتری داشته باشد.

برای کاهش حجم میز کار صنعتی ، نیاز به تمهیداتی در طراحی میز است. دو روش برای این کاهش حجم وجود دارد اول آنکه میز در قطعات کوچکتر ساخته شود و در کنار یکدیگر به ابعاد مورد نظر برسد که این کار روشی مناسب است اما به افزایش قیمت اولیه می‌انجامد زیرا متریال بیشتری در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش دوم استفاده از روش‌های مدرن و یا اصطلاحا DIY است. این روش همان میز را با همان ابعاد مورد نظر در اختیار قرار می‌دهد اما از متریال بیشتری استفاده نمی‌شود. تنها نوع اتصالات قطعات به یکدیگر این امکان را فراهم می‌کند که در حجم کم میز را بتوان جابجا نمود.

امروزه شرکتهای بزرگ تولید کننده محصولات مدرن، از این روش بسیار استفاده می‌کنند که از آن جمله شرکت بزرگ ایکیا را می‌توان نام برد. کاهش حجم یک کالا منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌گردد. همچنین خریداران رضایت بیشتری نیز دارند چون پروسه جابجایی برای آنها هم کاهش می‌یابد.

میز کار مدرن

میز کار صنعتی مدرن، به دسته‌ای از این محصولات گفته می‌شود که طراحی و تولید آنها بر اساس روش‌های نوین باشد. این روش‌ها تضمین کننده کیفیت کالا و حفظ ایمنی و سلامت کاربران است. طراحی میز تمامی مراحل تولید، بسته بندی، حمل و نقل و جابجایی را مد نظر قرار می‌دهد و به تمامی این موارد توجه به استانداردهای ارگونومیک نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

طراحی-میز-کار-صنعتی

 

ارگونومیک تضمین کننده سلامت کاربر در زمان استفاده از میز است. از آنجایی که میز کار صنعتی در شرایط کارهای سخت و پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه به سلامتی را در درجه اهمیت بالایی قرار می‌دهد. سلامت کاربر در توجه به استانداردهای ابعتد است که کمترین فشار فیزیکی را داشته باشد و دوم نوع طراحی میز و اتصالات است که باید برای بدترین شرایط آمادگی داشته باشند. عدم توجه به این نکته ممکن است صدمات بسیار جبران ناپذیری ایجاد نماید.

سالانه تعداد افراد زیادی در بخشهای کار دچار صدمات بدنی و حتی مرگ می‌شوند که ناشی از عدم استاندارد محصولات مورد استفاده است.

چکیده:

میز کار صنعتی، نیازمند طراحی ویژه با رویکرد پایداری حداکثری و توجه به سلامت کاربر است. استاندارد ارگونومیک و استفاده از مواد اولیه با کیفیت، موجب افزایش ضریب ایمنی می‌گردد. همچنین کیفیت محصول موجب افزایش عمر کالا، و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تعمیرات می‌شود.

 

 

 

به post امتیاز دهید:

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.